varför E & B vitamin?

B

bananen26

Har sett att många använder E och B vitaminer till sina hästar och andra preparat och tillskott. Varför används de och är dom verkligen till någon nytta?
Jag använder Kraffts produkter där det ungefär står att "allt hästen behöver" finns i fodret. Så om man använder ett färdigfoder behövs väl inte extra tillskott av vitaminer & mineraler eller annat? Eller om det inte stämmer, vad ska man då tillägga i foderstaten?
Tack på förhand för kunniga männsikor! :)
/bananen

Sv: varför E & B vitamin?

Har sett att många använder E och B vitaminer till sina hästar och andra preparat och tillskott. Varför används de och är dom verkligen till någon nytta?
Jag använder Kraffts produkter där det ungefär står att "allt hästen behöver" finns i fodret. Så om man använder ett färdigfoder behövs väl inte extra tillskott av vitaminer & mineraler eller annat? Eller om det inte stämmer, vad ska man då tillägga i foderstaten?
Tack på förhand för kunniga männsikor! :)
/bananen

Du behöver också veta ditt grovfoders innehåll och hästens behov för att kunna veta vad din häst behöver!

Många ger extra B-vitamin vid pälssättning/pälsfällning, det är då till hästar som man märker känner av dessa perioder på ett eller annat sätt.

att ge sin häst det den behöver genom en korrekt foderstat som baseras på ett bra grovfoder är A och O.

Men Men...många ger sina hästar vitaminer och mineraler för det kända placebo effekten är bra för ryttare och hästägare.
en annan anledning är okunnskap och en tredje är att varenda ryttare oavsett nivå behandlar och tror att deras pålle är en elitpresterande idrottsman.

Många ger extra B vitamin på höst och vår och vid håst arbete.
Mitt tips r

Du behöver också veta ditt grovfoders innehåll och hästens behov för att kunna veta vad din häst behöver!

Många ger extra B-vitamin vid pälssättning/pälsfällning, det är då till hästar som man märker känner av dessa perioder på ett eller annat sätt.

Okej, men hur ska man veta vad hästen behöver och mängd?

B-vitaminer brukar man bland annat ge vid pälsfällningen på våren. En del hästar blir lite känsliga, tjuriga och trötta när de fäller, och vissa blir bättre med b-vitamintillskott. Vissa säger att det här är en skröna, att tillskottet inte alls hjälper. Men det är nog individuellt, min ponny blir märkbart piggare och gladare om han får b-vitaminer, och olidligt tjurig om han inte får.

Okej, men hur ska man veta vad hästen behöver och mängd?

Köp boken Hästens näringsbehov och utfodring av Christina Planck och Margareta Rundgren.

Det finns också några som skrivit om det på sina hemsidor, sök på Google tex.

sen att det står på bla kraffts säckar att det innehåller allt en häst behöver är ju om man går efter deras mängd som de tycker man ska ge...och oftast blir det otroligt mkt kraftfoder, så lyssna på de andra i tråden och räkna efter ditt grovfoders analys istället

sen att det står på bla kraffts säckar att det innehåller allt en häst behöver är ju om man går efter deras mängd som de tycker man ska ge...och oftast blir det otroligt mkt kraftfoder, så lyssna på de andra i tråden och räkna efter ditt grovfoders analys istället

okej för nu står han enbart på hö och 2kg krafft groov 125 om dagen... men detta duger väl till en häst? varför används andra preparat och mineraler osv?

det beror ju helt på hövärdena....utan en analys på höt så kan du omöjligt veta om hästen får i sig tillräckligt av allt....
Jag använder dylika preparat om hästen får för lite eller som någon anna sa här i tråden b-vit vid fällning. Annars använder jag beroende på analysen, foderjäst och mineraler

det beror ju helt på hövärdena....utan en analys på höt så kan du omöjligt veta om hästen får i sig tillräckligt av allt....
Jag använder dylika preparat om hästen får för lite eller som någon anna sa här i tråden b-vit vid fällning. Annars använder jag beroende på analysen, foderjäst och mineraler

jo men om man tar en analys på höet, (som skall ske) så skulle jag fortfarande gärna vilja veta VAD som hästarna ska få i sig... jag förstår fortfarande inte vad hästen behöver och hur man tar reda på det?

Detta är vad jag har hört;

B = hjälper till vid pälssättning/fällning

E = hjälper till att bygga muskler

Om hästen är lite hängig, brukar jag ge "multivitamin" och vitlök, en ganska bra kur som piggar upp hästen. Båda produkter köpta hos KRAFFT.

För att göra alla svar korta.

Du behöver inte ge vuxna hästar några tillskott om du har en bra mineralbalans i ditt hö och ger krafft.

Men vissa tycker det är roligt att kasta sina pengar i havet så då kan man ge extra vitaminer/ mineraler.

B-vitamin kan även vara bra för hästar som har störning i mag och tarmbalansen. Och B-vitamin är vattenlösligt = det är inte skadligt att överutfodra då resten som inte används följer med urinen ut. Det blir bara dyrt att överutfodra.
E-vitamin däremot är fettlösligt och får inte överutfodras då det kan leda till förgiftning. Och detta kan man ge tex om man ska sätta igång en häst efter tex en skada igen o.s.v. när man vill ha hjälp med muskelbyggnaden.

Ska även svara lite lätt på din sista fråga.
Hästen behöver precis som vi människor, rätt mängd utav = Protein, Energi, bra balans mellan Kalsium och Fosfor. (1,2-1,8 i kalcium och fosfor kvot) + sysselsättning

Berätta vilken ålder, ras och vikt din häst har för tillfället.
och berätta din grovfoderanalys så kan jag skriva lite lätt om du är helt ute och cyklar eller är rätt.
= Jag gör ett förslag till en foderstat till dig och din häst på papper sen får din häst säga om det är för mycket eller för lite.

Ska även svara lite lätt på din sista fråga.
Hästen behöver precis som vi människor, rätt mängd utav = Protein, Energi, bra balans mellan Kalsium och Fosfor. (1,2-1,8 i kalcium och fosfor kvot) + sysselsättning

Berätta vilken ålder, ras och vikt din häst har för tillfället.
och berätta din grovfoderanalys så kan jag skriva lite lätt om du är helt ute och cyklar eller är rätt.
= Jag gör ett förslag till en foderstat till dig och din häst på papper sen får din häst säga om det är för mycket eller för lite.

Det vore jättebussigt, analys har jag inte ännu men kan svara på dom andra så länge. Han är ett halvblod på 10 år som väger en ca 500-600 kg. Just nu står han på 7kg hösilage (så länge det finns gräs ute att äta) och sen 1,5 kg Kraffts groov 125, så länge han har lite muskler och hull som ska komma på plats.. Vet ej om det finns billigare och bättre alternativ till foderstat? Kanske havre, betfor och Kraffts Miner blå? Eller är det också helt fel till en häst som tränas ganska hårt och regelbundet?
Ska ge dig en analys när jag får tag på den! snarast iaf!!
/bananen:)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
535
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 959
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 178
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V