Sv: Varför har "alternativvården" vunnit så mycket mark?
Det är en värdefull kompletterande diagnostisk metod, men den är för ospecifik för att användas enbart. Att det är en "alternativ" metod tycker jag inte, den har använtas inom vet. med. länge.
Precis som du skriver är felkällorna många, så det är säkrast att göra på klinik under standardiserade former.
Den kommer säkert på fler ställen. Problemet med termografi är att det krävs så mycket för att man ska få bilder som går att tolka, och man måste kunna tolka bilderna. Kamerorna var förr svindyra, så det var ingen idé för annat än stora kliniker att införskaffa, men nu har tekniken gått framåt och kameror av ok standard blivit betydligt billigare.Alexandra_W skrev:Även värmekamera (thermografi) börjar väl smyga sig in på vissa kliniker i alla fall, och jag tror att den kommer sprida sig till fler?
(Jag har dock ingen egen erfarenhet av värmekamera och ska jag använda det skulle jag vilja göra det på klinik eftersom jag insett att den har otroligt många felkällor)
Det är en värdefull kompletterande diagnostisk metod, men den är för ospecifik för att användas enbart. Att det är en "alternativ" metod tycker jag inte, den har använtas inom vet. med. länge.
Precis som du skriver är felkällorna många, så det är säkrast att göra på klinik under standardiserade former.
Senast ändrad: