varför började man korsa franskt och amerikanskt blod?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare misscocacola
  • Startdatum Startdatum
M

misscocacola

håller på med ett skolarbete där jag ska försöka förklara varför man började blanda franskt och amerikanskt blod men nu har hjärnan slutat tänka :p så om ni har lust att brainstorma lite med mig så jag kommer på nån mer orsak :idea: tack på förhand :)

Sv: varför började man korsa franskt och amerikanskt blod?

:rofl: det var ju oxå en anledning ;)

För att få styrkan..Fransmännen fick ju på nåder betäcka en handfull ston med amerikanska hingstar och fick in speeden på dom redan starka hästarna...sen stängdes boken igen...Dubois var väl de som utnyttjade den öppna boken mest och resultatet syntes ju ganska så fort....
Historian om Florestan kanske Solros kan ta, jag är inte så säker på den men han fick ju aldrig starta i Frankrike, sen var han väl ägd av franska staten ??...eller ? Han blev ju iallafall en milstolpe i aveln.

För att få styrkan..Fransmännen fick ju på nåder betäcka en handfull ston med amerikanska hingstar och fick in speeden på dom redan starka hästarna...sen stängdes boken igen...Dubois var väl de som utnyttjade den öppna boken mest och resultatet syntes ju ganska så fort....
Historian om Florestan kanske Solros kan ta, jag är inte så säker på den men han fick ju aldrig starta i Frankrike, sen var han väl ägd av franska staten ??...eller ? Han blev ju iallafall en milstolpe i aveln.

Det var några amerikanska hingstar verksamma redan på 20-30 talet i Frankrike också. Sen finns det en hingst som heter Gael, som oftast inte alls var Gael utan en morbror till Star's Pride vid namn Calumet Delco. Personen som såg till detta har visst erkänt det på äldre dagar. Jag tror nog att det finns mer amerikanskt blod i den franska travaren några generationer tillbaka som vi aldrig kommer att få veta. Franska staten köpte ju in Florestan för att han skulle kunna verka i aveln, likaså hans bror Granit har jag för mig. Staten köpte ju även in den helamerikanska hingsten Workaholic, som numera är pensionär.

Det är två hingstar som är de mest grundläggande vad gäller amerikaner i frankrike och det är Sam Williams och The Great McKinney som bägge är födda 1922.

För mig som kanske är en större ridsportnörd än travnörd och helt insnöad vad gäller stammar på vissa raser är det alltid lika kul att argumentera med ridsportfolket i frågan om de i ridsport och risportavel ack så "värdelösa" travmärrarna.
För där blir ridsportfolket totala expert och i 99 fall av 100 anser de att det franska travblodet alltid är bättre OM man nu nödvändigtvis ska blanda in det.

Så gott som alla franska kändisar av idag stammar just från dessa två inslag av ofrälse. Så gör även några av världens bästa hopphästar av rasen Selle Francais (inhemsk fransk ras med mer eller mindre inslag av travblod).

Vad gäller fransmännen själva så anser de att det är två skilda raser och att den franska travaren skall bevaras. Jag har för mig att man stängde stamboken 1937 eller så för första gången och då hade ju mina två ovan nämnda exempel redan tagit sig in.

Calumet Delco har aldrig officiellt blivit erkänd då han kom till Frankrike i denna veva men de hästar som föddes 1938 och registrerades efter Gael anses egentligen vara Calumet Delco avkommor. Mest kända av dessa är Quiproquo II and Quiroga II som visat sig matnyttiga.

håller på med ett skolarbete där jag ska försöka förklara varför man började blanda franskt och amerikanskt blod men nu har hjärnan slutat tänka :p så om ni har lust att brainstorma lite med mig så jag kommer på nån mer orsak :idea: tack på förhand :)

För att få en bättre häst. Det syftet har all seriös avel.

Sedan kan man ju gå in på vilka egenskaper man ville ha från de bägge raserna. I första hand är det styrka och hårdhet från de franska, speed och talang från de amerikanska.

tack för alla svar :bow: men var tyvärr inne här lite försent.. redovisade arbetet i morse :angel:

haha.. ja lite hjärtklappning och lite tunghäfta men annars tror jag det gick bra :o :D

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 270
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 894
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
472
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 211

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka