Varför föll ni för Islandshästen?

E

emjo

Ja, ni har ju redan frågan!

Kan ju berätta min historia:

Red en massa i min ungdom, men sen blev ju killar mer intressant och jag lade ridningen på hyllan.
Började så smått igen när jag var 21-22 och blev medryttare på ett halvblodssto.
Allt gick bra till en början men sen hände nåt med henne och hon fick en flipp när vi var ute och red.
Jag ramlade aldrig av men jag blev rädd för att rida henne och lade av igen.

Eftersom jag inte red på ett tag tog rädslan överhanden och jag märkte att jag blev nervös av att bara tänka på ridning.

Jag blev lite förbannad på mig själv och bestämde mig för att ta tag i problemet och anmälde mig och en tjejkompis till en turridning.
Fick en jättesnäll häst tilldelad och efter halva ridturen var rädslan som bortblåst och känslorna tog över.
När jag satt av var jag helt förälskad i rasen som fick mig att börja rida igen!

Numera är jag medryttare på ett underbart litet sto och ägnar all ledig tid åt att utvecklas som islandsryttare!

Sv: Varför föll ni för Islandshästen?

Jag började rida på ridskola när jag var 7 år, och visst tyckte jag att det var kul, men efter 5 år kände jag väl att det var dags att prova på något nytt.

Min kusin hade då haft islandshäst ett tag och jag hade fått följa med henne och rida några gånger. Islandshästar är ju så mysiga:love: . Första gången jag ramlade av var för övrigt på hennes häst:p .

Jag fick hjälp av min pappa att kolla runt lite på olika islandshäststall och började till slut med privatlektioner på ett av dem. Det var sån stor skillnad mot "vanlig" häst och stallet var ganska litet så det var en helt annan gemenskap än vad jag var van vid på ridskolan.

Nu har jag ridit islandshäst i 5 år och jag kommer nog aldrig att sluta. När man väl börjat så är man fast;)

Jag började på vanlig ridskola när jag var ca 5 år, innan hade jag "ridit" lite på grannens stora hästar. När jag var 7 år åkte jag och min familj till Island och där red vi flera långa turer vilket jag tyckte var underbart. Dessa hästar kunde jag galoppera i full fart helt själv ute tillsammans med 30 andra ryttare utan att någonsin vara rädd. Klart att det är något speciellt med islandshästar!
När vi kom hem fortsatte jag att sköta en de min kompis ponny och senare ett arab sto, men jag bytte snart den vanliga ridskolan mot ett stall med islandshästar. När jag var 9 fick jag min första egna islandshäst och nu är jag inne på min fjärde. Visst är det roligt att rida storhäst ibland också, men det är liksom någonting som saknas!

Jag började på vanlig ridskola när jag var ca 4 år, innan hade jag ridit lite på Ponnyrunder osv. Så typ..Kom väl dagen (många år senare..när jag var 9-10) då jag och mamma började leta häst..tog väl ngn månad innan vi insåg att det var ganska omöjligt..Mamma red stooor häst på 170 cm..och jag Ponny på 138 osv :crazy:
Sedan hade..min mamma en Medryttarhäst..uppe vid ett privatstall i upplandsbro! där flyttade det in en Isis med Familj och så fick vi faktiskt testa på den lilla tuffingen!..jag och min syrra var ute med mamma och galopperade i snön osv..jätekul..och Mamma kunde rida..han var busig men trygg osv..Sedan 1 år senare..då började jag väl rida lektion osv..men då hade jag tjatat!! i flera månader om att Islandshästen var perfekt för oss osv ^^
Och efter det..Tja..Som ni kanske märker..jag är inte den som minns allt..Men nu är jag i ett bra läge..skall nästan köpa häst osv :)
Och..Sedan hände det hemska..För en månad sen...Skenade jag med en av ridskolans Ponnyer (Jag rider fortvarande Ponny OCH Isis) och blev SKITRÄDD..var lixsom tillbaka på ruta 1...Vågade knappt galoppera..trodde hästen skulle springa iväg osv..Men ..så finns det ju dessa UNDERBARA intstruktörer..Jenny är en av dem..och hon gav sej inte..Nu är jag fortvarande lite rädd..Men jag litar på Jenny..Hon fick mej upp på hästryggen igen osv..Och..Isisar är ju så mkt tryggare än vanliga..Om ett löv prasslar..hoppar dem inte upp till måånen och ställer sej och darrar...ISISAR ÄR BÄST

Har alltid haft vanlig ponny & häst innan. Där jag hade min sista storhäst inhyrd började gårdsägarna importera ett antal islandshästar för att start verksamhet med islandshästar. Till en början tyckte jag att de är ju så små, det är ju barnhästar, nej inget för mig.

Eftersom jag även arbetade i stallet under dagarna och skötte utsläpp och mockning åt gårdens islänningar fick jag god kontakt med rasen och tycket de var väldigt coola, lugna & stabila mot många andra storhästar i stallet som blev hispiga & nippriga över ingenting.

Ibland tog jag en skön skogstur på någon av islänningarna, och det var så mysigt och annorlunda mot dessa stela halvblod.

Sorgligt nog blev min storhäst svårt skadad och togs bort i februari-01 sedan var jag utan häst fram till sommaren-05 då kände jag att det var dags att skaffa en ny bästa kompis.

Valet var inte alls svårt, en islandshäst så klart. Hade tänkt mig en äldre & rutinerad häst, men med hem följde en liten 2-åring vid namn Grunur. Han var så vacker där han stog i sin hage, ljusfux med alldeles kritvit man & svans och lyckligtvis var även han till salu.
Jag är supernöjd med mitt val och har aldrig en sekund ångrat mitt rasbyte.

Mvh Linda

Red först när jag var 3 år på vanlig häst men blev snabbt allergisk.

Sen var jag utan hästar i flera, flera år men vid 9 års ålder gick min mamma bort och då fick jag följa med en föredetta kompis och rida på en islandshästridskola, och givetvis blev jag fast. nu arbetar jag extra som islandshäst instruktör :)

Jag vet inte riktigt varför jag föll för islandshästen. Men har ridit islandshäst sen jag var liten och har älskat den från första början. :D

Trassla skrev:
Äsch, det bara blev så!
Lätt för dig att säga!
JAG kan ju säga som så att det är helt och hållet DITT stos fel att jag numera är stolt ägare till en raggsocka!

Jag har alltid ridit!! Jag var nog inte gammal när morsan satte upp mig på en häst för första gången.

Precis som alla andra började jag rida när jag var liten. Kanske 4-5 år. Den fösta hästen vi hade (lånade av grannen) var en 3-årig shettishingst. Han red jag och min 3 år äldre syster in. :love:

När vi blev lite äldre flyttade grannen och vi fick låna frisörens shettisvalack som vi tävlade lite men som jag framförallt lärde mig rida på ordentligt. (sorligt nog fick de ta bort honom ca 3-4 år senare för han kommit ur boxen och ätit råttgift :cry: )

När vi växt ur honom började alla vi 3 syskon på ridskola. Men så slutade vi på den ridskolan och min bror la av. Jag och syrran fortsatte såklart när vi började på en ny, där vi red ganska så länge. Ja...också stängde den och jag hade uppehåll i kanske ett halvår. Men så får man ju abstinensbesvär om man inte rider (hihi) så jag börjde igen på en ny ridskola hösten i fyran. Där fick jag byta grupp och ridlärare för att jag var för duktig eller helt enkelt inte kunde låta bli att flyga i luven men ridläraren :angel:
Till slut fick jag Camilla Larsson och red väl höstterminen ut och lite på våren om jag minns rätt.

När jag började femman blev jag kompis med Johanna vars syster har islänningar. Vid den tiden "bara" 7 st. (vissel) Linda (systern) var gravid och kunde inte rida så Johanna hade hästarna för sig själv. Jag träffade inte Linda mer än ett par gånger från augusti till oktober.

Den första islänningen jag var i kontakt med var Vænga. Det var henne jag fick tölta på för första gången!! :bump:
Efter ett litet tag fick jag börja rida Gæfa. Hon var 16 år då och fått 5 föl. Hon är väldigt speciell :p Varken Linda eller Johanna kom överens med henne när det gällde ridningen och jobba henne från marken var inte att tänka på. Jag fick alltså börja rida henne :banana:

Jag kommer inte ihåg hur länge jag red "Toffs" men när Johanna och Linda inte skulle tävla Vænga mer (hon hatar det) fick jag rida henne istället. Gæfa har jag ridit till och från hela tiden jag. Ett tag red jag en 3-årig fjordningvalack som stod uppstallad när jag inte hade nån annan att rida :love:

Sommaren -04 kan jag inte komma ihåg jag att jag red någon häst. Bara lite i början tror jag, när Lindas pappa bästämde sig för att köpa häst han med. Vi fick tag i en gudasnäll ungvalack :) Men han passade aldrig in utan vi fick åka tillbaka med honom. :crazy: Detta var i augusti. Denna undrens månad!!!!!

Istället för Ari fick vidå Saga!! :love: 14-årigt turridningssto som inte kunde tölta.
Ja...och ni förstår säkert var som hände sen. :eek:

Så var det!!! Nu har vi snart 14 hästar...tre tävlingshästar, tre avelssto, tre unghingstar, fyra unghästar och ett föl på väg. :bump:

/Jenny

Innan jag red islandshästar red jag ponny och står häst på Ågesta Ridskola där jag började rida som 7åring. Min mamma hade ridit på Ågestas stor häst-grupper och började sedan rida islandshäst efter att ha varit på turridning på Hemfosa.
Jag fick innan dess har jag fått rida och sitta på min kusins islandshäst som lever än idag med sina 25år!
Hösten 2003 funderade mamma på att skaffa häst och naturligtvis blev det islandshäst och så fick jag en också lite senare. Det är tack vare min mamma som jag föll in i "islandshästräsket!":) :banana: :bump:

Jag har inget val, vill jag fortsätta rida, får det bli på islandshästar.. Vi har två hemma :) men jag tycker det är kul.. Jag har lärt den ena att hoppa, och det är så mysigt att bara kunna rida ut o få tölta ibland.. Rider mkt "vanligt" på våra hästar.. Rider även på en underbar ridskolehäst en gång i veckan :love:

Jag vet inte...man blir så kär i islandshästar direkt när man ser de.
De flesta är lugna och snälla, tölten är så skön att rida i.
Det är som kärlek vid första ögonkastet.:love: :banana:

Kom en gullig ponny till stallet:)
Men jag rider ju forfarande mest långbeningar.

För några år sen så höll jag på med ponnytrav i ca.1år, sen la jag av för att ja vela hålla på med fotboll + innebandy!
Sen fick jag prova och rida en kompis shettis (såld nu :( ) och då sa hon att jag skulle ta en galopp och jag hade ju aldrig ridit själv på en häst så jag satt å drev hela tiden tills han han ta några galopp steg men sen så gjorde jag en kullebytta framåt och ramlade av och då vart ju jag jätte rädd och sa att jag aldrig skulle rida igen(det va några år sen :smirk: )! Jag går med en kille i skolan som har föräldrar som håller på med islandshästar och har ridskola o turridning och sånt, så då vart klassen uppbjuden på en ridlekton och då fick man väl lov att prova rida fasst jag sa att jag aldrig skulle sätta mig på en häst igen :p så då red man kanske i en ½ timme men jag vart fast, jag tyckte det va så kul :) Så jag började rida där på ridskolan och sen köpte jag min älskade lilla polle också :)

:love: älskar nu min häst som heter noi:love: heej jag började rida när jag var 7år på islandsridskola red där i ungefär 2 år men så höll mina kompisar på och hoppa och jag kände att jag vill följa deras vägar så jag börja rida ponny jag hadde en egen b-ponny men han blev snart för liten så jag forsatte och red på ponny tils......!! min mamma var och prov red en isis som vi köpt han är vältigt spec.. och jag gillar utmaningr han är bara 5år och jag fick prova rida han och min ponny dröm blev som bortblåst allt mit tjatade om en egen ponny ran ut i floden jag börja helt intressera mej av isisar och nu har jag fått min älskade iislandshäst som gjorde satt min ponnydröm försvann och jag kan inte tänka mej att börja med ponny igen... och min mamma är vältigt glad över att vi till slut efter allt tjatande vi har samma intresse för hästar nu min mamma blev tuvär häst lös när jag tog över den lilla busen och hon fick skffa sej en annan isis haha så kan det gå:bump: :angel:

Har harvat runt på ridskola i 13 år nu och ridit stora bruna hästar:D . Nu har jag konverterat! Islänningarna är så perfekta i storlek tycker jag, är själv 1.65cm och gillar hästar på 140-145cm. De är relativt små men ändå så mycket häst i. Älskar deras energi och utstrålning. De känns inte lika sönderavlade som många av våra andra hästraser. Och så har de ju tölten förstås. Riktigt lyxiga hästar helt enkelt! :bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 112
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka