Varför göra inte de inte ägarbyte??

weasel_

Trådstartare
Nu börjar jag bli trött på detta.
i december 2009 sålde jag en ett åring, jag hade inte hunnit fått passet från asvh så jag och köparen kom överens om att jag skulle skicka det. Några veckor senare kom passet, ägarbyte osv och som låvat så skickade jag det som rek. brev efter att jag fyllt i ägarbytet.
Alltså var det bara för dom att fylla i resten, sätta en kråka och skicka in för ägarbyte.. men detta har inte gjorts ännu!! :mad:
Jag har försökt få kontakt med den nya "ägaren" men inte lyckats, har även mejlat och smsat ett X antal gånger utan svar.
Vad kan jag nu göra? och varför ska det vara så svårt att skicka in pappret??

Sv: Varför göra inte de inte ägarbyte??

Det beror kanske på att den nya ägaren inte vill betala några hundringar för ägarbytet? Jag har sålt två hästar som stod på mig länge, när de såldes vidare, flera år senare, bytte de nya ägarna.

om det nu är så så känns det som ett väldigt dåligt resonemang :crazy: inte lägga ett par 100-lappar på ett ägarbyte men tydligen ha råd att ha häst..

Nu är det ju så att jag inte vill stå som ägare, så finns det egentligen nåtgot jag kan göra mer än att tjata??

Skicka in kopia på köpekontraktet till ASVH och berätta att köparen inte skickar in ägarbyte och inte heller svarar på dina krav att göra det?

Då kan de göra ägarbytet och sedan debitera köparen, vare sig de vill eller inte.

Jag hade samma problem när jag sålde min nordis.
Kontaktade STC och skickade en kopia på köpekontraktet.
De i sin tur skickade papper till de nuvarande ägarna som hade en viss tid på sig att svara och skicka in papper.
De har inte gjort någon ändring så nu står det ägare okänd på honom i registren för att inte vi ska stå kvar.
Varmblodet vi sålde visste jag att vi inte hade gjort någon ändring på men aldrig tänkt på att han fanns kvar i registren eftersom han var avlivad.

Vet inte om de är bara travare som de kan göra så med.
För mig var det extremt viktigt att det ändrades pga försäkringskassan då det visade sig att jag stod som ägare på 4 hästar.

Jag var själv lite långsam med mitt ägarbyte, det tog 5 månader innan jag lyckades och det var i går:o
Hej från Hambo

ok.
Senast jag pratade med den nya ägaren, som för övrigt var i april/maj om att jag ville att hon skickade in pappren så fick jag till svar
"men det är väl inte så viktigt just nu, han är ju bara två år" :confused:
va?! tänkte jag.. vadå bara två år? då sa jag att klart det är viktigt att rätt ägare står på hästen.
och nu ca 5 mån senare, fortfarende inget ägarbyte och jag får inte kontakt med personen ens..

Dum som jag var så tog jag ingen kopia på ägarbytet innan jag skickade det, men har ju kopior på köpekontraktet så det borde man väl kunna visa upp för att få asvh att göra ägarebytet och sedan skicka faktura till nya ägarna?

En till sak som jag kan passa på att fråga.
Hästen var så klart fullt grundvaccinerad osv och när passet kom så fick jag stämpel osv av min vet som vaccinerat hästen från första början plus att i besiktningspsppren står också "fullt grundvaccinerad"
Hästen i fråga var en hingst och tidigare i år skulle de nya ägarna kastrera honom men deras vet godkände inte hästen vaccination :confused:
Så de påstod att de fick göra en ny grundvaccination.. jag vart trött på krånglet och "betalade" dom 1000 spänn för detta..
Är detta möjligt??
Min vet är en riktig (:p) veterinär och i passet står klart och tydligt namn, adress, tel oav till vet. Man kanske kunde ha ringt för extracheckat vererinärer emellan i så fall innan man gör en hel grundvaccination i onödan..

En till sak.. dom har kastrerat honom, men jag står som ägare :crazy:
behöver man inte ha ägarens medlåtande?

De kan ju lätt styrka sitt ägandeskap genom att köpekontraktet är i sin ordning. Det är DERAS häst, problemet är att de int everkar vilja betala för att registret ska vara rätt.

De kan ju lätt styrka sitt ägandeskap genom att köpekontraktet är i sin ordning. Det är DERAS häst, problemet är att de int everkar vilja betala för att registret ska vara rätt.

Eftersom de har bevis på att de äger hästen så kanske de inte ser nyttan av att ett register som handhas av en förening ska hållas uppdaterat, vilket föreningen också kräver betalt för. Det hade ju varit skillnad på om det handlade om ett statligt register som t.ex. bilregistret, men en avelsförenings register finns det väl ingen lagal skyldighet att hålla uppdaterat. Eller finns det?

Vad är det för ras? Inom ASVH kostar det 200:- inkl moms vill jag minnas, det kan väl inte vara nåt att bråka om? Men det finns kanske dyrare system?

Man kanske kan avregistrera sig som ägare, som vissa säger? Detvet jag iaf att man kan göra på arabregistraturen.. Alltså om köparen vägrar göra ägarbyte kan man ta bort sig själv som ägare för 250spänn. Fast samtidigt är ARAB helt galna när det gäller avgifter.. 800kr för ett ägarbyte :crazy: Fast om jag fattat det rätt kostar det bara 200kr för ett hbl? Då borde avregistration av ägarskap vara mer eller mindre gratis.

Har nu skickat ett mejl till asvh för att höra vad dom tycker jag ska göra.
(deras telefontid är ju lite dum.. :crazy:)

Vad är det för ras? Inom ASVH kostar det 200:- inkl moms vill jag minnas, det kan väl inte vara nåt att bråka om? Men det finns kanske dyrare system?

Fast 200 spänn är rätt dyrt för något som knappas in i en dator på mindre än tio minuter...

Det är typ 2-4 säckar kornkross!:mad:

:bow:

200 kr är trotts allt 200 kr :grin:
Som jag förövrigt inte ska betala..

Det är väl mest själv grejen, det ska ligga i deras intresse tycker jag..
Jag skulle ju liksom inte vilja köpa en häst och sedan inte stå som ägare :confused:

Fast 200 spänn är rätt dyrt för något som knappas in i en dator på mindre än tio minuter...

Det är typ 2-4 säckar kornkross!:mad:

Håller med om att det är en fin timpeng...

När jag skulle fixa provisoriskt pass (hade förlagt mitt) kostade det 900:- och tog 20 min... Rätt fin timpeng där med. Var inte ens jobbigt för polisen som gjorde det.

Däremot förstår jag om TS inte vill betala det, speciellt inte om hon åkt på en ny grundvac. a' 1000:-

Man kanske kan avregistrera sig som ägare, som vissa säger? Detvet jag iaf att man kan göra på arabregistraturen.. Alltså om köparen vägrar göra ägarbyte kan man ta bort sig själv som ägare för 250spänn. Fast samtidigt är ARAB helt galna när det gäller avgifter.. 800kr för ett ägarbyte :crazy: Fast om jag fattat det rätt kostar det bara 200kr för ett hbl? Då borde avregistration av ägarskap vara mer eller mindre gratis.

Oj då måste de ha höjt ordentligt :eek: när jag reggade dottern som ägare tog de 200 kr. Det var för fyra år sedan visserligen men det var verkligen en rejäl höjning.

Man betalar ju inte självkostnadspris för själva ägarbytet, man betalar för registerhållningen. Andra register har ju en årsavgift som kallas just registerhållningsavgift. Det har inte - vad jag känner till - något av förbunden, så därför tar man betalt vid händelse som t ex registrering och ägarbyte.

Liknande trådar

Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 644
Senast: MJLee
·
Hästmänniskan Hej! Jag har läst och läst i en massa trådar nu, men inte hittat mitt svar, så nu gör jag en tråd i förhoppning om att någon kan hjälpa...
Svar
5
· Visningar
1 241
Senast: Domino_s
·
Äldre Nu behöver jag lite input innan känslorna tar över förnuftet. I slutet på oktober ville en nära vän skiljas från sin sambo. Problemet...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 383
Senast: ginnies
·
Trav Sålde ett föl i December 2010 men vi står kvar som ägare fortfarande så vad ska vi göra? Innan fölet lämnade oss så skrev vi kvitto...
Svar
6
· Visningar
1 402
Senast: Mary91
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka