Varför går hon upp i vikt?

_moa_

Trådstartare
Jag har en shetlandsponny som är kraftigt överviktig. I somras gick hon ner en hel del, kring buken framför allt. Från att ha varit 175 cm i buken gick hon ner till 161 cm i buken, innan det tog stopp. Hon gick på en väldigt smalt bete, hästarna som gick med henne under hösten när betet började sina rasade i vikt så jag var tvungen att börja stödfodra. Hon höll sig dock okej, gick upp till 164 cm bara.

Nu går hon inte på bete längre, dock med gräs i hagen. Nu är det snö så dom har börjat att få lunch vilket dom tidigare inte har fått. Hon äter för tillfället 3½ kg hö om dagen. Tidigare åt hon också 1,6 kg lucern samt 1 dl vetekli vilket jag nu helt har raderat. När alla andra hästar håller sin vikt på foderstaten som är uträknade så går hon sakta men säkert upp i vikt.

Energi 8,0
Smbrp 7,9

Några tips? Jag har funderat på att ersätta med halm, men då känns det som att protein givan blir för lite? Hon klarar sig dock på ytters lite protein och har aldrig haft brist på protein till skillnad från min islandshäst som jag vräker i vetekli och lucern.

Hästen motioneras 5 ggr/veckan mestadels körning.

Sv: Varför går hon upp i vikt?

Oj jag har skrivit helt fel!

Torrsubstans: 84 %
Smältbart råprotein: 34 g/kg foder
Energi, foder: 7,9 MJ/kg foder

Hur vet du att hon klarar sig på så lite protein? Någonting är ju fel. Jag hade nästan hellre gett lusern och halm till den hästen. I alla fall hade jag bytt ut en del av höet mot lusern. Min erfarenhet av matglada ponnyer är att de behöver mkt proteiner och lite energi. Dessutom går det ju åt en del energi för att omvandla proteinet.

Vid proteinbrist har jag fått för mig att dom är buktiga och inte rent feta?
Jag, och andra som sett henne tycker att hon är fet och inte buktig. Hon har bra päls (dock inte på bilden, men så ser hon ut efter att ha torkat) och sätter muskler utan problem. Men vad vet jag, kanske har hon brist på protein ändå.

24829367.jpg

Tidigare åt hon 2 kg hö om dagen och 1,6 kg lucern och 1 dl vetekli, alltså mer protein men det var då hon blev fetare igen. Hur skulle du lagt upp foderstatet istället?

Den får kanske för lite protein nu så magmusklerna blir slappa och hon blir hängig om magen? eller har det blivit mer späck lver revbenen också? Det är ju inte så mkt mat den får nu, hur vore det med att försöka motioner alite mer? Att löslongera på ridbana i alla gånarter, inkl galopp kan hjälpa en del, samma sak med att tömköra, eller försöka få med sig den ut när du rider ut om det går.

Du kan inte köra någon mellanväg med lite mera hö men mindre lucern än du körde förr då? Och ge lite grankvistar osv att pyssla med så det inte är tomt i magen så mkt mellan fodringarna..?:)

Hon körs 5 dagar i veckan, eller går arbete på lång tygel 1-2 dagar antingen byter vi ut det på dom 5 dagarna eller så går hon dom extra. I körningen är det ingen söndagskörning utan vi kör på rätt rejält med mycket skritt och trav. Ca 2 gånger i veckan körs hon 7 km med två personer i vagnen och då nästan hela tiden trav och galopp och väldigt varierande underlag och lutning, mycket backar. Dressyrarbetet vi jobbar med nu är skolorna i skritt och trav och samlingen i skritt och traven.

Så att motionera mer är uteslutet, det hinns inte med i vardagen helt enkelt även om jag skulle önska.

Du har en kvot på 4.3 på ditt grovfoder, den bör vara minst 6 för att hästen ska få i sig tillräckligt med smrp i förhållande till mj. Byt ut en del av höt till Lusern o undvik halm för det innehåller inga proteiner alls. Med enbart det grovfodret du har nu kommer hon få proteinbrist.

Okej, då är det nog inte motionen det är fel på:). Jobbigt när de är så lättfödda, man vill ju inte att de ska behöva gå hungriga för att hålla hullet.

Jo kanske ska prova det, vilket jag iofs också gjort men inte längre än några veckor då hon fortsatte att gå uppåt i vikt.

Folk tycker det är svårt att banta hästar på sommarbetet, inga problem med denna hästen men varje höst det är dags för hö igen så blir hon smällfet fortare än ögat.

Jo men jag har haft henne på en del lucern och mindre hö, men det fungerade inte då hon gick upp massor i vikt igen. Jag vill inte riskera det då hon ligger och väger från att få fång och inte (enligt veterinär). Samtidigt som jag såklart inte vill att hon ska få brist på protein. Det är där kruxet finns. Men ibland funderar jag i banorna vilket som är bäst. Orsaka världens proteinbrist och få ner henne ordentligt i vikt, eller ha henne fet men utan proteinbrist. För med denna hästen känns det för tillfället som att det är det enda alternativet. Vilket jag såklart vet är fel då det borde gå att fixa bägge delarna.

Nej nu svamlar jag. Helst av allt vill jag ha dom på fri tillgång men det är ju uteslutet.

Hästen blir ju inte fet av själva proteinet uten det är överskott på energi den blir tjock av.

Kan man fodra med bara protein då? :angel:
Ungefär på den nivån på lättföddhet ligger hon gissar jag.

Vid proteinbrist har jag fått för mig att dom är buktiga och inte rent feta?
Jag, och andra som sett henne tycker att hon är fet och inte buktig. Hon har bra päls (dock inte på bilden, men så ser hon ut efter att ha torkat) och sätter muskler utan problem. Men vad vet jag, kanske har hon brist på protein ändå.

24829367.jpg

Tidigare åt hon 2 kg hö om dagen och 1,6 kg lucern och 1 dl vetekli, alltså mer protein men det var då hon blev fetare igen. Hur skulle du lagt upp foderstatet istället?
Men ärligt talat, det där är ingen "kraftigt överviktig shetlandsponny, det är en shettis i gott hull men inte mer än så. Trivselvikt kallar jag det på mig själv... :angel:
Jo men jag har haft henne på en del lucern och mindre hö, men det fungerade inte då hon gick upp massor i vikt igen. Jag vill inte riskera det då hon ligger och väger från att få fång och inte (enligt veterinär). Samtidigt som jag såklart inte vill att hon ska få brist på protein. Det är där kruxet finns. Men ibland funderar jag i banorna vilket som är bäst. Orsaka världens proteinbrist och få ner henne ordentligt i vikt, eller ha henne fet men utan proteinbrist. För med denna hästen känns det för tillfället som att det är det enda alternativet. Vilket jag såklart vet är fel då det borde gå att fixa bägge delarna.

Nej nu svamlar jag. Helst av allt vill jag ha dom på fri tillgång men det är ju uteslutet.
Men alltså, fång får hon inte av att vara överviktig (även om risken kanske ökar något om hon är smällfet). Inte heller av att proteintillförseln täcker behovet. Jag undrar varför veterinären säjer att hon "ligger och väger från att få fång och inte", för antingen har de fång eller har de inte fång. Och fång utlöses framförallt av en störning i tarmfloran av en eller annan orsak.

Nej, du ska inte ge henne proteinbrist för att få ner henne i vikt. Du ska ge henne en balanserad foderstat som täcker alla hennes behov utan att ge överskott på energi för det är energiöverskottet som gör att hon lägger på hullet.

Kan man fodra med bara protein då? :angel:
Ungefär på den nivån på lättföddhet ligger hon gissar jag.
Du kan alltid komplettera foderstaten med ett proteinkoncentrerat foder, för att täcka behoven.

Jag tycker att du ska sluta använda måttbandet som måttstock på hur hennes hull ser ut. Kom ihåg att bukens storlek beror väldigt mycket på hur mycket mat det för tillfället finns i tarmsystemet för bearbetning, bukstorleken har inte särskilt mycket med hullet att göra. Känn på henne i stället! Känner du revbenen alls? Hur utfylld är hon bredvid ryggraden och på rumpan? All päls på en shettis kan förvilla vädligt mycket.

Och ja, jag har shettisar själv, jag vet hur de brukar se ut, hur lättfödda de brukar vara och hur missförstådda de också ofta är - framförallt när det gäller utfodring. (mina har fri tillgång till bra hösilage hela vinterhalvåret - runda och goa, ja. men värre än så blir det inte ens med de mest lättfödda)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 046
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 219
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 806
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 615
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar