Sv: Varför dör mina blommor?
Jag har faktiskt förtjänat döda växter i vinter. Har haft rimfrost på insidan av vissa fönster i perioder, och har nog knappt ens vattnat en gång i månaden - och då har jag hällt på en hel del. Vissa blommor har dessutom haft den oturen att stå i köksfönstret som varit förbyggt ett par månader nu. Ett par andra (en fönsterfikus och en yucca) har stått gömda bakom tvättkorgen i ett mörkt hörn och jag hade glömt av dem helt i mer än två månader.
Hittills har jag dock bara lyckats ha ihjäl två pelargonior och en orkide. Båda pelargonierna dog dammdöden eftersom de i somras stod i ett rum där vi tog ned och murade upp en kakelugn så fick massor av damm på bladen och har mått väldigt dåligt sedan dess, och de dog slutgiltligt vid andra fönsterfrosten... Orkiden hade halvruttna rötter redan när jag fick den, och jag har inte försökt göra något åt den heller. Den har fortfarande gröna blad, men jag förpassade den faktiskt till komposten imorse trots att jag i normalt sett aldrig slänger något med en gnutta liv i...
Övriga pelargoner har just börjat skicka ut nya blomknoppar(!). Kanske en panikåtgärd från de arma plantorna.
Stalltipset för odödliga blommor är alltså pelargoner (mina följde med köpet av huset, så jag har ingen aning om sort... röda?
), fönsterfikus, yucca, benjaminfikus (de tappar blad när man glömt vattna dem en månad, men de kommer igen när man kommer ihåg att ge dem vatten igen), paradisträd och nån skum kaktus. De verkar mycket svåra att ha ihjäl trots seriös blommisshandel...