Varför har alla träns nosgrimmor?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Gris-Eva
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 2 458
G

Gris-Eva

Jag måste ställa en kanske lite korkad fråga.:confused:
Varför har alla engelska träns nosgrimmor av olika som standard?
Köper jag ett träns så vill jag inte behöva betala för något jag inte kommer att använda.

Jag själv använder inte varken nosgrimma eller nosrem på min häst, eftersom han inte behöver det. Han funkar bra utan att behöva begränsa rörelsen i munnen och käkarna på honom.
Och t.ex. westernträns har ju inte det.
Och en del körhuvudlag i brukskörningen har inte heller det som standard.

Vad fyller dessa nosgrismmor för funktion igentligen?

Sv: Varför har alla träns nosgrimmor?

Pja, en del hästar, som min t ex, blir lugn i munnen av att ha en lös nosgrimma. Och så menar jag så lös att jag kan tränsa på och av utan att öppna den om jag vill. Tar jag bort den blir han orolig i munnen. Sedan är det snyggt dessutom!

Ja se det funderar jag också på.
Onödigt att få med en del som man ändå bara plockar bort.
Hade varit bättre om man kunde köpa till om man ville :idea:

Men westernträns är det ju standard att inte ha det ;)
Vore jobbigt för köpare att hitta rätt nyans om man vill ha ex brunt och vill ha nosgrimma. Samt för säljare att stå med träns som är svårsålda (de flesta vill ju ha nosgrimma)

Jag vill ha nosgrimma, men inte engelsk, jag vill ha remont... Nästan alla träns har engelsk, så då får man köpa ett sådant och en lös remont, har ett gäng med engelska nosgrimmor som ligger och skräpar...

Nu verkar ju remont vara lite poppis igen så nu finns det ju lite mer att välja på, men för något år sedan var det hopplöst.

Jamen varför har man nosgrimmor?
Den måste väl ha en funktion?:confused:
Det kan väl ine bara vara för att det ska vara snyggt.;)

Och nosremmar.....Varför drar man ihop munnen på hästen så?

Är inte nosgrimmor till för att hästen inte ska lägga tungan över bettet och sticka, eller nåt sånt konstigt...

Bättre är väl att bygga upp en sådan relation till sin häst där den vill vara med dig och lyda dig i stället för att sticka. Att sätta på nosgrimma är som att kolla i facit i matteboken, men inte göra några uträkningar. Att fuska med andra ord...

Jag gör som SkorpSmulan: plockar bort befintliga nosgrimmor på de träns jag köper...

Det är nog väldigt många som har dem bara för att det är snyggt?

Men hindrar inte det hästens naturliga rörelseförmåga?
Och alla hästar lägger väl inte tungan över bettet och "sticker" som standard heller.:D

Och är det så snyggt igentligen, fast det är väl en smaksak.;)

Men inte rör väl hästen på munnen destomer när du rider?

Tävlar man så måste man ha nosgrimma. Då har jag valt remontnosgrimma eftersom den är mest skonsam mot hästen.

Nosgrimmor har man för att hästen inte ska bryta käken vid omkullridningar och liknande då ryttaren inte hänger med och drar hästen i munnen vilket gör att han gapar och kan landa rakt på käket.

Träns har nosgrimmor med då det är ett måste i vissa tävlingsgrenar, som i dressyren, där får du inte rida utan nosgrimma.

Nosgrimmor har man för att hästen inte ska bryta käken vid omkullridningar och liknande då ryttaren inte hänger med och drar hästen i munnen vilket gör att han gapar och kan landa rakt på käket.

Träns har nosgrimmor med då det är ett måste i vissa tävlingsgrenar, som i dressyren, där får du inte rida utan nosgrimma.

Så det är en "säkerhetsutrustning" eller...?
Men då borde det ju vara nosgrimmor på westernträns också?

Inte rida utan nosgrimma på dressyrtävlingar?
Är det samma sak i hoppning, fälttävlan och andra grenar?

Alltså ni får ursäkta att jag är frågvis, men jag har aldrig riktigt förstått all denna "extrautrustning" som finns.:angel:
Själv rider jag så "naket" som möjligt för att min häst ska få röra sig så naturligt som möjligt, men å andra sidan tävlar jag inte heller.;)

Man måste ha nosgrimma när man tävlar.

Alltså det här med rörelsefriheten fattar jag inte, vad har en nosgrimma med rörelsefriheten att göra?

Man måste ha nosgrimma när man tävlar.

Alltså det här med rörelsefriheten fattar jag inte, vad har en nosgrimma med rörelsefriheten att göra?

I dressyren tydligen, men inte i t.ex western.

Någon gång under ett ridpass eller en lektion står man väl still någon gång, och då kan hästen inte t.ex gäspa eller klia sig.
Det är att hindra rörelsefrihet för mig.

Om man själv är väldigt konsentrerad på något, så gör vi också en massa rörelser och miner med ansiktet som vi inte tänker på att vi faktiskt gör.
Det gör hästar också om man tittar efter.:)

Jag upplever att nosgrimman stabiliserar tränset och bettet, det känns stadigare med nosgrimma.
Om hästen inte kan göra miner har man spänt nosgrimman för hårt...
Man måste inte dra för kung och fosterland ;)
Man ska kunna få in minst 2 fingrar.

Nosgrimmor kan självklart också användas negativt, tex hör man ibland "min häst gapar så jag måste ha nosgrimma". Då ska man självklart reda ut varför hästen gapar och inte bara dölja problemet genom nosgrimman.
Det viktiga är väl att hästen trivs med tränset och är nöjd, nosgrimma eller inte.
Sen tror jag faktiskt det oftare är bettet som orsakar obehag/skada än nosgrimman.

Jag rider med nosgrimma (alltid) för att stabilisera bettet. Och att hon inte ska gapa och greja med bettet. Hon kan leka med bettet och hon har inte ont eller problem med tänderna. Det är klart jag spänner nosgrimman för att få en funktion. Två fingrar får jag genom, då sitter den perfekt.

Jag tycker inte detta är någon form av genväg att använda nosgrimma. Det är ju inte direkt någon svårighet att rida utan.

:)

Ett bra exempel på när det är bra med nosgrimma, i detta fall remont, är när en unghäst har bestämt sig att den vill gå en annan väg vid uteritt än vad ryttaren vill. H*n drar snabbt huvudet åt sidan, lägger det på sned och gapar så att bettringen hamnar i munnen om man inte hinner reagera snabbt (det går fort). Hästen kan då skada sig riktigt illa i munnen och det vill vi ju inte. Med löst sittande remontgrimma kan hästen klia sig och gapa men inte såpass mycket att bettet riskerar att hamna fel.
Gäller även ryttare med dålig balans på busig häst, många nybörjare har en förmåga att försöka hålla sig kvar genom att hålla hårt i tyglarna, som en slags livlina när de kasar åt sidan och märker att de är på väg av. Vem har inte sett det på ridskolor? Otrevligt men utan nosgrimma kan det ju bli värre skador.
Ren säkerhet alltså.
Sen är det ju ganska snyggt med nosgrimma även om de inte alltid behövs, faktiskt...

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
543
Senast: Ramona
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 312
Senast: Lycan
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 650
Senast: Ajda
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 973
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka