Varför har "alternativvården" vunnit så mycket mark?

Sv: Varför har "alternativvården" vunnit så mycket mark?

Alexandra_W skrev:
Även värmekamera (thermografi) börjar väl smyga sig in på vissa kliniker i alla fall, och jag tror att den kommer sprida sig till fler?

(Jag har dock ingen egen erfarenhet av värmekamera och ska jag använda det skulle jag vilja göra det på klinik eftersom jag insett att den har otroligt många felkällor)
Den kommer säkert på fler ställen. Problemet med termografi är att det krävs så mycket för att man ska få bilder som går att tolka, och man måste kunna tolka bilderna. Kamerorna var förr svindyra, så det var ingen idé för annat än stora kliniker att införskaffa, men nu har tekniken gått framåt och kameror av ok standard blivit betydligt billigare.

Det är en värdefull kompletterande diagnostisk metod, men den är för ospecifik för att användas enbart. Att det är en "alternativ" metod tycker jag inte, den har använtas inom vet. med. länge.

Precis som du skriver är felkällorna många, så det är säkrast att göra på klinik under standardiserade former.

Senast ändrad:
Sv: Varför har "alternativvården" vunnit så mycket mark?

Totola skrev:
Och jag tycker tvärtom, att det är alldeles för många som skyller på felaktig ridning när det i själva verket är hästen som är sned/blockerad/öm/har felaktig utrustning, och jag påstår inte att den nädvändigtvis behöver prestera sämre för att den har något av det MEN man slipper så mycket övertalning från ryttarens sida och motstånd från hästen.

Kan inte låta bli att ge några exempel på "symptomer" ;) det här är alltså sånt som mycket sällan eller aldrig beror på ryttaren:
*Hästen är "kittlig" dvs gillar inte att man tar på den, speciellt vid bogen, manken eller magen.
*Den gillar inte att man spänner gjorden, reagerar överdrivet, inte bara lite surt.
*Hästen har mycket svårare att ställa nacken i ett varv, eller den är mycket stel i halsen och kan knappt ställa öht

Vissa av dessa saker beror på utrustning eller ridning MEN man kan inte komma tillrätta med det utan behandling. Det här var bara ett par exempel eftersom jag inte kom på fler just nu.
Även om alla hästar skulle ridas "rätt" skulle det ändå finnas hästar som inte är 100% fräscha men inte är halta.

Just de ovan nämnda pinkterna är just sånt som jag aldrig upplevt (som ägare/uppfödare av egna hästar), har aldrig ägt en kittlig häst, inte heller nån som ens knappt reagerar när jag drar sadelgjorden och def ingen som är stel eller svårställd... (och som Alexandra_W påpekade ingen som gått omkull/halkat så illa att det gett "nånting" *peppar peppar tar i trä* :))
Däremot som du säger ser det ju ut så på några av hästarna på ridskolan men de kan ju bero på att hästen inte passar på ridskolan av många skäl eller som du säger att de har "spänningar"....
Men det finns även hästar som är fullt "normala" även på ridskolan med ;) , men som sagt det finns ju individer som inte bör stå på ridskola men även individer som faktiskt trivs på densamma...

Liknande trådar

Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 789
Senast: pews1972
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 073
Senast: Magica
·
Hästvård Ha,ha ja det låter ju inte klokt, men efter mina erfarenheter av denna förbaskade led, kan man knappast bli annat. Jag tror att innom en...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
13 171
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka