Varför gör han så?

C

Criks Pacific

Min häst, Cricke, har blivit lite lustig när jag ska hämta honom i hagen. Han är snäll att fånga, det är bara att gå rätt fram och ta honom men när jag ska leda så är det precis som om hans hovar sitter fast i marken! Han vägrar att röra på sig.

Det roliga är att när jag inte har varit i stallet på hela helgen (förrens idag då) har han snällt följt med in när han ska fodras.
Men om jag ställer mig bakom honom så flyttar han på sig och om jag går bakom så går han framåt. Om jag är med i hagen är det enklast om någon leder och jag går bakom. Funderar på om det kan ha med ledarskap att göra?

För någon vecka sen var han en jävel att få in och han sprang och sprang innan man fick komma nära.. Såklart har ju han ranget i hagen och jagade på de andra hästarna också, så deras ägare fick glatt vänta tills jag fått in Cricke. Men efter en ganska lång stund med en stor portion tålamod fick jag tag på Cricke. Det var precis som han gav upp för helt plötsligt lät han mig fånga honom. Efter den dagen har han börjat med att stanna när jag ska leda honom från hagen.

Det känns ändå som vi har kommit varandra "närmare" de senaste veckorna. Kliar jag honom kliar han tillbaka och han är allmänt tillgiven och harmonisk mot vad han har varit förut. Funderar på om det kan ha något med det att göra.
Kan tillägga att Cricke inte är NH-tränad och jag aldrig någonsin (och kommer aldrig göra) uppträda med våld emot honom.

Vore roligt att höra vad ni tror han håller på med och vad jag ska göra. Har aldrig varit med om något liknande! Vore ju bra om jag kunde gå ut i hagen och hämta min häst själv :D

Sv: Varför gör han så?

Jag tycker det later som om hasten testar dig. Har du provat det gamla stallknepen ga nara, sitta pa huk o latsas superintresserad av nat pa marken?

Sa du att hasten statt ett tag :confused: , kan han ha spenderat ovanl mkt tid i boxen? Kanske ar han jattetrott pa sin box.

Vad gor ni nar ni rider, provar ni lite olika grejer varje dag?

Min kompis hast var jattesvar att fanga i hagen, tror det var for att 1; han fick sa sallan vara ute i stora grashagen eftersom han tavlade pa hog niva 2; Hans ridpass m m agaren var nog lite val enformiga.. :angel:

Japp, jag har provat de gamla stallknepen men det biter inte på honom..
Han går ute dygnet runt som de andra hästarna i stallet
gör och det har han gjort ett tag :)
När vi rider så rider vi oftast ut för han verkar trivas bäst med det.. Kommer man in i en paddock blir han helt förslappad :crazy: Så det blir kanske inte så mycket variation.. Vad kan man göra för att variera mer? Är nog lite dålig på sånt :bump:

Mitt tips när hästen inte vill gå framåt är att inte be den göra det... utan att lirka och få den t ex att gå lite åt sidan/snett framåt. När hästen har bestämt sig för att "sätta hovarna i marken" är det ju omöjligt att dra dem därifrån, men oftast är det lättare att flytta dem åt ngt annat håll och då kan det lossna! Du kan också testa att rygga honom istället, förr eller senare tröttnar han och vill hellre gå framåt...

Eftersom han går när han har någon bakom sig verkar det som att han egentligen vet vad som gäller. Du får helt enkelt överlista honom, och jag tycker du har helt rätt i att våld inte är något alternativ.

Lycka till och berätta gärna hur det gått om du testar!

Snurra honom eller backa honom istället för att be han att gå framåt för att "få loss" hovarna :idea:

Du kan jobba från marken (NH) och göra tex de sju lekarna, skrämselträning, skicka honom över en presenning, låta honom stå på en lastpall etc. Eller så kan du ju alltid läsa på om trickträning och prova lära honom något trick, t.ex att buga. Eller så kan du kanske tömköra eller tom köra in honom :) När du rider kan du ju alltid försöka aktivera honom mer (vet iofs inte hur du rider nu men :p) och variera mer mellan dressyr i skogen, dressyr i paddocken, markarbete, hoppning, mysuteritter och allt vad du kan komma på :)

Sådär gjorde vår häst då träningen blev lite för mycket för honom. Numera kommer han glatt då snälla matte kommer och ska hämta, men då husse kört lite tuffare några pass, då tar han stora kroken och jagar igång den andra.

Förut då han mådde sämre och inte fungerade till 100% i vare sig ridning eller körning, då frös han fast i backen då man tagit tag i grimman. Stört omöjlig att rubba. Provade att flytta bakdel men han bara skruvade sig runt med framhovarna nere i backen.

Ett tecken på att något var fel alltså. Som en innesluten stress. Om transporten stod framme likadant. stressen av resor och tävlingar kopplade han ihop med transporten, visste precis vad som var på g då han skulle från hagen. och frös fast.

Nu händer det sällan eller aldrig, o hästen är nöjd i träning. :banana:
-Bara ibland för husse, då får jag vara elak och lura honom till att komma in. Han tror det blir ridning o så åker selen på.. Inte snällt!!:cry:

Underskatta aldrig hästens intellekt. Han tänker - nu ska jag göra en ma ssa grejor som husse/matte vill. Hästar är av naturen lata.
Tag in honom då och då utan krav. Låt det bara bli en trevlig stund med morötter och lite havre. Och viktigast av allt - avsluta alltid ett träningspass positivt.Något gott i magen och kärlekafull behandling.
Efter några gånger kommer han när du visslar!!!:idea:

Snurra honom eller backa honom istället för att be han att gå framåt för att "få loss" hovarna :idea:

jo att backa ska nog hjälpa...typ backa några steg sen ska han gå fram några steg o sen backar du ingen även om han vill gå fram,håll på o trixa så i 5-6minuter el längre om det behövs i ca 14dagar så slutar han säkert upp med det.

Typiskt fall av att du kanske inte har ett riktigt ledarskap, som du själv sa.:crazy:

Efter att du hade "jagat" honom i hagen för att få tag i honom så lät han sig fångas.

gå in på www.montyroberts.se så kan du läsa om en s k join-ud och follow up.

Kanske också ursprungssidan www.montyroberts.com.

Finns möjlighet att på www.youtube.se (tror jag det är) kan du söka Monty Roberts på "video". Kolla in honom hur det går till.

Lycka till

Underskatta aldrig hästens intellekt. Han tänker - nu ska jag göra en ma ssa grejor som husse/matte vill. Hästar är av naturen lata.
Tag in honom då och då utan krav. Låt det bara bli en trevlig stund med morötter och lite havre. Och viktigast av allt - avsluta alltid ett träningspass positivt.Något gott i magen och kärlekafull behandling.
Efter några gånger kommer han när du visslar!!!
Håller med dig!

Ledarskapsövningar i all ära. men här kanske hästen visar ett symptom på något den känner. I stället för att dominera och träna bort det oönskade beteendet kan man göra såhär och ta bort orsaken till beteendet: skepticismen mot att komma med matte/husse och börja dagens arbete!?

Ungefär samma med dem som alltid ger hästen mat direkt då de kommer in i stallet EFTER passet. Och får en häst som är tokhet hemåt, för där väntar en massa käk!
Lösning: vänta så länge med käket att hästen inte kopplar ihop springa hemåt med mat kommer fortare. Som exempel.

Bästa lösningarna på problemen, enligt mig, är att bryta tankemönster och beteenden i grunden. Inte alltid öka teknik och dominans för att får bukt med oönskat beteende.
Ledarskap måste man givetvis jobba på och ha gentemot hästen. Men förtjänar vi alltid ledarskapet bara för att vi lärt oss några tekniker för att påverka hästen effektivt i sitt beteende?

Om vi tänker häst, och formar vardagen lite extra för att göra det lättare för djuren. då kan man slippa onödiga ledarskapskonflikter. och ta dem då det är på riktigt i stället. Slippa tjat och undvika kadaverdisciplin. och få en glad häst i stället för en enbart dominerad häst.

Tack för alla tips! :D Nu är det upp till bevis när matte ska åka upp till stallet :) Ska prova tipsen och se hur det går :banana:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 892
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Träning Tänkte lägga in en dag i veckan med bommar som styrketräning. Skritt och avsuttet till att börja med, varierad höjd men gärna lite högre...
Svar
3
· Visningar
882
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama