Varför gör hon såhär?

Amk

Trådstartare
Idag har jag lekt lite med min unghäst på ridbanan. Det är ett sto som är 2,5 år, och som väldigt gärna vill vara med överallt.

Först började jag att flytta bakdelen, göra halt, backa och gå fram. Då hade jag henne i grimskaftet.

Sedan släppte jag henne lös, och hon gick efter mig när jag gick, stannade när jag stannade. Flyttade bakdelen, och det gick bra. MEN, hon hade öronen strukna bakåt i princip hela tiden. framförallt när jag flyttar bakdel och backar henne. Hon gör ingenting mer, men gick tätt bakom mig med öronen bakåt. Hon gör ju allt jag ber om, men varför lägger hon öronen bakåt?

Är det för att hon emotsäger sig mitt ledarskap, typ "jag gör det här, men egentligen tycker jag inte om det", eller varför? Så fort jag berömde henne var öronen framåt igen.

Sv: Varför gör hon såhär?

Har hon öronen bakåt som om hon lyssnar bakåt eller platt bakåtstrukna? Ifall de bara är lätt tillbakadragna skulle jag tolka det som att hon lyssnar noga. Är det snarare en "sur min" skulle jag nog inte bry mig så värst mycket så länge hon gör det jag ber henne om och inte hotar mig. Det kan ofta ta ett tag för hästar att smälta att man bestämmer över dem :) Hotar hon mig däremot skulle hon få backa en bra bit!

Det är sur min. Håller huvudet högt och ser sur ut.

När de visade på TV från Globen så var där en kille som hade frihetsdressyr med 6 st hästar. De lydde hans minsta vink och var hur tama som helst och verkligen älskade killen men de hade öronen bakåtstrukna. Det har jag undrat över. Vad menade hästarna med det?
Kan ju inte varit för att de var arga/irriterade, eller?

Okej, då verkar det som hon inte riktigt har accepterat dig som sin ledare ännu. Men ta det lugnt, det kommer! Det är bara att jobba vidare. Va beredd på att hon kan säga ifrån ifall du sätter lite press på henne och kom ihåg att berömma mycket när hon gör rätt! :)

När de visade på TV från Globen så var där en kille som hade frihetsdressyr med 6 st hästar. De lydde hans minsta vink och var hur tama som helst och verkligen älskade killen men de hade öronen bakåtstrukna. Det har jag undrat över. Vad menade hästarna med det?

De hade inte bara öronen bakåtstrukna, ponnyn sparkade honom med framhoven och en av de större sprang på honom (var i Globen på fredagen) :eek: men han bara skuttade undan. Jag tror att det här är rätt vanligt när man lär hästen "dominanta" tricks, som att stegra sig, vifta med framhovarna m.m., ifall man inte har ledarskapet över hästen till 100%.
Jag tycker numret var jättefint och det låg säkert massor med tålamod och träning bakom, så jag menar inte att kritisera :)

Jag är lite konfunderad över hästens ålder.
Är den född konstigt på året elelr så?

Bara undrar med tanke på att man brukar räkna årsdagen vid årsskiftet

Jag har nu kollat på Globen-killen, Alexander Nevzorov, Honza Blaha och hempfling-videos. Nu var det bara youtube-klipp, men ändå. Alla utom Hempling hade hästar som såg ut på detta sätt, även om det inte var hela tiden. Globen-mannen hade det oftast, Nevzorov när hästen skulle gunga mellan frambenen och Honza iaf i början av klippet. :confused:

Jag har nu kollat på Globen-killen, Alexander Nevzorov, Honza Blaha och hempfling-videos. Nu var det bara youtube-klipp, men ändå. Alla utom Hempling hade hästar som såg ut på detta sätt, även om det inte var hela tiden. Globen-mannen hade det oftast, Nevzorov när hästen skulle gunga mellan frambenen och Honza iaf i början av klippet. :confused:

intressant.... kan det va han som är duktigast då?
Man vill ju helst ha en häst som ser ut att trivas med att göra det man ber den om :) Min häst kunde också visa MYCKET sura miner i början och tyckte nog mest jag va en jobbig och odräglig satmara med knäppa idéer, men nu för tiden accepterar hon mina påhitt även om hon ibland ser lite förvånad ut :D

Antagligen förstår hon inte varför du kräver att hon ska flytta och backa. Hon följer dig ju redan tätt med öronen framåt och vill vara tillags. Leker du för din egen skull eller hennes?
Personligen skulle inte jag ha något utbyte utav att göra övningar hästen inte trivs med. Är det däremot så att hästen inte fungerar i dagliga hanteringen på något sätt så är det nödvändigt att lära hästen det men då tar jag det direkt i situationen som uppkommer.

Antagligen förstår hon inte varför du kräver att hon ska flytta och backa. Hon följer dig ju redan tätt med öronen framåt och vill vara tillags. Leker du för din egen skull eller hennes?
Personligen skulle inte jag ha något utbyte utav att göra övningar hästen inte trivs med. Är det däremot så att hästen inte fungerar i dagliga hanteringen på något sätt så är det nödvändigt att lära hästen det men då tar jag det direkt i situationen som uppkommer.

Jag tror inte hästar tycker att något vi gör med dem är särskilt lätt att förstå sig på. Varför skulle hästen inte förstå varför vi vill backa den men förstå när vi vill lyfta upp en hov? Om hästen inte tycker att det är okej att vi backar den kommer den antagligen inte heller tycka att det är okej att vi rider på den.

Ibland kan det ju vara att hästen faktiskt är sur på att du tar över ledarskapet. Den följer, men kanske inte riktigt "accepterar" helt/ är "misstänksam."

Det känns som att detta även kan vara ett tecken på underlägsenhet. Just för att man ser det hos duktiga "nh-tränare" oxå. Vad tror ni?! :confused: :bump:

Men iofs har hon även höjt huvud så verkar det inte som det.... hm... Annars skulle hon ju sänka huvudet menar jag.

Övrigt: att örona åkte fram igen vid beröm var nog mest för att hon lyssnade och blev uppmärksam då. :)

Senast ändrad:

Allt beror på situationen. En häst har betydligt lättare att förstå att den måste backa när det tar stopp framför den eller något kommer emot den. Ju mer naturlig situation desto mer självklart kroppsspråk kommer människan att ha. I fingerade situationer blir det istället lätt förvirrande för hästen. Samma i situationen då en häst blir ivägkörd för att den gått för nära en annan ranghög häst som äter, den situationen är betydligt mer lättförståelig och självklar än om en häst blir ivägkörd av en människa trots att den inte "gjort" något fel.

Men när ledarhästen rör sig mot den underlägsne ska ju den underlägsne flytta sig!? Så när jag (ledaren) närmar mig henne bak ska hon flytta den, och när hon kommer för nära mig ska hon backa. För mig känns det som samma sak, och eftersom hon gör det självmant borde det inte vara helt onaturligt för henne. Har dock inte tänkt på vilket ansiktsuttryck hon har när hon flyttar sig undan ledarstoet.

Jag vet faktiskt inte. Idag hade jag besök i hagen, och hon följde efter dem med bakåtstrukna öron också. Hon vill ju vara nära människor, så jag tror att det är ett tecken på underlägsenhet.

Han förklarade det väldigt bra i nån tidning där det var ett reportage om honom. Då sa han att hästarna litar på och koncentrerar sig så mycket på honom att de inte behöver kolla på annat. De behöver inte vara uppmärksamma på faror eftersom de har fullt förtroende för sin ledare. Då slappnar de också av i öronen och fäller bak dem, inte för att de är sura utan för att de är trygga och koncentrerar sig till 110% på honom. :)

Ella gör även så när jag "leker"/jobbar med henne och jag har alltid undrat varför. Men nu förstår jag och det stämmer ju! Speciellt när vi backar eller jag ber henne följa mig, eller flytta undan. Då måste hon koncentrera sig extra mycket och jag tror att det är därför hon ser lite sur ut. Jag lägger som ett "tryck" på henne. Ber henne göra något. Ber henne koncentrera sig och lita helt på mig. Därför kan hon se lite sur ut, men så fort jag släpper på trycket och stannar eller går fram osv, så åker öronen fram och blir lite lätt vinklade igen.

Exempel.

Svänger

Här ska vi precis backa. Öronen åkte bakåt sekunden efter.

Springer. Fullt koncentrerad på matte, men inte aggressiv.

Ber henne komma mot mig.

Resten av bilderna finns här.

Jo, men när han leker med Janosch ute i "buschen" har hästen det. Då följer Janosch honom. Han är alltså i den mest dominanta positionen och hästen är fullt koncentrerad på honom.

När han däremot arbetar med PRE-hingsten i lina så är han ju i samma position som hästens rumpa (kruppa heter det kanske?^^) och då befinner han sig alltså i en mindre dominant position. Då får alltså hästen möjlighet att utveckla sitt självförtroende mer eftersom det är den som "går först", men fortfarande ledaren som dominerar hästen.

Dock har hästen aldrig spetsade öron (inte vad jag kommer ihåg iaf) iom att den är fullt koncentrerad på människan och inte behöver titta på omgivningen. :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 227
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 202
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama