Varför blir vissa hästar tokiga av havre?

CiaAn

Trådstartare
jag har alltid fodrat mina hästar med havre som kraftfoder... Tills nu. Köpte ett sto i höstas och hon hade ätit havre på försäljningsstallet. men när jag tog hem henne förstod jag att det inte var det ultimata för henne. Någon tipsade mig om att ge KROSSAD havre ( jag försår inte VARFÖR hon skulle bli lugnare av det - Fast jag har sett att det finns hästar som håller sig på jorden med krossad havre och går i taket av hel :crazy:- KONSTIGT).
Nu ger jag i alla fall min "Bus-fia" bara krossad korn och det fungerar jättebra :).

Kan ändå inte låta bli att undra VARFÖR.

Jättetackam för en bra förklaring :bow:

mvh
CiaAn

Sv: Varför blir vissa hästar tokiga av havre?

Kanske beror på stärkelsen i havren? Jag vet inte, men mina hästar äter inte havre och de är trevligare utan. Äldre hästen blev mer rörlig efter att hon slutade med havre också.

Så här står det på http://hippocampus.slu.se/

Varför blir hästar "heta" när de får havre?
Exakt varför vet man inte, men det finns naturligtvis olika teorier. En teori kan vara att den speciella stärkelsestrukturen påverkas stor del av stärkelse av fodersmältningsenzymer och resorberas som glykos genom tunntarmsväggen. "Spillet" av stärkelse till grovtarmen blir då minimalt och utnyttjandet av stärkelsens "snabba" energivärde stort. En annan teori kan vara att den högre fetthalten i kombination med stärkelsestrukturen ger ett optimalt "snabbt" utnyttjande av havrekärnans energiinnehåll. Kanske är det innehållet av B-glukaner som påverkar, eller kanske någon speciell fettsyra. C.G Wrangel talar i sin Handbok för Hästvänner om ämnet "avenin" som gör hästarna "heta".

överdosering kan vara en anledning
Behöver det inte alls vara.

jag har själv haft en häst som funkade bra på 100% kornkross (han fick 2-3 kg beroende på arbetsintensitet) och om jag bytte ut så lite som ½ kg av detta mot havre så slog det runt fullständigt i knoppen på den hästen....

Så här står det på http://hippocampus.slu.se/

Varför blir hästar "heta" när de får havre?
Exakt varför vet man inte, men det finns naturligtvis olika teorier. En teori kan vara att den speciella stärkelsestrukturen påverkas stor del av stärkelse av fodersmältningsenzymer och resorberas som glykos genom tunntarmsväggen. "Spillet" av stärkelse till grovtarmen blir då minimalt och utnyttjandet av stärkelsens "snabba" energivärde stort. En annan teori kan vara att den högre fetthalten i kombination med stärkelsestrukturen ger ett optimalt "snabbt" utnyttjande av havrekärnans energiinnehåll. Kanske är det innehållet av B-glukaner som påverkar, eller kanske någon speciell fettsyra. C.G Wrangel talar i sin Handbok för Hästvänner om ämnet "avenin" som gör hästarna "heta".

Bästa förklaringen hittintills - TACK!:bow:

OM man överdoserar så är det klart att det kan slå över. Fast i mitt fall har jag inte överdoserat.
Från början gick hon på havre från försäljningstallet 2 kg/ dag.

När jag tog hem henne gav jag 1 kg/dag och i början var hon allmänt som nya hästar är innan de kommer till ro. Sen efter en månad började hon riktigt flippa ut. dansa riverdance o stegra i stallgången, springa i boxen. Mkt stegringar vid ridning blandat med diverse andra hyss.
Jag tog bort havren och började fodra med korn och det lugnade sig - smög in havren igen, började med ett par dl, höjde sakta upp till totalt 1 litr per dag. Till en början gick det bra. men sen började det koka över igen.
Tog bort havren helt och nu fungerar hon mkt bättre.

Har fått rådet att fodra med krossad havre för att det skulle funka bättre, men jag får inte ihop det i min hjärna - varför det skulle funka bättre??
Nu fungerar krossad korn bra, så jag är nöjd med det.

Fast sen är jag lite vetgirig också :smirk:

Tack för alla svar hitintills!:bow:

//CiaAn

Det var en bra förklaring! :bow:

Till TS:
Mitt ena sto fick absolut inte äta havre för då skulle hon bli skogstokig. Detta fick jag veta av förra - och även förrförra - ägaren.
När jag haft henne en tid började stallägaren experimentera med fodret och gav små mängder havre - inga problem. Sedan ökade hon efter hand så att givan kom upp i ett kilo/dag. Inga problem nu heller, hästen var som vanligt.
Så bytte jag stall och nya stallägaren hade andra idéer om foder, så Besten åt som mest 3 kg havre/dag när hon stod där. Den stora kraftfodergivan gjorde henne trött, men aldrig någonsin det minsta "vild". Givan minskades till 2 kg.
Nu har jag eget stall, analyserat hösilage och Besten får inte någon havre alls. Hon är fortfarande en piggelina, och tycks inte veta att hon fyller 16 i maj.

Vad jag vill komma fram till är att Besten troligen alltid varit en pigg och sprallig häst och att man satt ett samband mellan detta och havre. Eftersom jag gav henne havre under sex år och det inte gjorde någon skillnad så drar jag slutsatsen att hon egentligen aldrig varit "havretokig" alls.

Immer

Jag gav min coola shettis lite havre och betfor för att få lite fart, men det hände inte så mycket :smirk: Så det är nog olika från häst till häst att dom blir tokiga.

Jag har läst i någon foder bok att stärkelsen i havren omvandlas till socker i tjocktarmen tror jag det var = Socker kick.

Detta stämmer iaf bra in på min häst som inte kan äta något med socker eller melass i. Sen vi tog bort all havre, betfor och alla flytande produkter har hon blivit en ängel att rida och hon är lugnare i stallet.

Men jag tror att det är rätt olika från häst till häst, beroende på temerament och storlek.

Någon tipsade mig om att ge KROSSAD havre ( jag försår inte VARFÖR hon skulle bli lugnare av det - Fast jag har sett att det finns hästar som håller sig på jorden med krossad havre och går i taket av hel :crazy:- KONSTIGT).

jag har för mej att en del av energin går ur krossad havre iom att den är är krossad? i hel havre är den inkapslad.

lite OT, men vet ngn hur lång hållbarheten är på krossad havre och korn?:D

Har fått höra från olika håll att man absolut inte ska ge ridhästar havre eftersom dom blir som raketer av det, det skulle man bara ge till kapplöpningshästar (trav och galopp) eftersom dom sprang fortare då :crazy: Det skulle visst vara myyycket bättre med grund. Tycker det låter som en ganka stor myt, men vad vet jag...
Dom två (rid)hästar som står i stallet äter havre utan problem

Zlatan verkade ha en bra förklaring! :)

Har fått rådet att fodra med krossad havre för att det skulle funka bättre, men jag får inte ihop det i min hjärna - varför det skulle funka bättre??

Undrar också över om formen på havren. En i mitt stall sa att hennes häst blir skogstokig av havre men ändå ger hon Fibergi som innehåller, tror det var 47% havre??
Är det sån skillnad på havre och havre

lite OT, men vet ngn hur lång hållbarheten är på krossad havre och korn?:D

Jag har hört från en kompis att en öppnad säck korn förlorar värdet efter ca 2 veckor, därför är det bra om man är flera på en säck.
Dock bara något jag hört, vet inte riktigt hur eller varför.

Det var en bra förklaring! :bow:

Till TS:
Mitt ena sto fick absolut inte äta havre för då skulle hon bli skogstokig. Detta fick jag veta av förra - och även förrförra - ägaren.
När jag haft henne en tid började stallägaren experimentera med fodret och gav små mängder havre - inga problem. Sedan ökade hon efter hand så att givan kom upp i ett kilo/dag. Inga problem nu heller, hästen var som vanligt.
Så bytte jag stall och nya stallägaren hade andra idéer om foder, så Besten åt som mest 3 kg havre/dag när hon stod där. Den stora kraftfodergivan gjorde henne trött, men aldrig någonsin det minsta "vild". Givan minskades till 2 kg.
Nu har jag eget stall, analyserat hösilage och Besten får inte någon havre alls. Hon är fortfarande en piggelina, och tycks inte veta att hon fyller 16 i maj.

Immer

Konstiga stallägare som lägger sig i er utfodring så mycket!!
Jag bollar gärna ideer och talar om vad jag tycker OM de våra inackorderingar frågar, men lägger mig inte i annars om det inte är alldeles uppåt väggarna...

Undrar också över om formen på havren. En i mitt stall sa att hennes häst blir skogstokig av havre men ändå ger hon Fibergi som innehåller, tror det var 47% havre??
Är det sån skillnad på havre och havre

Det finns många som säger samma om krafft, havre tål inte hästarna, men krafft går bra, fast det är havre i.

Jag har haft 1 häst här på stall som inte tålde havre. Den fick utslag, typ nässelfeber.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 003
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 612
Senast: Irival
·
Foder & Strö Var in på våran hästsportaffär i dag där dom också säljer en hel del foder. Min häst har mycket fullblod och Akhal teke i sig,han är...
2 3
Svar
43
· Visningar
10 012
Senast: fourlegs
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V
  • Valp 2024

Hästrelaterat