Varför ha (islands)hästar som inte tål klimatet?!

Sv: Varför ha (islands)hästar som inte tål klimatet?!

Utesluter man allergiska individer ur aveln konsekvent blir det bättre för varje generation.

Så gör en uppfödare jag känner till. Minsta tecken på eksem m.m så utesluts dom ur aveln. Det tycker jag är otroligt bra!

Jag tycker inte att man ska vara så dömande mot människor som har kanske 1 häst och älskar den och vill ha en avkomma. Om en människa gör det då behöver inte betyda att man saknar kunskapen utan att man kanske är beredd att ta risken.

Det går *massor* av eksemston i avel hos många "kända och duktiga" tränare/hästmänniskor och visst handlar det om pengar. Och som bekant väger pengar tungt. Tyngre än moral och etik.

Jag håller på lite med kattavel och det var ju jävligt surt när den hane jag tänkt använda på min hona fick avskrivas pga att hans morfar visade sig ha hjärtsjukdomen HCM (det är inte säkert att hanen i fråga har ärvt det men eftersom det precis som med exem ibland inte visar sig förrän efter flera år så är det svårt att vara säker trots upprepade kontroller med ultraljud av hjärtat). Hanen i fråga är högt meriterad och hans mamma blev World Winner förra året men jag är inte beredd att kompromissa med hälsan på mina kattungar oavsett om det betyder att jag får säga nej till en riktig dunderhane. Att man älskar sitt enda sto är inte ett giltigt skäl att bedriva idiotavel. Och att kända uppfödare gör samma sak gör det inte legitimt.

Senast ändrad:

Att man älskar sitt enda sto är inte ett giltigt skäl att bedriva idiotavel. Och att kända uppfödare gör samma sak gör det inte legitimt.

Jag säger inte att det blir legitimt bara för att man heter XXxxx XXXX och bor på gården XXXXX, jag säger att det är vanligt förekommande. :devil:

Sen säger jag inte att jag tycker att det är bra.

Att man älskar sitt enda sto är inte ett giltigt skäl att bedriva idiotavel. Och att kända uppfödare gör samma sak gör det inte legitimt.

:bow::bow:

Det är som när folk säger att saker som barrering inte kan vara så himla farligt, jag menar, massa stora hoppryttare gör ju det :grin:

Oj vad mycket svar jag fått! Verkade vara ett rätt hett ämne :)

Jag kan inte riktigt köpa argumentet att andra raser eller till och med arter har det lika "illa" eller "sämre" Borde man inte sträva efter att alla djur hållna av mäniskan alltid får ett bättre liv med oss än i frihet?

Ser att alla automatiskt halkade in på hela avelsfrågan vilken jag själv inte är det minsta insatt i alls!
Men vill endå säga att så fort människan kan tjäna pengar på hästar eller andra djur, det är då kärleken försvinner och pengarna tar över.
Bättre djurskyddslagar och mer kontroller av vem som gör vad och varför den gör det borde absolut komma inom kort!

Sedan ska man aldrig anta att den som är "proffs" har rätt..Finns såklart massvis av exempel i hästhållning där ägaren varit proffs men endå verkar ha missuppfattat hela grejen med att respektera djuren de hanterar.
Men jag tror jag lämnar diskusionen för er nu för jag är inte ens hästkunnig :) Lutar mig tillbaka och läser istället.. Är på bukefalos för att lära mig :)

Täcket är inte till för att skydda emot solen, utan det är till för att skydda emot knott och mygg. Vissa hästar får eksem av olika anledningar. ex. jag tränade en häst som fick elakartad canser, han opererades (blev frisk och helt återställd utan återfall) och fick medicin efteråt.. medicinen gjorde att han fick sämre imunförsvar vilket ledde till eksem.

Hästarna som man importerar ifrån island är mer känsliga för mygg och knott för att det inte finns på island. Därför har man eksem täcke dem första åren så att dem får vänja sig vid våra flygfän och för att dem inte ska få en allergisk chock när dem kommer hit.

Jag tror inte att hästarna direkt mår dåligt utav täcket, utan snarare tycker att det är skönt! då slipper dem alla bett ifrån insekter och faktiskt så är huden sval under täcket.

Varför man importerar ifrån island kan man ju fråga sig, hittar man den "perfekta" hästen så spelar det ingen roll om den kommer ifrån island eller ifrån något annat land! en häst ifrån island kan må lika bra i sverige..

Sen det där med avel som många disskuterat.. eksemen går inte i arv.

Varför man importerar ifrån island kan man ju fråga sig, hittar man den "perfekta" hästen så spelar det ingen roll om den kommer ifrån island eller ifrån något annat land! en häst ifrån island kan må lika bra i sverige..

Sen det där med avel som många disskuterat.. eksemen går inte i arv.

Nu uttalar du dig om saker du uppenbarligen inte vet något om.

9 av 10 hästar som importas till Värmland från Island får eksem. I riket är siffran över 50% beroende på hur mycket man lyckas skydda hästen mot knott.

En eksemhäst har ett veritabelt helvete och dess ägare ständig ångest.

Skulle det inte "spela någon roll"?

Och eksem är självklart och bevisat ärftligt, allergiska benägenheter ärvs både hos människor och djur. Däremot spelar många miljöfaktorer också in. Men det hindrar inte att vi ska avla på FRISKA djur för att få friskare kommande generationer.

Lura inte folk att importera hästar i onödan eller att avla fram fler eksemhästar :mad:

Saxat från SLU:

Ja, ny forskning vid SLU och Uppsala universitet kring eksem hos islandshäst visar att det är så. Upp till 20 procent av sjukdomen styrs av genetiska faktorer.

Svidknottet är, och har länge betraktats som den stora boven i dramat när islandshästar utvecklar eksem. Men nu visar ny forskning vid SLU och Uppsala Universitet att risken för utveckling av eksem också är ärftlig. Vissa avelsdjur riskerar att i större utsträckning få avkommor med eksem än andra.

Det är inte alltid det syns på föräldradjuren vilka som riskerar att nedärva eksem. I en knottfri miljö kan även djur med anlag för sommareksem vara helt symptomfria. På sikt kanske ett genetiskt test ge svar om föräldrarna bär på anlag för eksem eller inte. Men ett genetiskt test för sjukdomen kan ligga långt in i framtiden.

Rolle
Islandsfullblod på lösdrift

En eksemhäst har ett veritabelt helvete och dess ägare ständig ångest.

Att hästen mår dåligt och kräver behandling året runt skriver jag under på.
ägarens ångest verkar dock vara väldigt beroende på vem ägaren är.
Som sagt var, det finns många eksemston i avel...
När jag jobbade med (islands)hästar var det väldigt förekommande med eksemhästar i verksamheten (importer såklart). De flesta fick klara sig med en behandling som bestod av: Täcke, och inget mer, och såg därmed ut därefter.
Ägarna verkade dock inte så bekymrade.. :crazy: :crazy:

Så det handlar nog mycket om vilken empati, moral och idé om ett gott hästliv man har...

Det här gäller ju mycket som handlar om hästar.
Varje dag på vägen till Jobbet åker jag förbi 3 st. halvblodshästar som står i hagar som är kanske 40 kvadrat/häst. Leriga. Och de har täcke på sig trots att det är i mitten på maj och 30 grader varmt i direkt solljus (som de befinner sig i).
I mina ögon är det nästan djurplågeri. :o JAG skulle aldrig göra så, men ägaren som tränar och älskar sina vackra ridhästar tycker ju att det är det bästa för dem.

Vem har rätt egentligen? Säg det.
Jag utgår från hästens naturliga behov och önskemål. Vad den ägaren utgår från vet jag inte.

Den här högtravande och nedlåtande tonen mot de som faktiskt importerar "vanliga" hästar och också avlar på eksem-hästar tystar nog den gruppen ganska bra.
Synd egentligen för det hade varit ganska kul att höra diskussionen från två håll och inte bara från ena sidan. Fast det kanske också beror på att folk någonstans vet att det är fel det de gör. :devil:

KL

Jag saxar valda delar ur
Statens jordbruksverks författningssamling, och jag kan inte komma fram till annat än att det inte är tillåtet att använde vare sig ston eller hingstar med allergiska exem/sommarexem i avel.

SJVFS 2009:28
Föreskrifter om ändring i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter (DFS 2004:22) om avelsarbete;
beslutade den 5 mars 2009

3 § Nötkreatur, svin, hästar, får och getter, som visat sig nedärva letalanlag, defekter eller andra egenskaper som medför lidande för avkomman eller negativt påverkar avkommans naturliga beteende eller som med stor sannolikhet nedärver sådana anlag, defekter eller egenskaper, får inte användas för reproduktion. En förteckning över sådana letalanlag, defekter och ärftliga egenskaper finns i bilagan till dessa föreskrifter. Förbudet gäller dock även andra ärftliga egenskaper än de i bilagan upptagna om de medför lidande eller onaturligt beteende hos avkomman.

Häst

Hud
Hereditary Equine Regional Dermal Asthenia (HERDA) R*
Junctionalis Eqidermolysis Bullosa (JEB) R*
Man- och svansskorv med kroniskt förlopp M
Allergiska eksem/sommareksem M

Jag har alltid velat ha en islandshäst men det har alltid kommit en arab i mellan, första gången för 5 årsen då min gammel arab var till salu så jag valde att köpa tillbaka honom och rida till honom. Han hade blivit för pigg och busig för ridskolans elever. Sista gången var för 2 årsen då jag köpte min busiga arab val född 06 fast denna gång slutade jag inte leta efter den rätta islandshästen. I april efter 2 års seriöst letande hittade jag min drömhäst:love:
jag visste direkt att han är det jag letat efter, en läromästare med stark och ren tölt, bra kurshäst, pigg och känslig att rida men han har lättare eksem. Visst hade helst köpt en utan eksem men han är underbar så jag har inget emot allt extra jobb.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka