Varför försvann tråden??

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

flashlight

Varför försvann en lång tråd på klassisk dressyr (om Ramen)??

Den var väldigt uppskattad av många, enligt vad man skrev, många deltog och fick idéer och uppslag och stämningen var trevlig.:bow:

En av de få trådar i ämnet sopm kunde hållas ganska konkret och jordnära och folk delade med sig av sina bekymmer och tillkortakommanden och sitt kämpande....

Förutom att en eller annan av dem som anser ridning vara lätt som en plätt och som rider bättre än t o m eliten, kikade in med lite kommentarer, så var det en mycket trevlig stämning med ovanligt många deltagare i en sån tråd.

Så varför togs den tråden bort??

Även om klassiskt nu är tillhåll för många med mycket stor känslighet, kanske större än andra människors, så var det ju faktiskt inte någran motsättningar alls i den aktuellla tråden:confused:

Sv: Varför försvann tråden??

Det bästa är väl kanske att du skickar ett PM till moderator på forumet, då det är störst chans att få svar.

Snurrfian moderator men inte på Klassisk Ridkonst

Jag har överhuvudtaget inte varit inne på den tråden så kan inte uttala mig om den alls. Överlag tycker jag att den senaste tiden har det blivit mer kontroll än moderering. Medlemmar censureras, skämt tillåts inte, trådar stängs. En del trådar öppnas igen för att sedan åter stängas. Andra trådar bara försvinner och där sitter vi och förstår inte varför.

Samtidigt finns det trådar som kan ha synnerligen häftiga diskussioner som får fortsätta in i det oändliga.

Vissa forum har högt i tak och i andra råder det närmast kadaverdisciplin. Hur kan det vara så olika? Hur kan moderatorer tolk regler så olika?

En sista fråga:
Ingår inte "yttrandefrihet" i Sveriges lagstiftning längre?

Jag undrade just vart tråden tog vägen. Dessutom verkar ytterligare en tråd ha försvunnit. Tråkigt nog två trådar som jag hittade en hel del tips i och som tog upp de dagliga problem som flera av oss brottas med.

Jag har läst reglerna för de olika forumen flera gånger. Speciellt efter att en tråd stängdes, öppnades och sedan stängdes igen.

Ingenstans står det att en tråd SKALL vara av allmänt intresse, som det har påpekats flera gånger. Om så vore fallet, borde nog flera hundra trådar raderas/stängas. Samma gäller inläggen.

Dessutom har det påpekats flera gånger att man skall pm'a för mig helt främmande människor, vilket jag inte skulle komma mig för. Jag jämställer pm med e-post. Jag skickar inte e-post till okända människor, förutom i mitt arbete, och skulle inte komma på tanken att göra det i ett forum.

Men det är ju bara vad jag tycker

Som jag förstår det togs tråden bort då det började diskuteras helt ovidkommande saker i slutet av tråden, och den behövde rensas. Moderatorn ville kolla igenom den och rensa den om det behövdes innan den eventuellt läggs tillbaka.

Det som diskuterade var varför användaren fio hade stängts av. Jag brukar normalt inte diskutera banningar, men det kanske vore bra att klargöra det i detta fall eftersom frågorna varit uppe.
Droppen som fick min bägare att rinna över och gjorde att jag valde att stängde av fio en månad var ett PM hon skickade till en moderator som gett henne en varning. Nedan hela PM:et:
Jag kan meddela att JAG SKITER FULLSTÄNDIGT i din varning och tycker du ägnar dig åt RÖVSLICKERI när du tycker helt plötsligt att man kan komma in som helt ny användare och börja tala om för användarna hur man skall bete sig i en diskussion man inte ens har deltagit i. För du är så snabb på att ALLTID tala om FÖR ALLA ANDRA att man själv skall svara på alla frågor och delta i diskussionen annars skall man inte ställa frågor på "ditt" forum.
Så nu kan du stänga av mig oxå!!! IDIOT!!

Sedan uppdateringen av forumet i lördags finns det möjlighet att Rapportera PM, precis som man kan rapportera inlägg. Det var på detta sätt jag uppmärksammades på detta PM. Även om man är arg på och inte tycker att moderatorn sköter sina uppgifter anser jag det finns gränser för hur man uttrycker sig.

Jag gillar inte heller din ton, även om den är betydligt mer subtil, i ditt inlägg i den här tråden. Exempelvis detta:
"Förutom att en eller annan av dem som anser ridning vara lätt som en plätt och som rider bättre än t o m eliten, kikade in med lite kommentarer, så var det en mycket trevlig stämning med ovanligt många deltagare i en sån tråd."
Om man känner till din historia på bland annat klassisk ridkonst så är det lätt att tolka ovanstående som ett påhopp på alla som inte rider tävlingsdressyr eller på de som inte håller med dig.

Jag ogillar även nedanstående:
"Även om klassiskt nu är tillhåll för många med mycket stor känslighet, kanske större än andra människors, så var det ju faktiskt inte någran motsättningar alls i den aktuellla tråden"

Ett antal användare har hört av sig den senaste tiden, vissa säger sig vilja lämna Bukefalos just på grund av hur du och en del andra beter er i vissa diskussioner inne på Klassisk Ridkonst. Även om det är så att man självklart måste kunna tåla ett och annat i en diskussion så är det helt klart så att om väldigt många ogillar hur du och vissa andra beter sig och även jag ser klara tendenser till gruppmobbing av andra användare så är det nog så att det är ni som beter er illa och inte användarna på Klassisk Ridkonst som är överkänsliga.

Vi för kontinuerligt en diskussion moderatorer emellan för att försöka hålla liknande nivå på de olika forumen.
Vi började nyligen en sådan lite grundligare diskussion. Dock kommer det i princip aldrig bli exakt lika mellan de olika forumen. Moderatorerna är människor och agerar därför lite olika, dessutom har jag ansett att vi skall kunna tillåta lite mer på de mindre grenforumen. Medan de större normalt måste hållas efter lite mer då aktiviteten är betydligt högre där. Samma regler gäller men tolkningen kan variera lite. Även detta är uppe för diskussion nu.

När det gäller yttrandefrihet så har jag svarat på liknande frågor tidigare.
Kort kan man väl sammanfatta det så här. Kan du ringa upp DN och kräva att en insändare du skrivit skall publiceras på deras förstasida eller ens i tidningen överhuvudtaget?
Nej! På samma sätt kan du inte kräva att få skriva vad som helst på denna sida. Skillnaden här är att du faktiskt i princip kan skriva vad som helst och att det i 99% av fallen faktiskt inte tas bort.

Yttrandefrihet innebär inte att du kan kräva att få synas på vilken hemsida eller plats som helst.

Om man är missnöjd eller undrar över något kan man PM:a Huvudmoderatorn för det forum det gäller. Om man är missnöjd med med en specifik moderator eller med mer övergripande saker kan man PM:a mig.

Om man inte vill skicka ett PM till dessa eller till mig, så kan man välja att strunta helt i det hela eller skriva i en tråd här på Bukefalos-hjälp. Tack för att du gjorde det med dina tankar. Jag tar tacksamt emot all info och synpunkter jag får, man får inte alltid svar, men jag väger in informationen när jag sedan fattar olika beslut. Ibland kan det dock ta kortare eller längre tid innan olika beslut fattas beroende av hur jag prioriterar dem eller hur komplexa de är.

Detta är egentligen onödigt att ta upp, förlåt att jag gör det, men om man inte vill skicka ett PM till en enstaka person för att man inte känner dem, är det då bättre att skriva ett inlägg på ett forum som kanske tusentals okända läser?
Det viktiga för mig är i vilket fall som helst att ni verkligen hör av er om det är något så att jag får reda på det så jag hela tiden kan försöka förbättra Bukefalos.

När det gäller yttrandefrihet så har jag svarat på liknande frågor tidigare.
Kort kan man väl sammanfatta det så här. Kan du ringa upp DN och kräva att en insändare du skrivit skall publiceras på deras förstasida eller ens i tidningen överhuvudtaget?
Nej! På samma sätt kan du inte kräva att få skriva vad som helst på denna sida. Skillnaden här är att du faktiskt i princip kan skriva vad som helst och att det i 99% av fallen faktiskt inte tas bort.

Hej Gunnar. Tack för svar.

Liten kommentar på ovanstående. DN och andra tidningar är bundna till visst antal sidor vilket innebär att de har inte möjlighet att publicera alla insändare. Det är vedertaget sedan generationer bakåt och, många tidningar påpekar detta i varje upplaga.

Forum på internet är inte bundna vid x antal sidor på samma sätt utan begränsas av serverutrymme. Forum (kanske inte detta men många) kan också ställas in på att rensa bort gamla inlägg efter en förutbestämd åldersgräns, för att förhindra att servern blir full. Altså finns det inga hinder till att tillåta inlägg som inte bryter mot PUL eller annan svensk lagstiftning.

Jag tycker det är toppen att du låter oss vädra våra åsikter så här öppet. Det uppskattas stort. Tycker också det är underbart att se att du tar upp saker till diskussion med moderatorerna. Ser fram emot att Bukefalos får en genomgående standard på modereringen så det inte är olika i olika forum.

Mvh
Dubben

Ang DEN tråden eftersom du nu tog upp det.

Jag måste säga att eftersom jag läste förhistorien till fios pm så kan jag förstå reaktionen och jag tycker också det är konstigt att vissa kan hoppa in som helt nya:cool: användare och läxa upp folk som är med i en diskussion och tro sig vara nån självpåtagen domare.

Ingen hade varit otrevlig vad jag kiunde se, men med all rätt ifrågasatt inlärningsmetoder och utrustning på en unghäst. (Med all rätt, enligt mej, kanske inte andra självfallet, men ts efterlyste likasinnade och ingen svarade sej använda den utrustningen på unghäst, vilket kanske är talande)

REftersom vi kopierar ur PM, jjag skriver då det JAG bla skrev i pm till moderator: (apropå den tråden):

Diskussionen gällde den hästen i tråden, inget annat.

Du menar att om det svarats hundra gånger i andra trådar om att inte misshandla hästar, om rollkur, pessoaselar och gramaner så ska man inget säga sen, om det. oavsett vad folk visar upp

Är det så jag ska uppfatta det?

I denna tråd visades en unghäst med stångbett, vilket med all rätt ifrågasattes. Hade jag visat en unghäst med graman, pessoasele eller andra skarpa hjälpmedel, hade jag troligen blivit utskälld, (med alll rätt) Det är en risk jag tar om jag visar upp något som jag är medveten om att andra kan ha synpunkter på.

Men det var en parentes för att du tog upp den tråden, där jag knappt deltog f ö, utom med några få inlägg.

Det här gällde denna ram-tråd som stängdes. Jag har inte sett ovidkommande inlägg i den, men ansågs det finnas så är det väl bara att ta bort dem då, det brukar ju göras annars? Det känns som en kraftig överreaktion.

Utveckla GÄRNA hur JAG har "betett" mej på klassiska forumet! Med exempel tackl Vem har jag betett mej illa mot och när? I vilken tråd?

Du kan ta det via pm.....Eller så kan jag fråga huvudmoderatorn?

Om man är missnöjd eller undrar över något kan man PM:a Huvudmoderatorn för det forum det gäller. Om man är missnöjd med med en specifik moderator eller med mer övergripande saker kan man PM:a mig.

Om man inte vill skicka ett PM till dessa eller till mig, så kan man välja att strunta helt i det hela eller skriva i en tråd här på Bukefalos-hjälp. Tack för att du gjorde det med dina tankar. Jag tar tacksamt emot all info och synpunkter jag får, man får inte alltid svar, men jag väger in informationen när jag sedan fattar olika beslut. Ibland kan det dock ta kortare eller längre tid innan olika beslut fattas beroende av hur jag prioriterar dem eller hur komplexa de är.

Detta är egentligen onödigt att ta upp, förlåt att jag gör det, men om man inte vill skicka ett PM till en enstaka person för att man inte känner dem, är det då bättre att skriva ett inlägg på ett forum som kanske tusentals okända läser?
Det viktiga för mig är i vilket fall som helst att ni verkligen hör av er om det är något så att jag får reda på det så jag hela tiden kan försöka förbättra Bukefalos.

Då måste jag fråga, när jag PM:ade dig o BAL ang min borttagna tråd så svarade varken du eller BAL? Jag skulle ju velat ha ett svar oavsett då jag kände mig väldigt orättvist behandlad i den frågan. Min tråd fladdrade visserligen iväg i olika riktningar men hur många trådar gör inte det? Och vi som deltog där hade trevligt.

Och jag kan heller inte se nånstans att en tråd måste ha fler än ett fåtal deltagare som skriver inlägg? Det är ju det som Sushmeister menar med att vi blir uppmanade att skriva PM om istället, varför då? Alltså att det man skriver i tråden bara riktar sig till ett fåtal o då ska man skriva PM istället? Det har jag svårt att förstå, många inlägg i många trådar är ju riktade enbart till en eller ett fåtal bukefalister. Om alla helt plötsligt ska skriva PM istället så blir det ju ingen debatt?

Men tack för att du varit öppen om fios banning jag håller med om att hon formulerat sig dumt men som i allt annat så finns det ju en annan version på hela storyn också. Det är ju väldigt längesedan hon uppförde sig så så hon måste känt sig väldigt provocerad, det är min tolkning iaf.

Jag ogillar även nedanstående:
"Även om klassiskt nu är tillhåll för många med mycket stor känslighet, kanske större än andra människors, så var det ju faktiskt inte någran motsättningar alls i den aktuellla tråden"

jag har sagt det förr. Det är sånt här som kan driva fram överreaktioner. godtyckliga påståenden om något som jag undrar om du ens vet vad du grundar det på?

Jag ska INTE övereagera, men jag ber dej att vänligt tala om var och när och hur du menar. Är du verkligen uppdaterad ang de diskussioner jag är med i på klassisk.:confused: jag har f ö pm:at huvudmoderatorn ang detta.

Vore det irl skulle det kallas förtal. Men inte på buke. Där blir det väl varningar och banning istället för diskussion. Synd på ett bra forum när sånt här händer:crazy:

Jag har haft diskussioner med många, (inte minst fio, :devil:) men på ett forum med kanske 30.000 användare väntar jag inte att man alltid ska tycka likadant som alla andra:cool: Gör man det kommer man att bli ledsen:cool: Jag väntar mej att folk ska komma med synpunkter och idéer och att man även får mothugg, och då får man tänka över sina egna ståndpunkter en gång till eller så bryr man sej inte och är lika glad ändå.

Det är alltid två i en diskussion. Det är sällan bara den ena som gör övertramp... Men det kan ske på olika sätt. Du säger att jag är subtil. Ja, det finns det gott om på buke i så fall. De blir inte bannade i regel. Det är de som reagerar öppet som blir. Jag känner ju igen det där.

JAg tycker att buke är en bra idé och ett trevligt forum, missförstå inte det:bow: Men påstå inte saker som inte stämmer om hur jag agerat i diskussioner på klassiskt.

Senast ändrad av en moderator:

Samma moderator har skrytit med att hon minsann känner till mig via en granne- ja en som jag är osams med.:rofl:
Där finns förstås inget förtal:rofl:

Känns som lite stalker-varning:mad:
En moderator ska hålla lite högre nivå- kan man tycka.
Jag har även uppmanats att inte skriva- Jag tycker..eller många inlägg..på ett diskussionsforum.

Om några inlägg inte är passande, kan man justera just dessa- när tråden i övrigt är mkt uppskattad.

Samma moderator har skrytit med att hon minsann känner till mig via en granne- ja en som jag är osams med.:rofl:
Där finns förstås inget förtal:rofl:

Känns som lite stalker-varning:mad:

Du använde exakt samma ord jag använde när jag PMade en moderator och Gunnar.

kl
Jag inser klart att det finns många sätt att se på den s.k *ligan* och moderatorernas svåra uppgift.
Inser själv att jag på många sätt ingått i ligan och när jag nu kommit tillbaka efter en tids modemhaveri ser jag ett mönster i hur man hjälper varrandra i diskussioner som på många sätt kan uppfattas illa och jag vill inte medverka. Jag är inte guds bästa barn i alla lägen men vill verkligen få ett bättre klimat och netettiket. Sorgligt att folk inte vill vara kvar här.

I övrigt håller jag med flash, att på många sätt borde utb. av tex unghästar mm vara på samma sätt oavsett inriktning men inser mer och mer med stor sorg att det är en utopi.

Det har redan tagits upp här och håller med om att de som är moderatorer faktist ska föregå med gott exempel och inte andvända sig av tex PM på ett falskt el ö.h.t negativt sätt.
Ej särbehandla olika andvändare utan att kunna svara och bemöta frågor el annat på ett konstruktivt sätt. Uppskattar att forumet, du Gunnar försöker att diskutera fram liknande sätt att moderera men inser att alla har sin personlighet som måste beaktas.

antagligen för 2000 inlägg på tråden

Jag har många gånger på buke försökt tala om att jag är jag och kan stå för mej själv utan att behöva "ligor", påhejare eller vad det nu har påståtts vara från olika håll, jag håller med dem jag håller med i diskussioner oavsett, det är därför jag blir så arg när jag ska antas ingå i det ena eller andra, för att jag råkar tycka lika som några andra, och som jag kan tycka har vettiga åsikter och även kunskaper.:bow:

Dessutom om många i en tråd har samma syn på en viss fråga kan det ju bero på något:cool: Jag är heller inte rädd att gå emot vad alla andra tycker om det är så.

Sånt där ihopklumpande av folk leder bara till att man reagerar negativt (nu menar jag inte dej utan när så har skett tidigare också)

Om det ska kastas ut påståenden om vad JAG har skrivit så vill jag att det också är fakta inte vad man TROR, och jag vill fortfarande veta i vilken tråd och när som jag har varit otrevlig på klassisk:confused:

Sen tycker jag att moderatorer kan delta i diskussioner som alla andra naturligtvis men även vara medvetna om att de är moderatorer, precis som man som tex chef får vara medveten om vad det innebär, hur mycket man än deltar i sin arbetsgrupp.

De flesta klarar detta alldeles utmärkt också :bow::bow:

Men att helt utan anledning kasta ur sej påståenden om mej, och vad jag "brukar" och ta det ur luften, för att någon som tror sej vara nåt slags ordningsman dyker upp i en tråd och läxar upp folk till höger och vänster och moderatorn plötsligt hänger på, som tidigare inte sagt ett dugg om mina svar där:confused: Det tar jag inte. Men det leder säkert till konsekvenser, enligt min erfarenhet, tyvärr:cool:

Personligen tycker jag att åsikter har väldigt lite med majoritet att göra (vilket du faktiskt får det att framstå som när du skriver "Dessutom om många i en tråd har samma syn på en viss fråga kan det ju bero på något"). Blir det mer rätt eller fel beroende på hur många som förespråkar något?

Och som ett klargörande - innan jag uttrycker fler personliga åsikter - detta inlägg skriver jag INTE i egenskap av moderator.

Det är många som upplever forumet Klassik Ridkonst som ett ligastyrt forum. Jag har själv slutat hänga där för mågna, många år sedan (innan jag blev moderator) just p g a maffiastuket som i många trådar helt kantrade alla diskussioner. Nytillkommna blev satta på plats, folk fick reda på vad de kunde och inte kunde göra då de var nya, vissa åsikter fick man inte ha, viss erfarenhet räknades inte.

Det är nu många år sedan jag var inne, men av de diskussioner jag för IRL är ovanstående problem i högsta grad aktuellt på sagda forum. Många har fått intrycket att det finns medlemmar som diskuterar men som egentligen är EMOT Klassisk Ridkonst. Hur det kan gå ihop (varför skulle man hänga på ett forum man som bäst inte har något intresse för och som sämst är helt emot?) övergår mitt förstånd, men det är tydligen ett intryck som flera har fått. Att omvända folk känns ju som en konstig inställning, det kan jag aldrig föreställa mig skulle vara bakgrunden.

Jag är ingen utövare (längre) men inser att det finns russin att plocka ur de flesta hästsportgrenar. Om man är ödmjuk och tar till sig det som går att applicera i den egna tillvaron och lämnar resten till andra, kan man nog vinna mycket. Inte bara inom hästsporten.

Men faktum kvarstår, många medlemmar tycker att klimatet på Klassisk Ridkonst är dåligt. Hårt och kantigt, otillåtande och hämmande. Och - för att återknyta till den inledande meningen - har det med majoritet och/eller åsikt att göra?

Återigen; mina egna personliga reflektioner i en sidodiskussion från ursprungsinlägget. Mitt inlägg ska inte tolkas som Bukefalos, moderatorers eller Gunnars åsikter utan står bara som ett uttryck för min uppfattning.

Senast ändrad:

Ja nu har jag inte varit med lika länge som du ser jag i profilen så jag kan nte uttala mej om historien långt tillbaka.

Men jag tycker att det du beskriver väldigt mycket finns irl också bland männískor öht, att en del är misstänksamma mot nykomlingar osv, det har jag jag själv råkat ut för nyligen - på buke - se bara vad som hände när jag öppnade näbben på ft-forumet :rofl: ´när det nu var, minns inte ens....

Genast slängde sig några över mej och förutsatte att jag inte hade en aning om nånting och att det jag skrev var uppåt väggarna:grin:

Så visst är det så. Lyckligtvis fanns ju där lite vettiga personer också:D men annars hade jag nog ändå inte brutit ihop för det, men visst förekommer det som du säger, och det gör det överallt i livet och jag tror inte klassisk är enda stället......vilket det kan låta som är du skriver...

Det är som att vissa saker är extra känsliga, jag tycekr man kan ana nyfrälsning på vissa forum, folk har hittat något som löser allt och vill inte för en sekund tänka annat, och då blir alla frågor till dem "påhopp".

Jag tycker för egen del att jag har försökt förstå och sätta mej in i mycket och även lärt mej på vägen, och klassisk dressyr är ju f ö inte samma som AR så kanske tror flera av oss att man kan diskutera klassisk dressyr där:confused::o

Först; vad menar du när du säger klassisk dressyr? För mig är klassisk dressyr tävlingsdressyr. Klassisk ridkonst är den gamla läran. AR är Bents grej.

Jag tror faktiskt inte att folk är känsligare på KRk än på andra forum. Jag vet ju själv att jag kände den dåliga stämningen på den tiden jag var aktiv där. Många som diskuterade ville helt enkelt att de andra skulle skippa hela grejen med stångbett, skit i fåniga sadlar, det enda rätta är att göra på ett helt annat sätt. Och det var inte så på andra forum. Efter näsbrännan har jag helt slutat diskutera ridning på nätet ö h t, så trött blev jag på att bli sablad och idiotförklarad.

Att förutsätta att folk är extra känsliga för att de ger en känsla av "nyfrälsning" tycker jag är att klistra enkla etiketter på medlemmarna. Vem är vi att säga att andra inte har hittat det som löser DERAS problem? Det är väl jätteskönt för dem. Om man nu som du anser ändå inte kan se andra alternativ som annat än påhopp, varför skulle jag ens bemöda mig med att lägga ett "kom ner på jorden"-inlägg om jag inte vill framstå som extremt otrevlig?

Ibland hittar man faktiskt enkla lösningar på svåra problem. Lösningar man inte sett tidigare, lösningar som ligger till del inom en själv och som bara till del har med vilka kläder man har på sig för dagen. Är det inte jätteskönt om det är så enkelt att man mår bra för den man är och det man kan och det man vill lära sig?.

Jag har ingen aning, men jag hör och förstår att många nya och halvgamla medlemmar verkligen känner obehag över stämningen på KRk.

Återigen, för att inte skapa missförstånd; mitt inlägg ska inte tilkas som Bukefalos, moderatorers eller Gunnars åsikter utan står bara som ett uttryck för min uppfattning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Ridning Jag gör ett försök att avliva myterna om att ALLA ryttare inom en gren/inriktning/disciplin rider och tränar på samma sätt. I oändligt...
11 12 13
Svar
245
· Visningar
21 580
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Adventskalendertråden 2024
  • Valet i USA