Varför grisar han så i boxen?

A

AnnaVirrPanna

Vet inte om det är här den här tråden ska ligga men jag vet inte vart jag ska lägga den annars. Det är så att min häst börjat grisa i boxen. Han flyttade till detta stall för en månad sen ungefär och i bölrjan trodde jag att det var för att han inte installerat sig riktigt, men nu vet ajg inte längre för nu verkar han i övrigt lärt sig alla rutiner etc. Han har visserligen stått i spilta de senaste åren å då är det ju svårt att vara grisig...Jag vet inte riktigt vad han pysslar med på nätterna men han kissar i nästan hela boxen eller om han sprider ut den runt det dessutom ligger han i kisset så han blir ju inte så vacker... jag öser ut en hel skotkärra med kiss varje dag trots att det är meningen att han ska ha bädd...det blir ju liksom aldrig nån bädd av det hela men jag kan ju inte gärna lämna allt det blöta heller.
Jag har hälften torv och hälften spån i bädden. Vissa i stallet har bara torv och säger att det suger bättre men jag tycker torven blir en stenhård bädd och dessutom tycker jag det luktar F*n rent ut sagt av torvbädd...Jag vill ju att bädden ska vara lite mjuk och fluffig å så...
Nån som har nån ide varför han gör så här eller vad jag kan göra...

Mvh Anna

Sv: Varför grisar han så i boxen?

Han kanske har träffat min häst? :D

Skämt å sido, har han tidigare stått i spilta så har han nog inget riktigt "boxskick".

Jag har inte löst det med min häst trots att han är 11 år (han var tre när jag köpte honom och hade då alltid stått på lösdrift och fattade inte ens vitsen med en box...) och jag har testat ALLT! Men det som har gjort det bättre är följande:

* Testa att flytta till annan box i annan del av stallet, där det tex är lugnare.
* Råspån fungerar bättre än kutter. Torv har jag inte tillgång till och ingen erfarenhet av. Råspånet ligger mer stilla och suger upp bättre än kutterspån och det blir därför renare i boxen.
* Se till att han får rörelsebehovet tillfredställt under dagen med lång utevistelse med hagkompisar och regelbunden motion. (Min springer nämligen omkring så det är en hel träningsbana i boxen varje dag)
* Spåna varje dag, även om det bara blir lite.
* Flytta över det gamla spånet till ena halvan av boxen och spåna nytt i den andra halvan. Hästar har en tendens att vilja göra ifrån sig där det är gjort tidigare.
* Mocka mycket noggrannt! Jag silar varje spån, tar lång tid men lönar sig i längden. En dag av slarvmockning och det ser ut som andra världskriget dagen därpå. Vet inte varför - det bara är så. För att kunna mocka så noggrannt har jag en spångrep med sidostycken så att jag verkligen kan sila.

Sen har jag även testat att visuellt mana min häst till en renare box efter ett tips här från Buke för många år sedan. Dock vet jag inte om mina tvivel lyste igenom för mycket för renare blev det inte...

/Camilla

Prova att göra en toaletthörna i ett av hörnen.Där lägger du lite kiss och lite bajs från en annan häst i början,ha sen tomt på spån just där i hörnet och använd hörnan att sprätta allt som ska ut till.Då blir det lätt att ta ut allt därifrån.Sedan så vräker du in nytt spån varje dag i början för att få till en grund.Ta inte ut kisset och rör inte i det heller.Luktar det starkt så kan du ha på kalk som neutrealiserar.Alltså detta gäller om du bestämt dej för att ha bädd.Det kan ta lite omsorger i början men det brukar bli bra efter ett tag...

Han kanske e rastlös. hur länge får han stå inne? rör han runt allt? prova strö lite halm över bädden så har han nått att pilla med över natten. eller sätt upp ett hönät med halm i.

Våran häst har innan han kom till oss gått på lösdrift.
Det är först nu 2 1/2 år senare han har slutat trampa runt i boxen.
Visst är det vissa dagar som det kan se ut som f-n i boxen , då kan det ta upp till 45 min. att mocka .
Sen ser man hästar som kan stå inne hela dagar utan att trampa runt och är våran inne mer än 11 så börjar han vandra .

Min häst stod förut i en vanlig box på 3*3m, nattetid,där var han en riktig smutsgris..
Bytte till en annan box som är 3,5 *5,5m..och vips så sket han på samma ställe i boxen..lättmockat blev det.:p
Han ville ha en större box för att trivas och det fick han.
Och inget annat än smaskig halm duger heller som strö;)

Nu har ju inte alla möjlighet att skaffa större box,men har man eget stall och gott om plats,så gör STORA boxar!;)

Lilla Skutt skrev:
Min häst stod förut i en vanlig box på 3*3m, nattetid,där var han en riktig smutsgris..
Bytte till en annan box som är 3,5 *5,5m..och vips så sket han på samma ställe i boxen..lättmockat blev det.:p

För mitt sto var det tvärtom,hon stog först i 3x4 m,sen i 3x5 m och jag höll på att bli galen,la in 2-3 balar spån i veckan och flyttade till en mindre box på 3x3 m och nu lägger jag in en bal var 7-9 dag!

Haha, välkommen till klubben! Min häst grisade i c:a 6 mån efter vi hade bytt stall. Nu först börjar det likna något. Jag tror nog att det kan ta mycket längre tid än vad vi människor tror innan hästarna har vant in sig i det nya stallet.

Han stod också i spila innan så det är och också en ändring. Helt plötsligt kan de titta sig runt och därmed utnyttjar det och då grisar runt ytterligare?

Tack för alla svar...ska testa era tips. Funderar lite på om det kan vara så att det är den där retstickan till arab som står på andra sidan boxvägen som får honom att fara runt eller så...det är en väldigt lugn å beskedlig häst annars... Han går ute minst 11-12 timmar om dagen å har kompis i hagen å så...

Nåja jag ska prova lite av era knep å så får jag väl återkomma :)
Kanske tar det som nån sa längre tid än man tror för dem att känna sig riktigt hemma...

// Anna

AnnaVirrPanna skrev:
Tack för alla svar...ska testa era tips. Funderar lite på om det kan vara så att det är den där retstickan till arab som står på andra sidan boxvägen som får honom att fara runt eller så...det är en väldigt lugn å beskedlig häst annars... Han går ute minst 11-12 timmar om dagen å har kompis i hagen å så...

Nåja jag ska prova lite av era knep å så får jag väl återkomma :)
Kanske tar det som nån sa längre tid än man tror för dem att känna sig riktigt hemma...

// Anna

Prova en sådan där slicksten, manger mate, som man kan köpa på Hööks. Det borde väl hålla honom sysselsatt med annat än att rota runt i boxen.

hmm ja kanske det...han kanske är rastlös...fast han är ingen rastlös häst så att säga...eller har aldrig varit iaf...men det är ju värt att prova.

// Anna

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
667
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Min häst står på torv just nu och det går åt väldigt mycket och är svårmockat då hon både kissar och bajsar en hel del och dessutom är...
2
Svar
22
· Visningar
2 096
Senast: zarmino
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 918
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II