Varför finns så många begagnade PS-träns?

HannaZ

Trådstartare
Ja. Har kikat på begagnade träns endel på sistone (ute efter en specifik modell som tydligen är ovanlig, inte PS då) och noterat att det ligger väldigt mkt PS-träns ute på begagnatmarknaden. Orsak undrar jag. Att det sålts enorma mängder helt enkelt eller är det nåt annat som gör att folk säljer (olika skäl f olika personer naturligtvis, men ändå).

Jag skulle vilja gissa att det kan bero på:
- Det marknadsförs ju lite som att det är så otroligt skönt för hästen med breda nackstycken och anatomisk utformning och vaggor mm, så när man sen upptäcker att alla ens ridrelaterade problem inte mirakulöst försvinner blir man lite "besviken" och inser att det nog inte var värt alla de där tusenlapparna i alla fall.
- Det kommer nya modeller hela tiden så de som har köpt ett "gammalt" träns vill byta upp sig till en nyare och snyggare modell, och säljer då sitt gamla för att finansiera.
-Det är väldigt bra andrahandsvärde på dem så till skillnad från alla andra "vanliga" träns man köper på sig så kan man ju faktiskt sälja dem utan större bekymmer = det ligger inte och samlar damm som ett "vanligt 300kr-träns" kan göra.

Ja. Har kikat på begagnade träns endel på sistone (ute efter en specifik modell som tydligen är ovanlig, inte PS då) och noterat att det ligger väldigt mkt PS-träns ute på begagnatmarknaden. Orsak undrar jag. Att det sålts enorma mängder helt enkelt eller är det nåt annat som gör att folk säljer (olika skäl f olika personer naturligtvis, men ändå).

PS har ju inga tester som visar på om deras träns är bättre än andra på något sätt, allt är ren marknadsföring. Så jag skulle gissa att det helt enkelt blivit en modefluga, folk sveptes med och köpte träns de senare insåg att de inte behöver. Alternativt att de vill fortsätta följa trenderna och då behöver de ju byta till den senaste trenden.

Haft många PS träns, köpt och sålt, bytt till annan modell etc. En häst jag hade uppskattade verklgen PS tränsen. Det gjorde skillnad på honom! Men dom andra har inte brytt sig. På dom har jag bara haft tränsen för att jag själv inbillar mig att det ger god komfort för dom. Anledningen till att jag sålt är att lädret är av dålig kvalite. Pannband bara tappar stenar etc.

Jag har sålt några PS träns då jag dels köpt nya och sen passade inte mina gamla till den nya hästen. Är nog inne på mitt 5e nu och jag har inte alls varit med om någon dålig läderkvalité!
Det är sämre kvalité på mina OS tyglar än vad det är på mina träns från PS :)

Ja man har ju läst att ffa de tidiga modellerna inte var så roliga i lädret.

Har själv svårt att se hur ett bredare nackstycke ska trycka mindre på öronen, en kraft kan ju bara gå rakt.

Ja man har ju läst att ffa de tidiga modellerna inte var så roliga i lädret.

Har själv svårt att se hur ett bredare nackstycke ska trycka mindre på öronen, en kraft kan ju bara gå rakt.

Det trycker ju inte mindre men det blir ett jämnare tryck på större yta. Tänk lite som med djup snö. Om man går med vanliga skor sjunker man, har man stora snöskor kan man lätt gå på snön.

Sen får man se till att man inte har för litet nackstycke. Det ska ju inte sitta precis vid örat utan lite bakom så att hästen har plats att röra fritt på örat.

Min förra häst fick spänningar i nacken av vanligt träns. Efter jag började med PS på henne så var hon mycket mer avslappnad :up:

Det trycker ju inte mindre men det blir ett jämnare tryck på större yta. Tänk lite som med djup snö. Om man går med vanliga skor sjunker man, har man stora snöskor kan man lätt gå på snön.

Sen får man se till att man inte har för litet nackstycke. Det ska ju inte sitta precis vid örat utan lite bakom så att hästen har plats att röra fritt på örat.

Min förra häst fick spänningar i nacken av vanligt träns. Efter jag började med PS på henne så var hon mycket mer avslappnad :up:

Om det ligger ner helt jämnt, har sett bilder där det bara trycker i framkant
Jag har fårskinn i nacken och det funkar utmärkt på min.

Jag har införskaffat mig 3 st begagnat. Inget mirakelträns och lädret är sisådär, men för en begagnatpeng så kan jag likväl ha ett PS för en tusenlapp som att köpa de dyrare varianterna på tex hööks.

Många bytte träns när nya lädret kom. Eller vill ha en uppdaterad modell osv.

Jag har ett beg PS. Av gamla lädret som var bra. (Finns gamla bra, gamla dåliga och nya.)

Men vet många som sålt för de vill byta färg, ha avtagbara vaggor, prova en annan modell etc. Dvs ganska "trendkänsliga" eller hur man ska säga?

Själv köpte jag ett enbart för att det är det enda med en nosgrimma som passar hästen.

Jag upplever det som att min häst gillar det breda nackstycket och att det generellt ligger mycket jämnare och öppnar upp vid öronen utan tryck. Köpte ett löst nackstycke då resten utav tränsen inte tilltalade mig.

Ser många som säljer sina endast pga att Ps har så OTROLIGT (om jag utrycker mig rätt) KORKADE storlekar! Samma var det för mig... sedan är deras nyaste lädret rena skämtet kvalitetsmässigt, matchar inte överhuvudtaget med priset. I så fall är ju Micklem och Antares mer att satsa på
Har använt mitt en gång och det har spruckit i;
Sidostycken, hålen i nackstycke, öglor till remmar och sömmar på nosgrimman...
Kan nog vara några av många skäl :/

Ser många som säljer sina endast pga att Ps har så OTROLIGT (om jag utrycker mig rätt) KORKADE storlekar! Samma var det för mig... sedan är deras nyaste lädret rena skämtet kvalitetsmässigt, matchar inte överhuvudtaget med priset. I så fall är ju Micklem och Antares mer att satsa på
Har använt mitt en gång och det har spruckit i;
Sidostycken, hålen i nackstycke, öglor till remmar och sömmar på nosgrimman...
Kan nog vara några av många skäl :/

Ett träns som spricker som ditt går naturligtvis inte att sälja vidare för nästan nypris. Och jag trot inte många skulle vilja sälja det med skrällförlust utan reklamera det.

Varför gjorde du inte en reklamation?

Liknande trådar

Utrustning Hej, jag har länge velat införskaffa mig ett ps träns. Mestadels för att jag tycker ps tränsen är grymt snygga, men också för att jag...
Svar
4
· Visningar
1 295
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 421
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar