Varför förbud mot pullarnosgrimma?

Sv: Varför förbud mot pullarnosgrimma?

Kan din häst inte gå ca 10 min utan benskydd har du mycket stora bekymmer. Mycket större bekymmer än TR.

Jag har aldrig varit på en tävlingsplats där det varit så dåligt underlag så det krävs brodd från framridningen till banan och i synnerhet inte från collectingring (eller liknande) till banan.

Är det inte skapligt opraktiskt att brodda av innan man går in i collectingringen? Eller in i ridhuset i de fall det inte finns någon collectingring utan framridningen är i ett annat ridhus?
Och sedan brodda på igen när man ska ut, hur går det till? De dressyrtävlingar jag är på får man lämna ridhuset när man är klar, inte fippla i collectingringen. Och ja, jag bor på breddgrader där brodd är ett stor del av vintern utanför ridhus.

Ja jag erkänner att jag har stora problem om det är ett problem att vilja skydda min hästs ben vid ridning! Jag är rätt stolt över att ha sådana problem att jag vill min häst väl också!
Men det är bara att dra slutsatsen, hoppryttare är mer rädda om sina hästar är dressyrryttare!

Någon gång har någon förklarat för mig att benskyddförbudet på dressyrtävlingar även handlar om att man inte ska kunna fejka till sig bättre gångarter genom att ha vikter på benen. Jag tycker det låter lite logiskt faktiskt.

Jag tror att det enda sättet att göra med detta är att ha en medhjälpare som tar av benskydden just innan start. Många gör ju så, men det antar jag att du redan gör :o

Min förra häst gick också allra bäst på antingen ingen nosgrimma/bett, och så pullarnosgrimman!

Jag hade väldigt gärna tävlat mer än privata tävlingar om de inte varit för dessa regler.. :cool:

Ska även tillägga att min häst behövde benskydd när han var broddad,
han slog hål på sig själv annars!
Det var inte kul när han gjorde de, för det vart rätt djupt..
Skulle aldrig kunna tävla dressyr med en broddad häst utan något slags benskydd..
Därför blir de bruks eller hoppning här med! ;)

Vilket är synd, både jag och hästen älskade dressyren

Intressant med tanke på att det inte kontrollerades på dressyr EM. Dressyrryttare verkar ha en förkärlek till att dra allt som går...

Ja nog kan det mixtras med skydd allt! Det görs det ju i hoppning också, och enligt min hopptränare så har reglerna för skydd på unghästfinaler ändrats rejält pga det.

Jag har turen att ha en lugn häst som har koll på benen. Så jag klarar mig utan skydd den stunden jag tävlar dressyr. Men det känns bättre med skydd, även om min häst är lugn och fin så är skydd just det de heter, ett skydd OM. Jag brukar rida fram med framskydd till första klassen, tar av dem innan jag går in. Sedan rider jag fram till andra klassen utan skydden faktiskt.

Men det finns j "fladdrigare" hästar än min som kan behöva skydd vid all ridning.

Håller med..

Jag red en (ridskole)häst för några år sedan som slog sig ordentligt om någon slarvade med skydden.
Hon slog alltså upp stora hål i benen.
Främst då nybörjare som red obalanserat, men även rutinerade ryttare.

Jag tävlade den hästen i dressyr och red iprincip aldrig dressyr med benskydden och hon slog inte i en enda gång!

Poängen med dressyren är ju faktiskt att man ska kunna rida hästen så pass välbalanserat att den inte riskerar att skada sig.
Visst kan hästen snubbla eller råka trampa sig av misstag, men vid sådana tillfällen är ju risken större att den slår sig där skydden ändå inte sitter!

Precis!

Självklart vill man skydda sin hästs ben, mina går alltid med boots när de har brodd samt alltid benskydd vid ridning. Men klarar inte hästen 5 min ridning utan att stryka sig/slå sig, dessutom då ridningen ska vara som allra bäst - ja, då har man mycket stora bekymmer.

Hela poängen med dressyr är ju att hästen ska vara avslappnad, taktmässig och i balans - då slår inte hästar sig. Sen kan det kan råka hända vid korrigeringar, bockningar eller liknande, men det ska ju (förhoppningsvis :angel:) inte hända inne på banan.

Håller med..

Jag red en (ridskole)häst för några år sedan som slog sig ordentligt om någon slarvade med skydden.
Hon slog alltså upp stora hål i benen.
Främst då nybörjare som red obalanserat, men även rutinerade ryttare.

Jag tävlade den hästen i dressyr och red iprincip aldrig dressyr med benskydden och hon slog inte i en enda gång!

Poängen med dressyren är ju faktiskt att man ska kunna rida hästen så pass välbalanserat att den inte riskerar att skada sig.
Visst kan hästen snubbla eller råka trampa sig av misstag, men vid sådana tillfällen är ju risken större att den slår sig där skydden ändå inte sitter!

Min häst var ju en föredetta travare, så han har aldrig speciell kontroll på benen, ingen ryttare som jag vet har kunnat rida han helt rent utan att han slår i sig själv.
Hur mycket man än tränade just i stockar och stenar, bommar och småhinder för att öka hans koordination, så kom den aldrig riktigt till ordning..
Han helt enkelt var så..
Men han hade säkert varit något bra inom dressyren om det inte varit för det,
han var ju trots allt utbildad till MSV.. :p

Liknande trådar

Dressyr Min häst har börjat gå riktigt bra i dressyr. Tycker även dressyrtränaren. ;) Jag är hoppryttare av själ och hjärta, men hoppningen...
2
Svar
24
· Visningar
6 779
Senast: kopparberg
·
Dressyr Utdrag från Dressyr TR 2009 Sadling Sadeln skall vara av engelsk typ (se bild), försedd med stigläder, stigbyglar och sadelgjord...
Svar
4
· Visningar
1 074
Senast: Immer
·
Hästvård Jag har en valack som jag köpte för snart tio månader sedan. Han elva år och är en trevlig och välutbildad häst men med ett sjusärdeles...
Svar
19
· Visningar
2 404
Senast: -Catherine-
·
Hoppning Min pålle är en sådan där en på miljonen, hon är positivt inställd till arbete, toppade öron och lagom mkt motor. Plötsligt började hon...
Svar
9
· Visningar
1 964
Senast: Mazarinen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur