Varför bockar hästar?

Sv: Varför bockar hästar?

Mina hästar bockar oftast av glädje för att dom är pigga eller ska få hoppa. Jag försöker hålla upp huvudet och driva. Om någon häst är inne i en bockperiod brukar jag sätta på hästen halsförlängare. Mkt jobbigare att bocka så hästen brukar ge sig.

som andra redan nämnt, kan bockningar bero på lite olika saker.

vid galoppfattningar när min pålle är lite ur kondition vill hon gärna köra ner nosen i backen och bocka in i galopp, då försöker jag bara få upp huvet på henne samtidigt som jag driver så galopperar hon "normalt". däremot när hon busbockar för att hon är glad och pigg så håller jag bara i mig i sadeln och skuttar med :D

Min nordis har aldrig bockat med mig men hon har också varit tjock och otränad under den tid jag har haft henne så jag bävar lite att hon kanske kommer börja när hon blir smalare...

Dock har jag ridit på pappas travare och han bockar! Han bockar i galoppen eftersom han blir glad och detta är extremt jobbigt då jag har åkt av båda ggrna som han har bockat. Han bockar lix tills jag flyger.
Jag har bara bockat tre gånger (en gång på ridskola, två gånger på travaren) och jag tycker inte alls om det! Jag är lix väldigt rädd för att skada mig (xD) så därför har jag inga knep hur man ska göra...

jag svänger in på en volt (storlek beroende på fart) och ökar energin i innerskänkeln. då slutar de...
om det är en häst jag litar på (är lite chicken men men) så gasar jag. en häst i full fart kan inte bocka, så man får bort det genom att gasa på.....
men oftast blir det en volt.....

*kl*

Min häst bockar bara av glädje de få gånger det händer så jag brukar låta honom hållas och ställer mig i fältsits så får han bocka bäst han vill under mig. Skrattar mest åt honom, blir glad att han känner gläjde. :D

En gång har han bockat för att få av mig, men det var en vinter med mycket snö ute och han halkade till då han fått lite styltor. Det gjorde att jag tappade balansen och drog honom i munnen, vilket fick till följd att han bockade som en galning i protest mot elaka mig. Styltorna lossnade också. :idea:

Som dom flesta redan sagt så kan hästar bocka pga. många olika anledningar.

Min Unghäst, var proffs på att bocka, och då var det inte små glädjebock, utan det var bockningar och sparka bakut på stället, som en rodeohäst, tills det som var på ryggen (jag) var av, och visst flög jag som en vanta, jag lyckades sitta kvar ca 10 galna bockningar, men dom blev bara värre och värre och vad jag än gjorde så gick det ej att få kontakt med honom då han väl börjat. Detta var inget "normalt" beteénde, så jag tog reda på vad som inte stämde. Jag köpte honom i November, så vi kontaktade dom vi köpte honom av, åkte ner med honom, så fick dom prova honom igen, vi provade även sadeln som en sadelprovare hade provat ut till Cesar några veckor innan, och den låg inte alls bra längre.

Så vi bytte sadel, och Hästen blev som en helt ny häst, en glad och positiv unghäst.

Nu har han inte bockat sedan vi bytte sadel, vilket var för snart 2 månader sedan.

En gång har han gjort en liten fjuttbock strax efter en galoppfattningen, och då blev han alldeles förskräckt över vad han gjorde.

Som de flesta redan sagt, de bockar bland annat pga ont, glädje, ovana, rädsla och ny ryttare kan också ut lösa bockningar.

Min häst bockar inte, skämt å sido han har jag bara haft sedan torsdags natt och han är bara 3 år och oinriden än så länge. Han kommer säkert att bocka både en och flera gånger under sin livstid.

Det beror lite på varför dom bockar Cognac en arab som jag hade brukade bocka i galoppbackarna av glädje när det var länge sedan vi red där och då brukade jag bara se till att hålla upp både hans och mitt huvud för att sitta kvar, men jag bestraffar aldrig en häst som bockar utan. Sen så brukade han bocka rätt rejält med sin skötare på ridlektionerna och det var mindre önskvärt.

Jag ramlar av. :grin:

Om jag skulle hinna reagera så skulle jag bromsa upp henne ordentligt. Hon får inte bocka, dels för att hon har så stötiga bockningar att det (nästan) är omöjligt att sitta kvar, och dels för att hon har ovanan att slänga av folk och jag vill inte att bockningen ska bli ett nytt sätt.
De gånger min pålle har bockat har det varit i ren glädje/yster/superenergi. Ex en gång blev det liteför kul i hoppningen (första klubbtävlingen :grin: ) och en annan var första galoppen ute efter vintern.

Hästen jag hade innan hade (o)vanan att bocka så fort man kom ut på ett öppet fält. När hon bockade lät jag henne hållas, hon gjorde det för att hon blev så glad och uppspelt och den glädjen ville jag uppmuntra.
Hon var dessutom så mjuk att sitta på så man bara "satt och njöt". ;)
Jag lät henne aldrig ta kontroll eller låta det gå överstyr dock, och hon slutade om jag sa åt henne att sluta.

Om hästen (vilken som helst) skulle bocka ofta, eller regelbundet är jag säker på att något skulle vara fel på hästen (eller ryttaren).

De hästar som har bockat med mig när jag har ridit har varit glada och laddade med överskottsenergi. Vad jag gör? Ramlar av... :p

Hade en underbar gammal ridskolehäst som favorit ett tag. Han var riktigt gammal och stel (gick med ländtäcke när det var lite kyligt). När han var uppvärmd och tänkte börja arbeta på riktigt så tog han alltid ett eller två små skutt och ett pip först. Jag inbillar mig lite att det var som att sträcka ut musklerna i ryggen och bakbenen.

(när han var i medeltonåren tog han i lite mer, då tror jag han gjorde det för bara nöjet att se alla ryttare (inkl egen ibland) och hästar i mangen flyga hej vilt åt olika håll :) han var bättre på att chocka grannhästarna än få sin ryttare att flyga.)

Senast ändrad:

kl

Jag har suttit på en bockande häst en gång. Jag som nybörjare fick tips på hur jag skulle hålla ner farten, pållen hade bråttom. Jag missförtog tipset och segdrog i tyglarna så han fick det obehagligt och han sa till genom att bocka. Jag satt kvar som tur var och vi kunde efter nya tips från coachen rida vidare en lärdom rikare..

Min ponny brukar bocka lite ibland när vi rider barbacka, inte så allvarligt eftersom jag alltid börjar gapskratta.
Han har bara tokbockat med mig en gång, då satt jag inte kvar.

Min häst piper och tjuter alltid innan han börjar bocka eller spralla. Det e ju tur för då vet man. oftast gör han så när han är piggare än vanligt och vill springa, då vill han oftast springa fort också.
Men säger man till han så gör han aldrig nåt.

Min ponny bockade de första gångerna jag red honom efter en jätte lååång konvalicens, han var helt galen!! (av glädje så klart :rofl: ) första gången var jag inte berädd och ramlade av men bara man hänger med i rörelsen o inte tappar balansen så är det ok. det bästa är att hästen aldrig hinner få ner huvudet men är det nere så får man göra allt för att få upp det o luta sig bakåt :)

Min häst bockar när man galopperar ute med flera andra hästar. Han blir väldigt pigg och på och blir väldigt laddad när man ska galoppera. Han bockar även inne i ridhuset där vi står uppstallad, men detär för underlaget. Det är väääldigt hårt där inne (vissa dagar är det nästan som asfalt) så vi rider inte där inne alls. Sen kan han småkicka när det blir jobbigt också. Men detär inga stora grejer han gör.

Jag driver bara på honom och rätar upp mig. Det är som dagt inga stora grejor han gör och det är bara en bock och inga fler så det blir liksom inte att man drar upp huvudet på han.

Min häst bockar när det gäller galopp ute. Hon vill alltid springa fort men det får hon inte för mig- inte så länge hon inte sköter sig i lugn galopp först. Tyvärr börjar hon då bocka a lá rodeo så jag sväver en halv meter ovanför sadeln. Till slut är jag tvungen att släppa annars skulle hon bocka av mig. När hon håller på så går det inte att får kontakt med henne. Hon kan göra så även i trav- hon vill galoppera men inte jag alltså bockar vi. *peppar peppar* tar i trä så har hon aldrig fått av mig- inte än iaf. Och jag har henne sen nästan 2 år.

Jag hjälper till lite med ett connemarasto som har väldigt mycket egen vilja och hon har lagt sig till med att i den första galoppfattningen ska hon bocka ordentligt. Jag har inga större problem med det, det gäller bara att få henne att gå framåt - upp med huvudet och fram. Antagligen har hon upptäckt att hon kan komma undan genom att göra det här, eftersom hon rids ganska mycket av sin ägares barn (12 respektive 10 år) och de vågar inte säga ifrån, utan de flyger eller blir helt enkelt rädda och slutar kräva något av henne.
Jag har inte haft några större problem med det här, hon har väl hållt på max två gånger med mig, eftersom jag har sagt ifrån direkt när hon har börjat, precis som hennes "gammelmatte", men för barnen är det som sagt ett riktigt problem.

Men som sagt, upp med huvudet och fram.

En häst på ridskolan hade problem med ryggen förut ( de visste dom inte) så hon bockade jätte mycket, det var fyra kotor som låg snett i hennes rygg =S Så nu bockar hon för att hon tror att det ska göra ont, men inte lika mycket, det blir mindre och mindre.

Gör: Drar upp huvudet och driver framåt.

6åringen jag rider bockar för jämnan. tex, när ngt är läskigt i ett hörn i ridhuset. Eller om han inte vill gå dit jag vill. Även ute i skogen när man ska galoppera både i fattningen drar han en fin serie & då driver jag på som en galning tillslut lägger han av & vi galopperar till jag tänker att han gjort av med lite energi, men det får jag ju äta upp. för då när man saktar av då drar han en serie igen. Knashäst. Men han piper jämt av glädje ;P
Än så länge har jag inte åkt av, men just nu rider jag i en western sadel så blåmärken på insidan av låren är det gott om ;P
Men man sitter kvar iallafall :P

Jag hoppas det går över så småningom, han är ju trots allt bara en lite bäbis :P

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
361
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! För dryga veckan sedan ramlade jag av hästen då den skenade och sedan bockade. Fick fyra frakturer i bäcken och en spricka i...
Svar
2
· Visningar
571
Senast: Piaff
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
482
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama