Varför gör hon såhär?

Sv: Varför gör hon såhär?

Ella_99, jag tolkar det som om din häst inte har bakåtstrukna öron utan "öron i koncentrationsposition", dvs hon är koncentrerad och öronen vrider sig lite bakåt.

Det som TS beskriver tror jag är något annat. Där verkar det som om hästen har öronen platt bakåt med höjt huvud, något som visar att hästen inte rakt av tänker acceptera ledarskapet utan funderar på att protestera. Jag tycker att man ofta ser det hos unghästar just i den åldern, de är "vuxna" och ska hitta sin riktiga plats i flocken och måste kolla om det går att klättra lite på rangskalan. Unga hästar kan göra så mot de som är högre i rang om den ranghöge hutar åt dem och markerar sin position.

Jag tror att din häst kan komma att protestera mot ditt ledarskap, förmodligen inte så kraftigt, men ändå en protest. Håller med den som skrev här att du inte ska pressa henne utan lugnt befästa de övningar ni redan håller på med och vänta ett tag innan ni går vidare. Flytta dig aldrig för henne, var lugn och bestämd och uppmuntra mycket.

Jag är nog också inne på din linje. Hon är fortfarande ung och ibland testar hon om man kanske kan gå för nära matte. Så det låter troligt! Jag ska jobba vidare med min plats/din plats, och flytta kropp-övningar tills hon verkar mer avslappnad i sin roll.

min dam som är i samma ålder med din har oxå börjat testa lite, vill gärna gå nära när man leder, men jag tar det med ro och föser bort henne med kroppspråket, lyssnar hon inte på det så svänger jag med grimskaftet åt henne. då brukar hon stanna tvärt och titta på mig med spettsade öron, med blicken, men vad har jag gjort? jag som är så oskyldig?!

haha, min valack har ju nästan alltid öronen vinklade bakåt, men jag ser honom inte som sur för det, han har ju då mer avslappnade öron och går med huvudet sänkt.... förutom dagarna efter nyår då....;)

men jag skulle inte oroa mig så mkt, men ändå tillrättvisa när hon gör fel, skulle hon däremot göra riktigt fula miner och hota att bita, då skulle jag ta det mer allvarligt, och då skulle iaf jag börja träna mer ledarskap.

Allt beror på situationen. En häst har betydligt lättare att förstå att den måste backa när det tar stopp framför den eller något kommer emot den. Ju mer naturlig situation desto mer självklart kroppsspråk kommer människan att ha. I fingerade situationer blir det istället lätt förvirrande för hästen. Samma i situationen då en häst blir ivägkörd för att den gått för nära en annan ranghög häst som äter, den situationen är betydligt mer lättförståelig och självklar än om en häst blir ivägkörd av en människa trots att den inte "gjort" något fel.

Men grejen är ju att vi "måste" kunna göra rätt mycket saker som för hästen är väldigt onaturliga. Ifall vi inte bara vill ha den på lösdrift och slänga in käk till den ibland. Allt vi gör med hästen är ju konstigt och inte alls speciellt naturligt. Att be hästen att backa är väl ändå bland de mer naturliga saker vi gör med den ;)
Jag vill ha en häst som inte frågasätter vad jag än hittar på. En häst som är följsam och trevlig att jobba med. Den får tycka att nya saker är otäcka och konstiga (det är ju fullt förståeligt). Kanske förstår den inte i början vad jag vill och varför, men den måste göra sitt bästa och acceptera allt (men då är det så klart viktigt att aldrig begära saker den inte klarar av att utföra).

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 227
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 202
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama