varför gör hon så??

Zandrah

Trådstartare
Nu måste jag få höra lite olika teorier av er bukfalare....
Jag har ett 3årigt sto, som just nu är helt omusklad, växer samt har 0 koordinationsförmåga...Har inte blivit riktigt tränad på 1 år då hon blivit grymt övertränad som liten.....Men nu e hon hos mig....

Nu till saken...
Hon brukar vara ok att köra! Men de 2 senaste gångerna, då en annan person kört, jag har sett från sidan...Så har hon SPARKAT massor av gånger.....när det ska springas....först så ser det ut som hon inte får det att stämma...hon tar galoppsteg med baken å sen åker bena upp.... :crazy:
Hon SLÅR inte ut...då skulle både kusk å vagn vara gone by now..utan hon gör någon blanding mellan spark å bakutspark.....hade INTE slagjord...alltså skulle hon verkligen ha demolerat grejjerna om hon slagit....men detta händ 3 ggr på rad...
Dagen efter hände samma sak....
Detta har ALDRIG hänt mig! Dett hände också på en ÅKER.....med massa snö...
Kan det ha varit så att det blev för tugnt för henne, med hennes omusklade bak..??? och att det därför inte stämde? Eller är det så att hon inte får det med bakbenen, och därför protesterar...?
På vägen går det ju hur bra som helst, och hon har aldrig gjort så förr......HADE hon velat hade hon ju slagit sig fri, eller slagit på, hon hade ju chansen.....
Spekulationer tack :bow:

Sv: varför gör hon så??

Massor med snö,vart bor du :confused: .Det kan ju finnas många anledningar till att hon gjode så...Tex. så kanske hon känade att hon hade "övertaget" på den här kusken?Eller så kanske hon blivit rejält bränd hos förra tränaren och protisterar när det börjar ta emot tex?
En gång är ingen gång,två gånger är en vana.Viktigast är i alla fall att hon inte gör om det.För då kanske det blir trejde gången gillt,och hon slår ordentligt...Du kanske ska undvika snöpulsning för vagn?I alla fall tills hon är starkare.Eller så kan du ridträna så...Träning av märrar8och särskillt brända sådana...)är så mycket att hålla dem på gott humör med.
Så på med käk och slaggjord är du kör!Och markera rejält om hon försöker igen.Lycka till!

Ja massor å massor då :) Men tung vagn å tösnö :angel:
Det var olika kuskar, en gång en VAN, ganska säker att det inte var maktmissbruk, utan ett sätt att på något vis protestera...som sagt mot vad dåddå......Men sant att det ska undvikas kanske med snöpulsning...men jag måååååååååste gå över en åker för att komma ut på vägen juh...men det var provkörning på en åker då hon gjorde detta....
Ridning är tyvärrr uteslutet då hon inte är inriden....och jag tror jag skonar henne mer genom att inte slänga upp mig själv på ryggen :angel: .....
Det är just det att hon inte SLOG , ja du vet på "riktigt"...men slagjord åker garanterat på nu!!! Den VAR på sist oxå då hon försökte....Få se va hon gör nästa gång....

Skritta över åkern till vägen då? Även om det tar en jäkla tid så kan det löna sig.

Det är verkligen skit-tungt för dem att dra vagn i tung snö. Jag körde bodybuilding på femåringarna med skritt i tung snö och rockard. De fick slita som bara den, men snön försvann ju på ett par veckor här nere.

Sent i somras/tidigt i höstas orkade inte min konvalescent (som jag för övrigt fått lägga ner för jag reder inte ut henne :( ) inte trava 40 meter på lerig åker under sadel eller med speedscart utan att köra upp huvudet och protestera, i slutet av september joggade hon lätt halvtimmespass utan att protestera.

Du säger ju själv att hon är omusklad så ge henne ett par månader få att bygga innan hon får jogga på åker.

/// ghost

Nu e all snö borta...
Men det låter ju som om jag måste springa med henne över den där åkern, å det GÖR jag aldrig....jag är nästan bara ute å skrittar henne....men det var så att det var en här och testade henne, åeftersom han inte visste var han skulle köra så körde han på åkern här nere....å dagen innan hade min kära sambo som aldrig kört förr(bara ridit) provat å detta oxå på en pker....å båda gågnerna ville de ju testa att springa...det var DÅ denna situation uppstod.....

Jag väntar annars allllltid minst 15 minuter innan jag travar....uppvärmning :) Det var just hennes säregna betende jag vart förvånad över eftersom jag alltid trott hon aldrig skulle göra så i vagn,,,,,

Liknande trådar

Träning Jag har köpt en häst (ett sto på 17 år) just, blir 3 v nu på lördag. Det har inte varit någon dans på rosor, hon är misstänksam till...
Svar
8
· Visningar
2 426
Senast: Lindon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama