Varför dör mina blommor?

Lycanthrope

Trådstartare
Jag vill ha många blommor i vårt hus, men de dör hela tiden!

Jag är en blom-mördare!

Jag vattnar och vattnar (inte för mycket givetvis), pratar med dem. De står på bra platser men ändå dör de. Har jag dålig andedräkt? :eek:
Vad är det för fel?

Den enda som hittills överlevt är någon form av gröna små pinnar som jag fick av svärmor. Men den blir inte roligare än så och jag vill ha BLOMMOR! :love:

Sv: Varför dör mina blommor?

Dragit vid fönsterna? Kalkhaltigt vatten? För varmt? För mycket ljus?

Vad har du för blommor?

Uhm, jag köper billiga på ica :o

De som hållt bäst som inte torkade förrän jag glömde vattna dem (dock vaknat till liv igen nu verkar det som) är såna där med tjocka blad som ser lite plastiga ut, och massa små blommor. Vad de heter har jag inte susning om :o

Det drar inte vid fönstrena. Det är normaltemp inomhus. Hur mycket ljus ska de ha? Många har ju blommor i fönstren och där är det ju sol.

Att de är köpta på ica kan faktiskt vara en del av problemet :D
De är lite mer "köp och se snygg ut en vecka eller två, den dör och kunden köper en ny".
Sen är många av de krukväxter de säljer tex utpräglade dammväxter eller egentligen en buske eller något annat extremt :p

Du kan prova att tex plantera om dem i bättre jord och större krukor. Vattna med vatten som har stått någon dag. Om det är en med jättetjocka blad är det kanske mer en kaktus-aktig skapese som inte vill ha så mycket vatten (eller så ofta). Har för mig att krukor kan torka ut vansinnigt fort om de står över ett element, inget man direkt tänker på när ytan på krukan är/verkar fuktig (lyft på krukan, ju lättare den är desto mer vattensugen är växten). Vattna typ 1 gång i veckan, om det nu inte är en dammväxt :p

Vi har det motsatta problemet hemma. Krukväxterna står och törstar men dör ändå inte. Trots att det är dragigt, superkalkigt vatten, kallt och mörkt :p

vad har du för krukor? jag kan tycka att det är lite svårt att hålla liv i växter som bor i plastkruka. har alltid lerkrukor till mina blommor :).

blommande växter som du kan missköta utan att de dör är t ex pelargoner, ampelliljor (ganska futtiga blommor), nattens drottning (blommar dock extremt sällan) och novemberkaktus. palettbladens blommor ska man knipsa bort, men de är så färggranna att de inte behöver några blommor för att vara fina.

Blommor som klagar när de är torra kan vara bra, cilla föreslog en del, men också fredskallor och passionsblommor är såna som slokar snabbt och repar sig snabbt.

Sen håller jag inte med om att icas blommor är dåliga på något vis, nackdelen är att de kan ha stått där länge och kanske inte skötts optimalt. Jag har flera växter från både ikea, ica och oväxtiga varuhus som är jättefina:D

och plantera gärna om växterna efter nån månad, många har alldeles för liten kruka.

Har oxå problem med blommor som dör fast jag vet vad problemet är: SAMBO! Han dränker mina fina blommor :(

Jag har faktiskt förtjänat döda växter i vinter. Har haft rimfrost på insidan av vissa fönster i perioder, och har nog knappt ens vattnat en gång i månaden - och då har jag hällt på en hel del. Vissa blommor har dessutom haft den oturen att stå i köksfönstret som varit förbyggt ett par månader nu. Ett par andra (en fönsterfikus och en yucca) har stått gömda bakom tvättkorgen i ett mörkt hörn och jag hade glömt av dem helt i mer än två månader.

Hittills har jag dock bara lyckats ha ihjäl två pelargonior och en orkide. Båda pelargonierna dog dammdöden eftersom de i somras stod i ett rum där vi tog ned och murade upp en kakelugn så fick massor av damm på bladen och har mått väldigt dåligt sedan dess, och de dog slutgiltligt vid andra fönsterfrosten... Orkiden hade halvruttna rötter redan när jag fick den, och jag har inte försökt göra något åt den heller. Den har fortfarande gröna blad, men jag förpassade den faktiskt till komposten imorse trots att jag i normalt sett aldrig slänger något med en gnutta liv i...

Övriga pelargoner har just börjat skicka ut nya blomknoppar(!). Kanske en panikåtgärd från de arma plantorna. :D

Stalltipset för odödliga blommor är alltså pelargoner (mina följde med köpet av huset, så jag har ingen aning om sort... röda? ;)), fönsterfikus, yucca, benjaminfikus (de tappar blad när man glömt vattna dem en månad, men de kommer igen när man kommer ihåg att ge dem vatten igen), paradisträd och nån skum kaktus. De verkar mycket svåra att ha ihjäl trots seriös blommisshandel... :crazy:

Ett tips är att köpa växter som har en bruksanvisning på krukan, tex på IKEA. Där står det hur mycket vatten växten ska ha, hur soligt den ska stå etc etc.

Plättlätt att ha fina krukväxter då.

Här är en till som är hemska duktig på att ha ihjäl blommor.:eek:
T.o.m sådana där Ungkarlsblommor du vet som man bara inte kan ha ihjäl?
HA! 5 st har jag mördat.:devil:
Har nu kommit på vilken blomma som passar mej bäst. Tyvärr är dom inte billiga men det lönar sej i längden. Orkideer. :love:
Gör som jag och satsa på dom.
Klarar jag av dom så gör vem som helst det!! :angel:

jag är intresserad av blommor men dom enda som gillar mig är st paulia, å andra sidan är det ju faktiskt en blomma som BLOMMAR och inte som dom flesta andra man köper som mest är en grön buske efter dom första blommorna blommat över... denna vintern har dock varit tuff mot växterna tycker jag. Har nog dödat ett par tre stycken trots sollampa :cool:

Vi kan bilda klubb för tillfället är jag blomlös förutom en som står på mitt skrivbord på jobbet och den har levt i över ett år hur nu det gått till:confused:. Jag har till och med lyckats döda en fredskalla trots att jag läste på och försökte sköta den efter alla konstens regler så här finns det inte mycket hopp förmodligen.:crazy:

Svaret är trial and error ;)

de som överlever ska man satsa på. Dör de så köp aldrig mer en sådan.

Hos mig finns en hibiscussort som jag haft i över 30 år och den har inspirerat till några fler. Hibiscus tycks klara mitt sällskap. Har bara dödat en enda genom alla år.
Äger också en fredskalla vars ursprung min mor fick när hon låg på BB med mig!

Och större variant av dito som jag fick som avskedspresent på ett jobb. Med kortet "Tack ska du ha, det gjorde du bra" :D

Jag stjäl skotten.. kanske därför de vill sig?

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
419
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Jag har i princip inga växter hemma i lägenheten och vill tveklöst ändra på det, men jag har noll koll på vad som kan vara bra att köpa...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 326
Senast: Sedna
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har i hela mitt liv haft en önskan om att kunna rota mig. Jag har flyttat runt mycket och saknat att ha en egen plats. Men nu har...
2
Svar
31
· Visningar
6 063
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar