Varför ge vitlök?

I

Ivy

en stund i foderförrådet avslöjade att många ger sina hästar vitlök i olika former och mängder.

Varför ger man vitlök?

Sv: Varför ge vitlök?

Kanske tror man att det är lika hälsosamt som för människor? Hästar är dock inte människor och vissa uppgifter tyder på att vitlök inte är nyttigt för hästar. Se artikel:Equisearch.com

jag själv ger inte vitlök men andra i stallet gör det, jag vet inte varför.
jag ger inte fodermedel som jag inte kan hitta nån förklaring till varför jag ger.

vitlök är väl bra för både förkyldningar och på sommaren för insekter .. :p

Min häst är den enda i vårt stall som får vitlök. Hon är också den enda som inte haft en massa fästingar i år.

Immer

Vitlök har många bra egenskaper, de som nämnts här b la. För tillfället ger jag vitlök för att det har vissa utrensande effekter. Om man t ex har gett butta som jag har till Misty så kan vitlöken hjälpa till att rensa ut.

Vet en hosthäst som började få vitlök och bara det gjorde honom lite bättre. Men då fick han färskpressad som blandats med olja.
Att det är bra mot fästingar har jag också hört.

Jag ger mina hästar vitlök. Jag började med det när jag hade en hosthäst. Har sedan märkt att det hjälper mot fästingar, mygg och annan ohyra på sommaren och mot snorighet och hosta på vintern. Så det får de året om.

jag ger inte mina hästar vitlök som sagt, dom är varken förkylda eller har mer flugor på sig än de hästar i stallet som får vitlök.

Har aldrig heller märkt någon som helst skillnad.

(I vetenskapen tror man att man vet, i kyrkan vet man att man tror ;) )

Ger vitlök till mitt sto då hon hostar(de) vid ansträngning, främst på hösten. Nu har hon inte hostat en gång:):)
Annars ger jag det inte.

/Sanna

För att ... Hästen ska få bättre andedräkt. detta är jag inte ensam om att veta. ge gärna dubbel sats för att få tillökad effekt. glad att jag kunde hjälpa dig.

Hästarna i mitt stall får vitlök på sommaren för att hålla borta fästingarna och insekter. Den häst som inte åt vitlök i somras var den som hade flest fästingar av alla, så jag tror att det fungerar. Har dock hört att långvarit fodrande kan störa tarmfloran... Vet inte om det stämmer, men ingen häst har ännu under de senaste tre sommrarna visat tendens till dålig mage.

Karlssonanna skrev:
För att ... Hästen ska få bättre andedräkt. detta är jag inte ensam om att veta. ge gärna dubbel sats för att få tillökad effekt. glad att jag kunde hjälpa dig.

Ja du :rofl: :rofl: Hur är det då med de som inte tycker om vitlöksdoften :confused:
Du verkar vara väldigt seriös :angel:

Alla mina får vitlök. Slutar dock att ge stona 3veckor innan dom fölar.

Började med vitlök för några år sedan för att se om det fungerade med att stöta bort fästingar. Har sedan vi började med vitlök inte haft nåra fästingar alls knappt, 3 st totalt på 6 hästar i år. Vi går igenom hästarna dagligen.
Att det skulle vara skadligt har det gjorts undersökningar på då man gett hästar väldigt mycket lök/vitlök (samma versamma substans) och har då kunnat påvisa tecken på anemi (blodbrist). Slutledningen vi dessa undersökningar är att det inte troligtvis är skadligt i små mängder, då skulle nog folk kring medelhavet vara rätt blodfattiga ;) , men undersökningen och de som forskat i saken, kan inte säga i vilken mängd det är ofarligt.

Vi ger våra 1 matsked (11g) dagligen och de är inte bleka än ;)
Apropå lukten så var det en av våra vänner som var med vid utfodringen en dag som sa att det luktade pizzeria här :D

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Senast ändrad:

Min har aldrig ätit vitlök förut, sen flyttade vi till ett stenstall =kallt o fuktigt, och han började hosta (aldrig haft hosta tidigare). Fick tips att ge vitlök och det funkar faktiskt så nu hostar han inte längre. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
372
Senast: screen
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 440
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 310
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar