Varför bits min katt?

C

Cettan

Min katt har alltid varit kelig och social. För ungefär ett halvår sedan så flyttade jag ihop med min sambo och då började hon med ett underligt beteende. Hon verkar avguda honom och ligger mycket hellre i hans säng än i min och kryper gärna upp till honom i soffan och kelar. Men hon har börjat bitas. Helt oprovocerat när man klappar henne så kan hon flyga på handen och bitas och rivas som bara den. Det trots att det är hon som kommer och buffas först och verkligen verkar vilja bli klappad. Hon biter inte mig lika mycket som min sambo, men hon biter fortfarande oss båda. Nu var min sambo borta i två veckor och hon slutade helt att bitas. Samma dag som han kom hem så började hon igen. Jag förstår inte! Varför gör hon så? Någon som kan förklara? :confused: Jag älskar verkligen min katt men litar inte längre på henne och vågar knappt klappa henne eftersom hon gör såhär. Det är inte så roligt att alltid gå runt med massa sår på händerna...

Sv: Varför bits min katt?

Nu var min sambo borta i två veckor och hon slutade helt att bitas. Samma dag som han kom hem så började hon igen.

Ja, det verkar ju helt klart vara något med honom som hon inte gillar.. :crazy: Konstigt bara att det är hon som "börjar" och vill kela och sedan bits..

Ja och trots att det är honom hon biter mest så är det honom hon kelar med mest också. Hon sover oftast med honom på nätterna och är jättekelig. Han är jättesnäll mot henne och allt kel är alltid på hennes villkor. Och efter att hon bitits så kan hon fortsätta vilja kela. Jag förstår verkligen ingenting...

"Lovebites"?!

Händer en del små barn, känslorna överväldigar dem och plötligt gräver de ner tänderna och biter till när du ex.vis kramas. Vet dock inte om katter har något liknande?

Katten här hemma som är djupt fäst vid mig biter mig ibland vid gos men bara så att tänderna nuddar, s.k. lovebites. Skulle tro att TS katt har samma sak för sig men inte riktigt kan kontrollera det till en lagom nivå som min katt gör, jag skulle direkt ge upp ett gallskrik eller plågat tjut i samma stund som katten bet mig så hon fattar att hon gör er illa eller ha en vattenspruta till hands för att korrigera henne.

min katt håller oxå på med lovebites isåfall, men somsagt hon kontrollerar det eller man säger xD
hon biter aldrig hårt :)

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 703
Senast: MJLee
·
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
566
Senast: MJLee
·
Katthälsa Har tagit över en 1,5 årig hona perser/ragdoll. Hon är okastrerad men det ska jag snart göra. Nu är det så att hon biter mej ibland. Jag...
Svar
7
· Visningar
1 170
Senast: Otherside
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 727
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar