Varför förbud mot pullarnosgrimma?

kopparberg

Trådstartare
Jag vet att man i dressyr ska nöja sig med "det ska vara så" när det gäller utrustning och vad som är tillåtet enligt TR, har ju själv tom svarat så när folk frågat! ;)

Men finns det någon som hört dressyrdomare eller annat "beslutsfattande folk" i dressyrsporten motivera varför pullarnosgrimma är förbjudet?
Jag har i alla år lärt mig att det är den "snällaste" nosgrimman, tom att hästar som vill komma undan en nosgrimmas inverkan inte kan ridas med pullarnosgrimma.

Att jag ens tänker på det hela är att jag tävlar dressyr och har en pålle som har problem med tänderna och jag är rekommenderad att rida så sällan som möjligt på aachennosgrimma/engelsk nosgrimma, oavsett om jag låter dem sitta fladdrande lösa. Och min pålle går bäst med pullarnosgrimma och skitdåligt på remontnosgrimma.

Sv: Varför förbud mot pullarnosgrimma?

Därför att det är lättare att dra ihop nosen på hästen med en pullarnosgrimma. Pullarnosgrimman kan (vet personligen inte hur, har fått det förklarat för mig) även ge ett visst tryck på nacken (uppmaning till hästen att sänka huvudet) om den försöker gapa.

Detta är förklaringen jag fått. :)

Jag skulle nog vilja vända på det och fråga varför ens aachengrimman är tillåten?

Och varför är det inte tillåtet att rida utan nosgrimma?

Och varför kontrolleras inte hur hårt nosgrimman är spänd innan ekipaget går in på banan? Vet att någon har föreslagit en standardkloss eller liknande som ska finnas på alla tävlingar och som ska rymmas mellan nosrygg och nosgrimma. Supersmart idé! ;)

Ja det är så jag också menar! Pullarnosgrimma är ju som jag uppfattat det mycket snällare än aachennosgrimma!
Förr i tiden fick man ju inte ha nedre remmen på aachennosgrimman på tävling. Så om hästen gapade så gick det ju inte att få bort det med hårt spänd nedre nosrem.

Att inte utrustningen kontrolleras tycker jag är väldigt konstigt! Eftersom så mycket utrustning är otillåten i dressyr (bett tex) så är det märkligt att det inte kollas upp att hästen är tillåtet utrustad.

Vill man rida nosgrimmelöst är det ju bara att ha en engelsk eller remont och inte spänna åt den utan bara fästa ihop den, då inverkar den ju inget på hästen.

Att inte utrustningen kontrolleras tycker jag är väldigt konstigt! Eftersom så mycket utrustning är otillåten i dressyr (bett tex) så är det märkligt att det inte kollas upp att hästen är tillåtet utrustad.

Detta har jag också funderat en hel del över. Jag hoppas någon dressyrnisse svarar på det snart :)

Detta har jag också funderat en hel del över. Jag hoppas någon dressyrnisse svarar på det snart :)

På internationella tävlingar kontrolleras allt minutiöst av FEI stewards och dom kontrollerar, bett,mun,mungipor, nosgrimma, sporrar,hästens sida efter VARJE ritt. På vanliga dressyrtävlingar blir det för dyrt skulle jag tippa.

Ja det vet jag att det kollas internationellt. Men vägen dit är ju ganska lång, och de flesta svenssons anser väl att MSV är högt nog för en livstid (eller ja, iaf jag) så om man då vet att det inte kollas upp så är det väl bara att tuta och köra... Det blir ju liksom lite lamt att ha en massa regler som aldrig följs upp.

Men så dyrt kan det väl inte vara att nån på samma vis som framridning övervakas, tar sig en titt på utrustning åtminstone som stickprovskontrollant..? Nu är det ju iofs ett tag sen jag var ute på tävlingar så det kanske görs så redan.

Tror inte det är någon kostnadsfråga, man skulle ju kunna kräva att en funktionär, vilken som helst skulle kolla det. Med ett "facit" hur det skulle vara.
Men jag kan ju tänka mig att det inte finns så många frivilliga som vill göra det på en tävling! :angel:

Jämför man med hoppning så knatar ju överdomaren runt och kollar upp lite olika saker här och där. Tex en gång så hade en kompis dotter lånat ut sin häst och ryttaren hade skavit hål i sidorna på hästen med sporrar. Såg mycket illa ut, men det hade läkt så pass att de kunde åka till en tävling.
Överdomaren gick runt på området, påpekade sporrmärkena för ryttaren som sa sanningen och att domaren gärna fick titta vart ryttaren hade sin skänkel, den var runt en dm ovanför sporrmärkena. Överdomaren godtog förklaringen.

Det vore väl helt genomförbart även på en dressyrtävling? Att gå runt och kolla lite så allt är rätt och riktigt alltså.

Tror inte det är någon kostnadsfråga, man skulle ju kunna kräva att en funktionär, vilken som helst skulle kolla det. Med ett "facit" hur det skulle vara.
Men jag kan ju tänka mig att det inte finns så många frivilliga som vill göra det på en tävling! :angel:

Överdomaren knallar ju omkring och kollar framridningar osv men dom hinner ju inte samtidigt kolla alla ekipagen utan det måste ju vara en särskild person som har en utbildning för det och då blir det ju en funktionär som måste bli betald! Jag kan knappast tänka mig att en funktionär alltså "vem som helst" får lov att kontrollera sådana saker utan det måste nog vara en av förbundets utsedda med utbildning = kostnadsfråga

Jag vet att man i dressyr ska nöja sig med "det ska vara så" när det gäller utrustning och vad som är tillåtet enligt TR, har ju själv tom svarat så när folk frågat! ;)

Men finns det någon som hört dressyrdomare eller annat "beslutsfattande folk" i dressyrsporten motivera varför pullarnosgrimma är förbjudet?
Jag har i alla år lärt mig att det är den "snällaste" nosgrimman, tom att hästar som vill komma undan en nosgrimmas inverkan inte kan ridas med pullarnosgrimma.

Att jag ens tänker på det hela är att jag tävlar dressyr och har en pålle som har problem med tänderna och jag är rekommenderad att rida så sällan som möjligt på aachennosgrimma/engelsk nosgrimma, oavsett om jag låter dem sitta fladdrande lösa. Och min pålle går bäst med pullarnosgrimma och skitdåligt på remontnosgrimma.

Enligt högt tävlande hoppryttare/tränar är remonten snällast, håller bettet på plats. Sen engelsk och att pullar är ett påfund som ofta används av okunniga ryttare som inte vet varför de har en viss nosgrimma utan bara för att det är snyggt. (självklart hoppas jag att de som rider på pullar har en anledning att göra det)

På tal om vad som är tillåtet eller inte så red jag bara min häst på rakt förut både i hopp och dressyr. Sen när jag skulle tävla dressyr var det bara att rida in sig på 3-delat då det raka inte var godkänt.

Man kan ju undra varför det är så..

Det beror ju på hur förbundet prioriterar och lägger upp sådana saker! Säg att de startar utbildningar till "utrustningskontrollanter" så att klubbarna kan skicka sina tävlingsfunktionärer på utbildning, då är det ju ingen jättekostnad! Precis som klubbarna kan skicka sina medlemmar på ULK-kurser och sådant. Det finns ju tom i de flesta kommuner fonder man kan söka pengar ur som finansierar utbildningar som klubbar gör med sina medlemmar. Jag har gått både RIK0 och ULK4 och klubben (jag) har fått hela kostnaden betald av kommunen som plockat pengar ur fonder.

Så jag tror att det nog skulle gå att lösa en sådan här sak! Om bara viljan finnes! ;)

Problemet är ju att alla hästar inte är lika! Ta tex remontgrimman, rider jag min häst med den så har jag problem! Då är hon fullkomligt överkänslig i munnen, slänger upp huvudet bara jag andas på tygeln. Ackompanjerat med finfin *not* headbanging värdig en riktig hårdrockare! :D

Jag tycker man alltid ska ha en tanke varför man byter utrustning eller använder viss utrustning! Och även vara medveten om att det som är snällast kanske när hästar förändras genom aveln och mer forskning görs inte är snällast längre! Jag är så gammal att jag i många år visste att det allra snällaste bettet man kunde ha, det var minsann ett tjockt 2-delat! Och det vet vi ju hur snällt det är nu för tiden! ;)

Jag är rekommenderad pullargrimma av min veterinär pga min hästs tänder. Aachen bara i nödfall (i mitt fall tävling). Remont är också passande till min häst anser samma veterinär, men som jag nämnde så håller inte kusen med där! :D

Likaså så red jag länge på det snällaste 3-delade bett jag kunde hitta. Och hade problem med min hästs mun. Bytte till ett 2-delat, och där blev hästen nöjd!

Min gammelpålle gick också bäst på rakt bett utan kedja. Trist det inte är tillåtet i dressyr!

Vet någon förresten om så kallat sweet iron bett är tillåtet i dressyr?

Egentligen är det tråkigt att utrustningen ska vara så hårt reglerad som den är. Jag önskar det var tillåtet att tävla dressyr utan nosgrimma alls.

Vill man inte ha nosgrimma så är det väl lätt att kringgå det? Bara att ha den hängande löst, dvs fäst ihop den i yttersta hålet, då gör den ju ingen verkan. Och så är det problemet löst! :)

Jag som sista året börjat tävla dressyr på allvar från att endast tävlat hoppning i många år har en annan sak jag inte tycker om när det gäller dressyrtävling, och det är att man inte får ha skydd!
Att hästen ska gå så rent att skydd inte behövs är bland det dummaste jag någonsin hört i hästsammanhang! Visst, i svår klass så kan det väl kanske vara så att skydd inte ska behövas, men i lätt klass?! :confused:
Jag är rädd om min häst, jag skrittar inte ens ut i skogen utan senskydd och strykkappor! "En miljon" skydd tycker jag är överdrivet, känner inget behov av boots annat än när jag hoppar med broddar och känner inget behov av boots bak annat än om jag skulle tävla fälttävlan. Men vanliga enkla senskydd/bandage/benskydd, det vill jag ha när jag rider! Speciellt när hästen är broddad! Den nivån jag tävlar dressyr på kräver brodd, vet ingen tävlingsplats av de jag åker till som inte har vinterväglag mellan framridning och tävlingsbana, trots att de har flera ridhus.

Men tror du inte att det beror på att i och med pullarnosgrima kan inte hästen dra sig undan nosgrimmans inverkan?

Fördelen är naturligtvis att den verkar starkast där en normal remontnosgrimma verkar men att den dessutom tar åt högre upp också och ger ev. punkttryck. Fördelen med pullarnosgrimma är väl att den drar åt hårdare om hästen gapar eller gör annat fel och "släpper efter" när hästen inte gör det. Hästen får ju ett kvitto på att den gör rätt för då känns det ju bra.

Kan det vara att din häst inte gillar remontgrimman då den är mer statisk? Reagerar den likadant när du rider utan nosgrimma med hypersensibilitet på tygeltag?

Inte svar på din fråga- som jag har fått det förklarat är det att i dressyren ska hästen fått den acceptans av bett så den klarar av att ridas på de nosgrimmor som är godkända...

Jag har av hoppryttare/tränare fått förklarat att pullarnosgrimman inte funkar på hästar som vill dra sig undan nosgrimmans effekt! Att den var mycket "snällare" än tex aachennosgrimma där man kunde "dra åt" och tvinga hästen eller hur man säger.

Kan vara att hon upplever remontgrimman som statisk. Och nej, jag får inte samma starka reaktion på andra nosgrimmor/betslingar.
Rider aldrig med bett och utan nosgrimma, jag anser det är risk att bettet börjar halka runt, en nosgrimma ger stabilitet även om den är mycket löst spänd eller stenhårt spänd.

Men när jag tävlar dressyr har jag en aachen, den sitter så löst att man får in hela skallen (nåja, lite överdrivet ;) ) mellan både nosgrimman och aachenremmen. Något jag avskyr är aachennosgrimmor som är felaktigt spända så de halkar ner och klämmer så andningen blir hämmad, jag har skaffat en så pass stel nosgrimma att den sitter kvar även om det är enormt löst spänd. Nära nog ingen överkänslighet på den nosgrimman heller.
Jag rider även ofta på ponnyhack, det med bara en läderrem under hakan, så löst spänd att jag inte behöver spänna upp den för att få på/av tränset. Och då reagerar hon inte alls med att vara överkänslig.
Helst skulle min häst alltid gå på hack, men det funkar ju inte om man tävlar dressyr!

Liknande trådar

Dressyr Min häst har börjat gå riktigt bra i dressyr. Tycker även dressyrtränaren. ;) Jag är hoppryttare av själ och hjärta, men hoppningen...
2
Svar
24
· Visningar
6 779
Senast: kopparberg
·
Dressyr Utdrag från Dressyr TR 2009 Sadling Sadeln skall vara av engelsk typ (se bild), försedd med stigläder, stigbyglar och sadelgjord...
Svar
4
· Visningar
1 074
Senast: Immer
·
Hästvård Jag har en valack som jag köpte för snart tio månader sedan. Han elva år och är en trevlig och välutbildad häst men med ett sjusärdeles...
Svar
19
· Visningar
2 404
Senast: -Catherine-
·
Hoppning Min pålle är en sådan där en på miljonen, hon är positivt inställd till arbete, toppade öron och lagom mkt motor. Plötsligt började hon...
Svar
9
· Visningar
1 964
Senast: Mazarinen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka