Varför ger man kraftfoder?

C

Ciazon

Jag ger min häst ca. 9 kg analyserat hö och ca. 1 kg KRAFFT, 1,5 kg havre per dag, men jag undrar varför man ger kraftfoder överhuvudtaget? Frågan låter kanske litet dum :o , men det blir ju gärna så att man fodrar som "alla andra", och de flesta ger ju sina hästar kraftfoder. Enligt beräkning av foderstaten så får min häst tillräckligt med grovfoder, men vore det inte bättre om den fick ytterligare hö istället för kraftfoder?

Sv: Varför ger man kraftfoder?

Orsaken till att man ger kraftfoder kan till exempel vara att hästen arbetar så hårt så att för att hästen ska få i sig all näring som den behöver enbart genom höet skulle hästen behöva äta i princip dygnet runt. Kraftfoder är ju koncentrerad näring vilket gör att hästen inte behöver äta lika mycket för att få i sig samma mängd näring. Så då ser man till att hästen får sitt tuggbehov tillgodoställt genom grovfodret och kompletterar sedan näringsbehovet med att ge näringen i form av kraftfoder.

En annan orsak kan vara att vissa av näringsvärdena i höet inte är så bra. Det kan till exempel vara att proteinvärdena inte är tillräckligt höga för hästens behov men att höet i övrigt har passande näringsvärden till hästen. Då kan man komplettera med ett kraftfoder med protein.

Jag anser att så långt som det är möjligt bör man utfodra hästen med enbart grovfoder. Hästarna är utvecklade för att äta grovfoder och mår bäst av att få göra det. För mycket kraftfoder kan ge negativa effekter på tarmarna. En annan aspekt är ju också ekonomin, att köpa kraftfoder är ju inte precis billigt!

/Sara

Jag ger min häst ca. 9 kg analyserat hö och ca. 1 kg KRAFFT, 1,5 kg havre per dag, men jag undrar varför man ger kraftfoder överhuvudtaget? Frågan låter kanske litet dum :o , men det blir ju gärna så att man fodrar som "alla andra", och de flesta ger ju sina hästar kraftfoder. Enligt beräkning av foderstaten så får min häst tillräckligt med grovfoder, men vore det inte bättre om den fick ytterligare hö istället för kraftfoder?

hästen är ju skapt att äta grovfoder, kraft foder har vi tillfört pga. att hästen förbrukar mer energi av ridning/träning/tävling, och skulle all näring då tillföras av hö/hösilage så hade den fått äta så mycket att den skulle bli bukig.
Ett näringsriktigt och bra hö/hösilage räcker allderles förträffligt att fodra sin ponny/häst med om den inte rids eller endast promenadrids.
Men glöm inte att den behöver mineraler och vitaminer, och att hö/hösliaget ska vara av mycket god kvalité

Ingen dum fråga alls, snarare en mycket bra sådan. Det finns alltför många som utfodrar med kraftfoder utan att reflektera över varför.

Kraftfoder ska man bara ge vid behov som komplement till grovfoder. De flesta fritidshästar är ganska lättfödda och klarar sig utmärkt utan kraftfoder om de får ett hyfsat bra hö. En del svårfödda individer måste man däremot ge kraftfoder för att de ska hinna få i sig all den näring de behöver, kraftfodret går ju snabbara att tugga i sig än hö.

Din häst skulle säkert uppskatta om du bytte ut kraftfoder mot hö, då får den längre ättider. Beroende på ditt hö´s kvalitet är det dock möjligt att du måste komplettera med något proteinfoder.

Varför ger du både KRAFFT och HAVRE? nöj dej med att ge en av sakerna. Vill du inte hålla på med mineraler odyl så ge bara krafft.
Och som någon annan redan skrivit är det för att den inte har tid att äta :d hela dygnet med den rutin vi människor har gett hästen idag.

Men jag undrar varför man ger kraftfoder överhuvudtaget?

Men vore det inte bättre om den fick ytterligare hö istället för kraftfoder?

Mit fullblod ger jag kraftfoder till på grund av att hon är en ruskig svårfödd dam. Om jag bara skulle ge hö så hade hon inte sett så fin ut som hon gör idag. Värdena på höet i år är medelbra och om enbart ska gå på hö måste det höet ha dubbelt så bra värden som det hon får idag. Hon Hippo Alfa, Hippo Lincubes, Betfor, Havre och E-vitamin och hö/höensilage. Går på fri tillgång på höensilage i hagen.

Jo visst. Man ska ju alltid försöka täcka behövet med höet först, sen tillsätta det kraftfoder som behövs, och behövs det inte så är ju det bara bra för hästen.

Kraftfoder ger man när grovfodret inte täcker hästens behov, det är bara ett tillskott som inte alls nödvändigtvis behövs till alla hästar.

De allra flesta hästar som inte är svårfödda av någon anledning eller tränas hårt (typ elitridhästar, travare och galoppörer) klarar sig oftast på ett bra grovfoder.

Har man ett dåligt grovfoder (främst proteinfattigt) behöver dock alla hästar komplement, för att vända på frågan lite.;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 048
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 552
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar