Varför finns det så få...

alice

Trådstartare
...träns med "tygelhakar"? De flesta träns har spännen hit och dit. :crazy: Vill ha träns med så lite detaljer/skrot som möjligt. Helst vill jag hitta ett träns där man spänner sidostyckena på nacken för att få det så rent som möjligt. Men finns de för oss "vanliga dödliga"? Vet att det finns på vissa kandarträns. :crazy:
Jag är på jakt efter ett svart dressyrträns m "tygelhakar" vid bettet, vit fodring samt remontnosgrimma. Men det verkar vara helt omöjligt att hitta. :cry: Så jag får väl köpa två träns och plocka delar = dyrt. :cry: Men vad gör man när tränstillverkarna envisas med att ha vanliga spännen..... :devil: :D

//Alice

Sv: Varför finns det så få...

Red line har tygelhakar vet jag... Sen har väl hööks det på många av sina träns nu??

Haha, du är precis som jag! :angel:

Jag köpte mig ett Knights King Richard, det har tygelhakar och vitt foder. Skitsnyggt, men tyvärr hänger denna envisa (värdelösa :devil: ) aachengrimma med.
Jag klippte bort hållaren för den nedre remmen, men nosgrimman är ändå för klumpig för Pinkys lilla huvud.

På Gela's finns ett Källqvist-träns med vitfodrad remontgrimma, kostade 200:-, nånting. Kan funka att köpa det tränset och sno nosgrimman från. För jag minns inte att det tränset hade tygelhakar vid bettet, och det var inte nån superkvalité...

(Förlåt att jag inte svarat på ditt mail, förresten! Det kommer... ;) )

Jasså! :D :rofl:

Ja, jag har faktist funderat på att köpa ett Knights och sedan just det där tränset hos Gela´s du tipsade om. :D :p Just det tränset hade ju inte tygelhakar, men man kan ju snyta nosgrimman därifrån. Men har inte Knights också en remontnosgrimma??? Men den kanske inte var fodrad med vitt?!?! :confused:

(väntar med spänning på mejlet... :D :angel: )

//Alice

Jag tycker precis tvärtom, att alla träns har tygelhakar nu helt plötsligt :o

Själv tycker jag att det ser jättekonstigt ut, som om tränset är ut-och-in. Men det är ju bara en smakfråga ;)

Finns det???? Vore ju underbart i så fall!

...men vänta nu! Jag tror att vi missförståt varann, eller?!?! Jag menar inte de där hakarna/krokar i mässing som finns på en del "hopp-träns", utan de inåtvända hakarna så spännet försvinner. Finns det lösa sidostycken med dessa inåtvända spännen att köpa?

//Alice

Jag vet inte om hur uppstyrt det är i TR om man ska tävla... måste man ha käkrem? Annars om man vill ha lite remmar så kan man bygga ett eget träns med hjälp av nosgrimma (remontgrimmorna säljs ju ändå oftast separat), pannband och så hänger man upp bettet i en sån rem som är gjord för att hänga stigbett i. Stigbettsnackremmar har nästan alltid såna hakar som du vill ha! Dessutom slipper man käkremmen, som egentligen inte har någon funktion, och det blir färre spännen på sidorna. Har hästen stort huvud kan det ev. bli svårt att hitta en tillräckligt lång nackrem, men till min häst (cob-storlek) blev det jättebra.

Aha, tygelhakar för mig är det sama som hakar man fäster i tygeln. Du menar det som fäster bettet i huvudlaget, som ser spänneslösa ut?

Men, vad många som gjort så! Vet ni om man får tävla så eller måste man ha den onödiga, fula käkremmen?

Boj skrev:
Du menar det som fäster bettet i huvudlaget, som ser spänneslösa ut?

Ja, precis! :bow: ;) Dessa finns väl inte "lösa"? Nä, det blir nog att köpa två träns och "slakta". :devil: ...såvida det inte finns lösa remontnosgrimmor m vid fodring...

//Alice

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 361
Utrustning Behöver hjälp att hitta mitt drömträns enligt följande kriterier: Svart Rundsytt med alla spännen i nacken. Vanlig engelsk...
Svar
3
· Visningar
725
Senast: ptr
·
Utrustning Får en tränare till stallet som håller på med akademisk ridkonst som ska komma och hålla lektion i markarbete. Äger dock ingen kapson...
Svar
3
· Visningar
799
Senast: HannaZ
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 378
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18