Varför bomskydd/vaddering

mumin

Trådstartare
När jag började fixa med min transport så kom jag att tänka på det där med bomskydd/vaddering eller vad man kallar det - varför har man det? Jag har aldrig haft det och mina hästar verkar inte ha lidit skada så att det inte är livsnödvändigt förstår jag, men vad är det bra till egentligen? Det jag kan tänka mig är att det blir lite varmare på vintern t ex när bommen kan vara kall, och att det blir lite mjukare, men har det nån betydelse? Står hästar generellt och trycker på bommen så pass att det spelar nån direkt roll om den är varm/mjuk eller inte? Vad finns det för andra nyttor med det, mer än rent estetiskt? Är de svåra att hålla rena?

Jag har ju liknande "skydd" på skivstången när jag lyfter skrot och där förstår jag ju nyttan eftersom jag annars får snygga märken i nacken - men en häst bör väl inte belasta på samma sätt på bommen?

Jag är lite inne på att skaffa bomskydd trots allt för att jag vill "piffa till" transporten lite även invändigt och det kan ju knappast vara någon nackdel för hästen med skydden även om de inte är helt nödvändiga, men jag undrar så klart om det finns fördelar som jag inte tänkt på? Eftersom jag inte är så händig och vill att det ska bli snyggt vill jag i så fall köpa färdiga och inte nåt hemmafix - jag antar att man kan hitta det hos transportåterförsäljare - men är det nån som vet vad de kan ligga på ungefär i pris? Mest om det är värt att satsa på eller inte?

Hjälp en okunnig transportägare! :idea:
 
Sv: Varför bomskydd/vaddering

Våra kostade 210 kr/sida (alltså behövs två st för att täcka bägge sidor om mellanväggen). Jag ser helt klart skillnad, vissa hästar lutar sig mot bommen och får skavmärken rätt snabbt.
 
Sv: Varför bomskydd/vaddering

Varför? Därför att endel hästar lutar sig så mot bommen att de får skav. Och så kanjag tänka mig att det blir mjukare vid hastig inbromsning alt krock....
 
Sv: Varför bomskydd/vaddering

*kl*

Det är väl antagligen helt enkelt så att jag har hästar som snarare lutar sig bak och sitter på bakbommen istället, för jag har aldrig sett några märken på hästarna fram, däremot så syns det ju ganska tydligt i svansen..

När det gäller att det skulle vara mjukare vid kraftig bromsning/krock så undrar jag om den relativt tunna bomvadderingen som jag i alla fall har sett - gör den varken från eller till vid så stora krafter som det kan handla om vid en krock, med tanke på vad en häst väger.
Finns det olika tjocklekar på bomskydd? För jag kan tänka mig i så fall att en "tjockare" bom, alltså med större diameter, dämpar mer än stoppningen i sig.

Det låter inte som nåt farligt pris så då ska jag nog leta reda på sådana och se om jag märker nån skillnad och om hästarna kan tänkas uppskatta det annat än till att bita i.
 
Sv: Varför bomskydd/vaddering

Jag sydde det jättesmidigt själv, vadd och galon blev det för att det är smidigt att torka av om det blir "stövigt". Ljusblått sådant för att få lite annan färg än vit i transporten. :D
 
Sv: Varför bomskydd/vaddering

Jag har lånat släp med vaddering och för mig var det totalt värdelöst, för det fungerar inte med mitt sätt att lasta.

Jag använder longerlina runt bommen, står själv utanför transporten, hästen går in själv och jag stänger bakom. När det var vadderat löpte inte linan runt bommen, utan fastnade.
 
Sv: Varför bomskydd/vaddering

min roliga häst bet sönder hela bom skyddet när vi körde hem honom, jag blev inte så glad så nu får han åka utan...
 
Sv: Varför bomskydd/vaddering

Men i ett sånt läge om du har en longerlina runt så får man väl ändå ta bort bomskyddet först det blir mycket lättare då.
 
Sv: Varför bomskydd/vaddering

min roliga häst bet sönder hela bom skyddet när vi körde hem honom, jag blev inte så glad så nu får han åka utan...

Stryk tvål på bomskyddet med en vanlig tvål, hästarna biter inte mer.
Vi hade själva problem med att hästarna bet på stolparna i hagen, vi strök på tvål, vips inmgen biter på stolparna mer. Likaså har vi gjort i boxarna.
 
Sv: Varför bomskydd/vaddering

Men i ett sånt läge om du har en longerlina runt så får man väl ändå ta bort bomskyddet först det blir mycket lättare då.

Då skulle man ju ta loss bommen, för de var ju påträdda. Hade det varit med "snabbknäppen" hade jag kunnat tänka mig att ha sådana :)
 
Sv: Varför bomskydd/vaddering

Då skulle man ju ta loss bommen, för de var ju påträdda. Hade det varit med "snabbknäppen" hade jag kunnat tänka mig att ha sådana :)

finns ett företag som gtillverkar bomskydd av konstläder och vaddering av liggunderlags cellplast, de tillverkar till de flesta släpmodeller
 
Sv: Varför bomskydd/vaddering

*kl*

Det är väl antagligen helt enkelt så att jag har hästar som snarare lutar sig bak och sitter på bakbommen istället, för jag har aldrig sett några märken på hästarna fram, däremot så syns det ju ganska tydligt i svansen..

När det gäller att det skulle vara mjukare vid kraftig bromsning/krock så undrar jag om den relativt tunna bomvadderingen som jag i alla fall har sett - gör den varken från eller till vid så stora krafter som det kan handla om vid en krock, med tanke på vad en häst väger.
Finns det olika tjocklekar på bomskydd? För jag kan tänka mig i så fall att en "tjockare" bom, alltså med större diameter, dämpar mer än stoppningen i sig.

Det låter inte som nåt farligt pris så då ska jag nog leta reda på sådana och se om jag märker nån skillnad och om hästarna kan tänkas uppskatta det annat än till att bita i.

Jag har sytt egna och som vaddering satt rörisolering (är som tjockt liggunderlagsmaterial). I mitt BOJ-släp satt redan bomskydd och de hade nån slags sladdrig skumgummi som stötdämpning, dessa lär inte göra varken från eller till vid inbromsning och jag bytte raskt ut dem.

Busenkla är de iallafall att tillverka själv.

bild4trane.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Varför bomskydd/vaddering

Någon som gjort egen vaddering till väggar? Eller vet någon tillverkare som säljer till bra priser?
Bilder?

Eftersom jag köpt en äldre boj så kollade jag på deras hemsida, och deras stoppning kostade närmre fyratusen för ett komplett set, och dessutom passade dem enbart till årsmodell 04 eller nyare.

Även om någon har bilder på egen gjorda bomskydd?
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 040
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 638
Senast: Kjerulfia
·
Utrustning Hej, då det visat sig att min häst slaktar flugtäcken (billigare varianter) så tänkte jag köpa ett lite dyrare från horseware. Vill...
2
Svar
20
· Visningar
2 126
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 958

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp