Sv: Varför ha (islands)hästar som inte tål klimatet?!
En eksemhäst har ett veritabelt helvete och dess ägare ständig ångest.
Att hästen mår dåligt och kräver behandling året runt skriver jag under på.
ägarens ångest verkar dock vara väldigt beroende på vem ägaren är.
Som sagt var, det finns många eksemston i avel...
När jag jobbade med (islands)hästar var det väldigt förekommande med eksemhästar i verksamheten (importer såklart). De flesta fick klara sig med en behandling som bestod av: Täcke, och inget mer, och såg därmed ut därefter.
Ägarna verkade dock inte så bekymrade..
Så det handlar nog mycket om vilken empati, moral och idé om ett gott hästliv man har...
Det här gäller ju mycket som handlar om hästar.
Varje dag på vägen till Jobbet åker jag förbi 3 st. halvblodshästar som står i hagar som är kanske 40 kvadrat/häst. Leriga. Och de har täcke på sig trots att det är i mitten på maj och 30 grader varmt i direkt solljus (som de befinner sig i).
I mina ögon är det nästan djurplågeri.
JAG skulle aldrig göra så, men ägaren som tränar och älskar sina vackra ridhästar tycker ju att det är det bästa för dem.
Vem har rätt egentligen? Säg det.
Jag utgår från hästens naturliga behov och önskemål. Vad den ägaren utgår från vet jag inte.
Den här högtravande och nedlåtande tonen mot de som faktiskt importerar "vanliga" hästar och också avlar på eksem-hästar tystar nog den gruppen ganska bra.
Synd egentligen för det hade varit ganska kul att höra diskussionen från två håll och inte bara från ena sidan. Fast det kanske också beror på att folk någonstans vet att det är fel det de gör.