Varför bockar hästar?

Sv: Varför bockar hästar?

Och vad gör ni när hästen bockar?

Direkt; Får upp hästens huvud (försöker) och driver framåt.

Sen, hoppar av och kollar sadeln. Har nämligen varit med om en häst som bockade kraftigt en tid, och efter många om och men så visade det sig att sadeln hade gått sönder och tryckte ner i ryggen på den stackars hästen.

En bockning ser jag som en glädje grej hos min häst, det blir det när våren kommer och hon blir glad då kan det bli en och annan bock. Men då hon har öronen frammåt och frustar nöjt vet jag att hon är glad

Sen finns det ju andra hästar som bockar för att dom har ont

Igår bockade hästen för hon var arg för att hon inte fick springa så fort som hon ville. Vad jag gjorde? Jag skrek på henne, sen ramlade jag av...

Just denna hästen bockar när hon blir arg och med hennes temperament blir hon arg ofta. Främst bockar hon när man rider ut och hon inte får springa så fort som hon vill. Får hon springa så fort som hon vill bockar hon av glädje. Det enda som hjälper är att ryta/skrika på henne, då slutar hon. På banan brukar hon förvana med en pipig frustning så då vet man innan, så shysst är hon inte i skogen.

Den andra hästen bockar när hon är busig, det vill säga när man är ute och leker i skogen. Men hon bockar snällt så det är ingen risk att man ramlar av. Då skrattar jag bara och försöker få upp huvudet på henne...

*kl*

En enda gång har min häst försökt bocka av mig. Jag höll honom för hårt i en galoppfattning plus att vi hade haft väldiga "diskussioner" om vilken väg vi skulle rida. Han drog ner huvudet men fick inte riktigt upp ryggen, så från sadeln kändes det mest som en snubbling. Instruktören sa dock att det syntes från marken att han försökte bocka. I nästa varv körde han en annan variant. Först drog han ner huvudet och sedan kastade han sig vänster-höger-vänster. Eftersom jag hade hamnat i obalans redan när han drog ner huvudet blev det en luftfärd efter tredje kastet.

De senaste veckorna har det hänt några gånger att han kastat sig åt sidan precis innan han ska fatta galopp. Men då har det varit i sällskap med en annan häst som gärna bockar in i galoppen och jag uppfattade det som att han blev lite rädd för hennes reaktion. Numera glider jag bara med i de där kasten som han gör när han blir rädd för något/någon. Minst två personer som ridit honom har inte glidit med. :angel:

Min nordsvensk kan bocka ibland. Det gäller främst när "det inte passar honom". Det har dock blivit bättre ju äldre han blivit.

Klassikern är att han vägrar galoppera på banan. Pressar man honom till det blir han tjurig och lägger öronen bakåt, bockar sina mini-bock och stannar. Min respons kan vara att fortsätta driva, styra in honom på en mini-volt så snäv att han nästan ramlar omkull eller backa honom när vi stannat. Låter det aldrig gå förbi som om det inte hänt.

Förr kunde han bocka när vi red ut med sällskap, skulle galoppera och vi hamnar lite efter (och fortfarande har energi, om han var trött sket han i vilket). Han bockar dock väldigt litet och får mest folk att skratta :p Jag finner olaten störande men harmlös. En gång har han bockat av mig, efter att vi hoppat över ett dike. Vet inte varför men jävlar vilka rodeobock, jag flög av och landade på fötterna ;)

På en ny häst blir jag mer fundersam om något är fel, men det beror också helt på när bockningen uppkommer. Om det händer flera gånger skulle jag absolut kolla upp utrustning, hästen, mig själv etc.

*KL*

Min häst har ända sedan jag köpte honom visat att han är en mästare på att skapa rejäla bockserier. Han drar oftast på fem-sex stycken på raken, visar hela magen för de bakom. Sedan avslutar han med att nita och hoppa jämfota på alla fyra. Detta har han enbart gjort i galoppen, aldrig i trav.
Jag har testat med det mesta, bytt sadel, sadelunderlägg, masserat och haft vet som kollat ryggen på honom utan att få bukt med bockningarna. Peppar-peppar har jag aldrig farit av honom och numer kan jag stoltsera med en grym balans :P

Så för några dagar sedan bytte jag sadelgjord till en anatomisk gjord med resår och en mkt bred platta under magen, och hästen blev som förvandlad. Hittills har jag inte sett röken av en bockserie, han är lugn som en filbunke på galoppturerna. Kanske har det inte med gjorden att göra, han kanske hade slutat med det ändå...men jag kan inte låta bli att koppla samman det med gjorden iaf.
Skönt är det iaf :D

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
361
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! För dryga veckan sedan ramlade jag av hästen då den skenade och sedan bockade. Fick fyra frakturer i bäcken och en spricka i...
Svar
2
· Visningar
571
Senast: Piaff
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
482
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama