Varför Galopp träna travare?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare romantic
  • Startdatum Startdatum
R

romantic

Har hört mycket olika förklaringar och idéer om varför man inte ska trava en travhäst i snabbare träning med ryttare.
Någon som kan förklara för mig varför man ska undvika att trava snabbt på träning och vaför man kan galopp träna travhästarna istället?
En travhäst som galopperat i lopp och sedan börjar ridtränas med galopp, väljer då inte den hästen lättare galopp sedan i trav/monté loppen sen när hästen vet att han FÅR galoppera annars?

Och som en monté häst, den måste väll endå lära sig balansen I TRAV med ryttare på sig för att kunna stå på benen sedan i monté loppen? dvs att den måste träna in balansen i snabb trav med ryttare på ryggen...
Eller är jag helt ute och cyklar?:angel:
Tacksam för alla svar!!

Sv: Varför Galopp träna travare?

Personligen använder jag galoppen till att stärka muskulaturen i bakdelen, speciellt bra om hästen fuskat med ett ben under en längre tid.

Hur tänker du när du tror att hästen vill galoppera hela tiden med ryttare? Alla mina hästar har alltid fattat galopp på kommando/fattning, inte rusat in i galoppen från slängtrav.

Mina hästar har inga problem att skilja på trav och galopp under ryttare :idea:
Balansen i traven är det inte hästen utan ryttaren som måste träna. :p Själv skulle jag prova monté en gång och sen körträna hästen resten av tiden i trav

Ofta är det ju så att hästar som har fallenhet för monté brukar inte behöva tränas i det, det räcker att testa av dem i ett jobb och sedan körtränar man dem.

Jag galopptränar mina hästar med fattning och i balans. Som ghost säger så är det ett ypperligt sätt att stärka bakmusklaturen, på banan vet de att de ska trava ändå och många av hästarna har blivit betydligt travsäkrare efter att de fått gå galoppträning i backe eller tung sand.

Tack för svaren!
Hur har ni tränat hästarna att fatta galopp? ofta med "vanliga" ridhästar så arbetar man på volt etc för att dom ska falla in i galopp, samt beröm och galopp skänkel.
Något speciellt tips som finns när ni lär dom just galopp skänkeln?
Och när dom rid tränas i tex en Backe eller tung sand, håller ni då lugn arbets galopp eller något tempo man kan tänka på?
Kom gärna med förslag på hur man kan få in en bra galopp på travhästen och hur man sedan ska träna med galoppen..
:)

Vi jobbar en del med galoppfattning från öppna eller skänkelvikning, funkar kanon.

I börjar bara tills de samlat sig och sen bryter av för att sedn utöka det med mer och mer. Min femåring är hur frän som helst, fort går det i bland men han har någorlunda bärighet och trevlig form i galoppen.

KL
JAg har börjat galoppträna en av mina gamlingar som har konstanta problem med bakknäna. Hittills verkar han ha svarat bra på träningen men får väl se lite längre fram hur han verkar klara det.
Hursomhelst så satte jag dit pulsmätaren en dag. Galopperade samma sträcka som där vi normalt kör vanliga intervaller för vagn (900 m, sandväg -ganska löst utan att vara jättetungt). Han fick knalla på i rätt så raskt tempo men vi kom aldrig över 196 i puls på någon av intervallerna. För vagn kommer vi snabbt upp i 200 när man kör i 1.35-1.40-tempo.
Jag som inte testat detta med galoppträning på många år undrar nu om detta är ett vanligt fenomen, att man får galoppera betydligt snabbare än om man travar i vagn?Till saken hör ju också at just denna häst har jag inte kört med pulsmätare under travintervallerna på denna sträcka men vet att han är en "högpulsare".

Intressanty undran. En annan har aldrig tränat med en sådan pulsmätare utan man har alltid tagit pulsen på 13 minuter efter sista intervallen och återhämtningspuls 7 minuter senare och våra ligger ungefär lika efter ett galoppjobb som i ett travjobb.

Intressanty undran. En annan har aldrig tränat med en sådan pulsmätare utan man har alltid tagit pulsen på 13 minuter efter sista intervallen och återhämtningspuls 7 minuter senare och våra ligger ungefär lika efter ett galoppjobb som i ett travjobb.

Har du då hållt samma tempo/sträcka i galoppintervallerna som travintervallerna?

Samma sträcka men något fortare kanske, dock inte jättemycket snabbare (vi rider/kör i djupsand, skulle aldrig få för mig att köra fortare än 35 där, men galopperar runt 30). Det kan ju vara en betydande skillnad, i och för sig...

Ok, det kan ju förklara varför pulsen inte gick upp som jag förväntade mig då.
Vi får prova att rida lite snabbare hädanefter...:idea:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 767
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 666
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 593
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar