Varför går dom så?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare RebeckaKihlberg
  • Startdatum Startdatum
R

RebeckaKihlberg

Hej...satt och snackade med en kompis om hästar & travet osv.
Vi blev lite konfundersamma över lite saker :p....så ni travfantaster kanske kan hjälpa till lite?! :)

*Går alltid alla löp i samma varv och i så fall varför?

*Varför går hästarna i en så hög form (hade många funderingar kring de...ser dom bättre? :confused: *känner mig dum*

*Ridtränar man hästar som tävlas på travet?

..de var nog de vi funderade mest på..

Tacksam för kloka svar ifråne n experter :D

//Becka - Vilse i travvärlden- :crazy: :D

*Går alltid alla löp i samma varv och i så fall varför?
- I sverige går alla lopp i vänster varv.. Varför vet jag inte, men gissar på att det "bara blev så" och att det egentligen inte finns någon baktanke med det.. I Tyskland körs loppen åt olika håll på olka banor.. Vilket är att föredra tycker jag..

*Varför går hästarna i en så hög form (hade många funderingar kring de...ser dom bättre? *känner mig dum*
-Därför att det är den form de klarar av att hålla balansen och trava fortast i... Olika hästar håller olika högt, men ingen klarar av att trava riktigt fort med huvudet för lågt...
Sen använder man ju en käk på mångahästar just för att hjälpa dem hålla upp huvudet och låta dem ta stöd i käken när det blir jobbigt..

*Ridtränar man hästar som tävlas på travet?
-Dels för variationen ur psykisk synvinkel och dels för att träna upp en annan och mer stödjande muskulatur... Många är ganska försiktiga med att träna travare i t ex dressyr eftersom den då skaffar sig en helt annan muskulatur som under ett travlopp bara blir ett överskott och "dökött" som hästen inte har någon användning av.
Det är även så att många är försiktiga med att galoppjobba travhästen förmycket och för länge, oftast sker galoppträning i perioder därför att travare andas på ett annat sätt en exv galoppören..

Hoppas jag kastat lite ljus med min lektion :)

Tackar så mycket för dina svar :bow: :)

Tänkte på de med att dom går i vä. varv i sverige...o man nu tävlar utomlands..i något land där dom kör i höger varv eller så...blir inte de förvirrande för hästen?! :confused:... :angel: :)

Vid träning körs hästen både i högervarv, vänstervarv, på rakbanor, i skogen, på vanliga vägar osv osv........många icke insatta tror att travaren enbart tränas i vänster varv och i full fart på en travbana. (lätt överdrivet :angel:)

Kul att ni tar reda på saker ni funderar på förresten :) :bow: :bow: :bow:
Det finns så många som bara tror på rykten.......och då skapas ofta en massa missförstånd och fördomar.

hej i sverige går alla lopp i samma varv,men i vissa länder går loppen åt "bägge "varven.
Hästarna går i hög form för att delshålla balansen och dels för att hästar ser bättre att gå i hög form mer än att "gå på tygeln"
Ja man ridtränar ,vissa "dressyr" vissa bara ut i skogen.

Jag har för mig att det är gammalt skrock som ligger bakom.
Att man tävlade motsols så att säga.

Där jag är uppväxt får man inte skicka maten medsols för
det betyder otur.

där jag gjorde min praktik (proffstränare) ridtränade dom de flesta hästarna, men då handlade det mest om galoppjobb, skritta ut i skogen, och ut och trava och galoppera i skogen.

Jag Har ridtränat travare!!! :bump: :bump:

Och det är den roligaste ridning jag har ägnat mig åt i hela mitt liv.

Och det är VERKLIGEN skillnad på den ridningen än det man va van med. Långa ridsträckor, oftast väldigt snabbt tempo (tyckte man var snabbt i början iaf) skumpigt och jävligt innan man fick in snittsen att rida en häst i "skentrav"

Jag hade 5 hästar i det stallet som jag fick rida hur mycket jag ville.

Tränade mycket arbeten i den lokala grusgropen, där hästarna fick galopera upp för olika stora backar i en stor sandlåda!
Sen har jag vart hos andra tränare som absolut INTE vill sätta ryttare på sina hästar fören dom pensioneras, det är ju så olika det där :)

Travhästarna värms upp i bakvarv i ytterspår innan lopp. Dvs dom värms upp i höger varv och går sen lopp i vänster.

Kan du förklara det där med att travhästar andas annorlunda än galoppörer lite närmare? Det var intressant, har aldrig hört det förut. :idea:

Re: Varför går dom så - Fler frågor!!!

Intressant tråd! Har islandshäst själv, men bor i ett ganska "travartätt" område. Trots det finns frågor man aldrig kommer sig för att ställa...

- Skoning och beslag: jag upplever (rätt/fel?!) att travet är mera "kreativa" vad gäller olika beslag vid skoning. Och hur är det då med vinklar?!

- och den sk "varannandagsträningen", visst kommer den från travet?

Även i Danmark har man en bana där man kör åt "fel"håll.
Kan vara ett sätt att "lura" gamla hästar på.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
784
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 330
Senast: co-SMAD4
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 381
Senast: Lutten
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 919
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar