Varför dregglar hon?

G

Gisburne

Mitt 5-årssto dregglar som en besatt varje gång hon får ett bett i munnen. Hon gapar också en hel del och verkar överlag inte trivas med bett. Jag kör mest med ett tunnt 3-delat tränsbett men har provat körstång också utan att det blev bättre. Hon tar inte stöd i bettet alls utan gapar och fortsätter mölja på istället för att lyssna på förhållningar och halvhalter.

Någonstans i bakhuvudet har jag en känsla av att det är tänderna som är boven, att hon har någon tand som stör bettet. Låter det rimligt? Jag har försökt känna i lanerna men känner inget som ligger emot bettet, men det närmaste tandparet i nederkäken är ganska nära. (Det är en shettis och de har tyvärr inte så mycket plats för bett i sina munnar.) Hon är inte så mycket tränad (har gått med föl) så lite unghästtjafs är det säkert också, men inte bara.

Finns det nåt jag kan göra eller är en tripp till tandis det enda som gäller? Finns det någon här som har fått en bedömning av sin häst med liknande problem hos en hästtandläkare? Vad blev domen?

Man får ju inte tävla körning bettlöst, så den gubben går inte. :grin: :(

Sv: Varför dregglar hon?

Ett besök hos tandläkare för din häst skadar nog inte. Med tanke på hennes ålder kan det ju vara sen tandfällning eller en tand som håller på att komma upp, men som ännu inte syns.

Vad är det för metall i bettet?
Min ena häst kan inte ha något annat än vanligt rostfritt. Helst ett med fasta ringar. Allt annat, sötmalm, mässing m.m. gör henne skogstokig. Dregglet ligger som stora gräddklickar på marken, och det bara rinner ur munnen.
Min häst är kollad och hon hade lite förslitningar på tänderna närmast bettet när jag köpte henne, men det är så gott som helt bra nu. Ett bett som hästen gillar betyder mycket för att hästen ska må bra.

Tandproblem. Kan wara wargtänder, men de har hon i sådana fall haft sedan 1,5-2 års ålder. Kan ha frakturerats. Annars är hon i rätt ålder för att fälla wissa kindtänder. Hon kan ha persisterande mjölktandskappor eller skador i kindslemhinnan med infektion. Är hon mini kan det wara så illa att alla tänder inte får plats - ajaj, wridna gaddar som gör sår. Foderinpackning. Hakar.

Du gör rätt i att i första hand misstänka tänderna. Ta kontakt med en weterinär som kan det här med hästtanwård och beställ ett besök. Du kan inte själw undersöka kindtänderna på hästen, äwen på en shettis sitter de en halw armlängd in i munhålan. Letar du wargtänder sitter de precis framför första kindtanden, inte mitt på lanen.

Lycka till!
Prowa utan nosgrimma och se hur hon reagerar. Ofta är det bowen snarare än bettet - twingar ihop munnen om det onda.

Hon är nästan bara körd utan nosgrimma och det funkar inte alls. :(

Nej, det är inte en mini.

Törs man lita på de som kallar sig hästtandläkare? Jag har hört nåt om att det bara finns 2 i hela landet som är utbildade, alla andra är bara självutnämnda experter - är det verkligen så?

Jag har rostfritt bett, men körde in henne med ett sånt där svart bett med koppar i mittendelen, vad de nu heter. Då gick det inte så illa, men nu har jag ett som är helt i rostfritt och det är inte alls bra. ska testa det svarta igen och se vad som händer.

Nej, jag har inte hittat nåt gummibett i rätt storlek. De jag har sett har varit både för långa och för tjocka. Vet du om det finns i 8,5 cm?

Jag tycker att du skall göra ett besök hos vet så att de kan kolla hennes mun. Vet inte riktigt om det är dem du syftar på när du säger hästtandläkare? Men veterinären som kollat min hästs tänder har jag då kunnat lita på och raspning av tänder m.m. är ju iprincip rutinsak för en vet.

Nej tyvärr.. men, min ena pålle rider jag i normala fall bara med grimman, men när jag kör henne så har jag gummi bett, och hon trivs mycket bättre med det en något annat bett.

Liknande trådar

Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 542
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Jag har funderat en hel del på sista tiden över hur hästar behandlas av oss ryttare. På dressyrtävlingar tex där det "ultimata" är att...
2
Svar
23
· Visningar
2 272
Senast: moli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar