Varför ger ni Mash?

Harbor

Trådstartare
Vi ger några gånger i veckan lite Mash (Marstall) till hästen, för att det är bra för magen, och gott. När hästen var på medicinkur så var det ypperligt att blanda medicinen i också. Eller vad man nu kan vilja ge för tillskott som behöver blandas in i nåt.
Är här nån annan som använder detta och hur?

Sv: Varför ger ni Mash?

Jag ger Pavos slobbermash till min 21-åring just för att det är bra för magen och får i honom vatten :) Brukar blanda ett par dl med varmvatten i en 8l hink och han surplar glatt i sig hela.

Jag vet flera som ger det för magen, och deras hästar har blivit väldigt fina även i pälsen och hovarna. Jag hade gärna testat, men det innehåller melass så det är uteslutet.

Standard är; vetekli, havre (ofta svarthavre), melass och linfrö. Du kan lika gärna göra din egen mash för halva priset och med de ingredienser just din häst behöver/tål.

Jag har gett kligröt i alla år och ger det varje dag, men jag blandar egen.

Vill man bara få i hästen vatten så är betfiber/betfor mkt nyttigare och bättre, jag ger en 20 l hink med betfiber+vatten 2 ggr daglig.

Exact, lägg det i hård disk for future referance.

Jag ställa samma fråga, Värför ger Mash till hästen?
Om hästen är bra i magen och allt är som det ska, finns ingen anledning för det.
För mycket god vilja kan har motsätts effekt.

Liknande trådar

Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 389
Senast: Shixle
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
910
Senast: Ray
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 322
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar