Varför fodra hö på dagen?

Morran

Trådstartare
Har jag tänkt på idag...
De flesta hästar står ju uppstallade på kvällen/ natten, dvs kanske 12 timmar eller i vissa fall mer.
Om man ger hästen så mycket grovfoder att det räcker hela den tid som hästen står inne samt när man släpper ut dem på morgonen så slipper man ju allt krångel med lunch/ e.m. fodringar osv. Den tiden hästen står utan hö på dagen motsvarar ju förmodligen den tid hästen står utan hö på natten. Varför är alla så fixerade att hästen skall ha all mat i hagen på dagen?

Jag gör inte så här själv, utan fodrar hö 4 ggr/ dag, men tanken slog mig idag. I hagen har de förhoppningsvis yta att röra sig på, grenar att gnaga på och kompisar, men i boxen finns det betydligt mindre att göra. Bara en tanke...

Sv: Varför fodra hö på dagen?

I vilt tillstånd äter en häst 16 timmar/dygn. De tolv hästen står inne räcker egentligen inte.
Mina hästar har fri tillgång på hö i hagen och får sammanlagt 7 kg hö till under kvällen delat på två fodringar. Vi har ganska dåliga värden på vårt hö och kan därmed hålla fint hull trots att de äter heeela tiden. Tror att många hade fått mer harmoniska hästar om de hade lägre värden på sitt hö så att de kan fodra mer!

Nej, enbart 12 h räcker inte, därav en fodring vid utsläppet som kanske tar 3 timmar att äta upp. Totalt 15-16 timmar som hästen har mat, men man "slipper" två fodringstillfällen :idea:

men det är ju bara att öka mängden, jag fodrar bara två gånger per dag, men de har fri tillgång, mao, fyller på när det behövs...

Hästar äter ju framförallt dagtid så mat i hagen är viktigt, när de står i boxen, det är då de "sover" så mat ute är jätteviktigt!

Hmmm, jag håller inte riktigt med dig om värdena på höet när man fodrar fri tillgång. Ett bra hö med en kvot på minst 6 tycker jag går utmärkt att ha på fri tillgång, medans det däremot är betydligt svårare att ha hästarna fina vad gäller hull och muskler om man har ett hö med sämre värden och låg kvot och fodra fritt med det.
Däremot håller jag helt med dig att fler borde låta sina hästar ha fri tillgång.

Jag kan faktiskt hålla med dig att ett sådant hö kan fungera utmärkt att ha på fri tillgång. Men folk är ju så känsliga och tror att deras små hästar ska rulla fram om de får två höstrån i kors för mycket...! Därför kanske de skulle leta efter lägre värden eftersom folk i allmänhet dessutom är helt övertygad om att hästen behöver mängder med kraftfoder bara för att de rids.

Jag vet att jag generaliserar enormt nu, men okunskapen ute i stugorna är ganska stor...

min häst äter bara 4,5 kg på natten, ger man henne 5 så ligger det ett halvt kilo kvar. Men på dagen kan hon stoppa i sig 12 kilo utan problem.

Jag tycker att hästen ska få hö på natten och på dagen! fritillgång!

Jag vet dom som ger massor med hö på morgonen pga. arbete mm. Dom hästarna har hö kvar när dom går in på em. Så visst kan det fungera. Våra har fritillgång och är inte smällfeta för det. Jag tror inte att dom blir det på hö bara på kraftfoder.

Hästar fungerar inte som människor som producerar gallämnen och saltsyra till magsäcken när man äter utan de är skapta för att äta mest hela tiden. Därför produceras detta kontinuerligt. Att låta dem stå utan mat för länge kan innebära trassel med magen. Dessutom har jag egen erfarenhet av att humöret inte blir det allra bästa heller.

Våra hästar är ute närmare 15 timmar per dygn, så de skulle jag aldrig kunna tänka mig låta gå utan hö. De får dessutom ca 3 kg hö var på kvällen med.

Hm.. det är faktiskt inte alla som kan välja och vraka bland olika värden när man ska köpa stråfoder.
Vissa får tacka och bocka för det man får.
Blir överlycklig om det bara finns analys till det vi köper.

Senast ändrad av en moderator:

Jo, jag vet att hästar bör ha tillgång till grovfoder kontinuerligt. Min undran var bara varför det verkar vara okej att lämna hästen i stallet över natten utan foder 8 timmar (den tid mellan de ätit upp och det är dags att fodra igen), men de absolut inte får gå i hagen 8 timmar utan mat.

Min häst är tvärtom, han får så mycket han orkar äta på kvällen och nästan allt är slut på morgonen. På dagen äter han också, men mer petar runt och smågnager lite.

Hästen har en liten magsäck och orkar därför inte äta så mycket åt gången, därför ska man fodra mindre givor flera gånger om dagen. Eller har man fri tillgång så att hästen kan äta när den vill.:bump:

Det ÄR inte ok att låta hästen stå 8 -10 timmar utan mat över natten!! Att det är vanligt förekommande är en helt annan sak...

Min häst får alltid en kvällsgiva som räcker över hela natten, och jag ger även en tuss halm att pyssla med OM hon skulle råka sätta i sig höet alltför fort. Det mesta av halmen finns oftast kvar på morgonen, men då vet jag att det har räckt till åtminstone.

Men, läs tråden ordentligt!
Jag undrar varför folk är så fixerade vid att hästen skall ha tillräckligt med mat på dagen, men det verkar vara okej att hästen får stå 8 timmar UTAN på natten. Varför kan hästen inte lika gärna få stå utan 8 timmar på dagen om detta går bättre ihop med möjligheten att utfodra etc.

Morran skrev:
Men, läs tråden ordentligt!
Jag undrar varför folk är så fixerade vid att hästen skall ha tillräckligt med mat på dagen, men det verkar vara okej att hästen får stå 8 timmar UTAN på natten. Varför kan hästen inte lika gärna få stå utan 8 timmar på dagen om detta går bättre ihop med möjligheten att utfodra etc.

Därför att hästen vilar i boxen och äter på dagen helst, men inget av det är bra....

förstår inte folk ibland hur de tänker, de hakar upp sig på antal fodergivor, det är ganska ointressant, det intressanta är antal timmar utan att kunna äta...

Det kan lätt misstolkas, det är inte ok att ge 1 kg hö en gång var tredje timme heller, det äter de upp på 20 minuter... bättre med större givor så de kan välja själva när de vill äta....

Detta har i alla fall jag fått lära mig är helt fel. Hellre mindre givor oftare (kanske upp till fem, sex gånger om möjligt).

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 167
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 769
Senast: Angel
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 724
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar