Varför finns det en kedja på pelhambett?

Josssefine

Trådstartare
Undrar varför det finns kedja på pelham bettet, kanske jag som är okunnig. Men varför har man det och hur ska den sitta?

// tacksam för svar

Sv: Varför finns det en kedja på pelhambett?

Därför att ett stångbett har en kedja och tillsammans med skänklarna skapar en hävstångseffekt. Kedjan sitter som du ser på den här bilden (strunta i att det är ett kandar).

bild raderad av moderator

Ska du rida på pelham? Det kan vara bra att få lite hjälp med hur hårt kedjan ska spännas och att man kontrollerar att haken inte klämmer hästen.

Och så vill jag bara säga att jag blir galen på delade pelham, pelham är ett stångbett och en stång ska vara rak!

Senast ändrad av en moderator:

bilden raderad:S jag evt inte om jag ska göra det det återstår att se.. men har ett pelham hemma, men jag är kanske dum som ej fattar vart den ska sitta, ska den sitta under hakan på hästen?

Ja, kedjan ska sitta under hakan. Här kommer en bild :)

29166769.jpg

okej jag googlade det och hittade en bra sida om det hela:) så nu fattar jag det mer:P haha har även förstått att man ska ha pelhamstång och ej pelhambett man ska ej heller ta pessoa direkt..

Tackar för alla svaren:)

Tänk på att ju hårdare kedjan sitter, desto mildare blir bettet. Kedjan hindrar bettet från att "vridas runt" när man tar i tygeln och på så sätt begränsa trycket i nacken.

Fast riktigt så är det ju inte man ska ju inte spänna kedjan så hårt det bara går det är inte skönt för hästen heller. Lagom hårt är bäst :)

Ja, självklart. Den ska inte trycka när tygeln är lös, men jag tror inte ens de går att spänna så mycket, kedjan ska ju nå upp om korken också :D

haha jadu jag har sett en hel del knepiga spännmoment med pelham. Det finns "dra den till det sista hålet och knip ihop hästens käke för att få kedjan i kroken" och min personliga favorit: "Spänna kedjan innan man tränsar och sen knöka på runt mulen"

Det finns många fina exempel på fel spänning :D

Kedjan ska spännas så vinkeln blir 45 grader när tygeltaget verkar. Inte mer, inte mindre.

okej tusen tack för alla svar, har ett delat, men ska köpa ett rakt i stället.. men är det samma med alla stänger som har kedja? att de är bättre än de delade, tex pessoa och pelham?

Alla stångbett ska ha kedja och ja, de är bättre än t ex pessoa eftersom ett bett med riktig hävstång t ex pelham, jaktkandar o dyl inte ger dubbla signaler till hästen som hissbett (gag, pessoa) gör. Bett med hävstång ska ha odelad mundel.

Och så vill jag bara säga att jag blir galen på delade pelham, pelham är ett stångbett och en stång ska vara rak!

Nu blandar du ihop stångbett och bett med hela munstycken.

Stångbett heter det på grund av hävstångseffekten, och historiskt sett är det faktiskt mycket vanligare med stångbett med ledade munstycken än med hela. Under 1500-tal och fram till mitten av 1800-talet dominerar de bland ridhästbetten. Däremot brukar de vara försedda med ett gevin i leden, en spärr som hindrar att munstycket skevar för mycket, samt med skumkedjor eller skumstänger som håller ihop skänklarna och ger motsvarande effekt.

men ett kimblewick, jaktstång.. vad är skillnaden med det? är det mildare än en pelhamstång?

En jaktstång är en typ av pelhamstång, men skänklarna är annorlunda konstruerade så att man inte behöver rida med två tyglar. Om man håller händerna högt får det en effekt som liknar tränsbettet, och sänker man handen träder hävstångsverkan in mer. Detta förutsatt att man sätter tygeln runt den böjda delen av skänkeln, och inte i de små skårorna. Gör man det så får man hävstångseffekt hela tiden. Det är lätt att tro att jaktstången är mildare än pelhamstången eftersom skänklarna är så korta, men utväxlingen av kraften är ungefär samma eftersom även överskänkeln är kort och längdförhållandet mellan över- och underskänkel är ganska likt det hos de vanligaste kandar- och pelhamstängerna.

okej, så då är det typ samma sak då, låter ju bra det:) letar efter ett vettigt rakt bett nämligen:P

sedan undrar jag ett pessoa som är delat är inte så bra va? men hur är ett pessoa som är av gummi och rakt?

Är det skarp eller är det då plötsligt lätt? ska man kanske ha ett tredelat?

Liknande trådar

Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 363
Senast: Oknytt
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: fio
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 303
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring