varför gapandet?

suberdoo

Trådstartare
det finns en häst i mitt stall som tränas enligt AR, hon går bra, men det är bara det att hon gapar så fort hon får minsta förhållning i munnen.

hon är avslappnad och fin, och hjäspar (herregud, hur stavas det?!) mycket. ägaren tror att gapandet är en dålig ovana som har kommit från hjäspandet, och att hon helt enkelt har kommit på att hon kan fuska ifrån arbetet på det sättet..
nu har hon satt på en kapson som "nosgrimma" (hon rider inte med tyglar i den) för att få hästen att inte gapa.. hästen går bättre, och verkar inte upprörd..

men vad kan detta bero på? hon gör på samma sätt med alla bett, delade/oledade..

jag har en liten tanke på att det kan stämma, men nu vill jag kolla med er andra vad ni tror att det kan bero på (och jag vet att det är svårt att säga utan att se hästen, men fråga på om det är något som verkar oklart..) och vad man kan/bör göra åt det...
 
Sv: varför gapandet?

glömde att säga att hon inte gör det i böjning i skritt, och inte alltid heller.. skritten brukar i regel se bättre ut än trav och galopp..
 
Sv: varför gapandet?

Gäspar inte hästar antingen då de är osäkra eller då de slappnar av (som vi...)?
Är tänder kollade? Min gäspade mycket mer innan tänderna radpades.
Hur är det med skador i munnen?
 
Sv: varför gapandet?

Gäspande kommer ofta av att de försöker göra sig av med låsningar i första eller andra nackkotan.

Vissa gör det för att de slappnar av eller släpper på spänningar.

Men har hon inte kollat henne hos någon som kan låsningar skulle jag rekommendera att hon gör det.
 
Sv: varför gapandet?

hon är avslappnad och fin, och hjäspar (herregud, hur stavas det?!) mycket. ägaren tror att gapandet är en dålig ovana som har kommit från hjäspandet, och att hon helt enkelt har kommit på att hon kan fuska ifrån arbetet på det sättet..

Hästen gäspar för att hon är så trött på att ägaren inte förstår att det finns en fysiologisk orsak till att hon gapar under ridningen...:bow: :D

Det är tidsödande att spekulera. Men jag kunde inte låta bli...:banana:
Bättre att fysiskt undersöka hästen, kanske även ryttaren och sadeln? Hästen bär sanningen och har svaret.
 
Sv: varför gapandet?

jag önskar så att hon skulle vilja gå igenom den hästen grundligt. hon har problem med höger bak, men ägaren kollar inte upp det utan säger bara "ja, hon är ju inte helt hel, så jag får ta det lite lugnare än vad du gör" (som om hon sen tar det lugnare vet jag inte om jag vill säga men, iofs jobbar jag min häst men varje övning så den sitter innan jag går vidare med fler, till skillnad från henne..)

varför kan inte folk bara kolla upp hästen när det är så lätt?! :confused: :mad:
 
Sv: varför gapandet?

Vad är teorin kring det om hon gör eller inte gör det? *blev nyfiken*
 
Sv: varför gapandet?

hon rider på både stång och tränsbett, hästen beter sig på samma sätt med båda..

är också nyfiken på din teori nirak.. :D
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 006
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 293
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen. I min...
Svar
12
· Visningar
2 657
Senast: nullo-modo
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp