Varför biter han henne? - Ny kattunge.

Acses

Trådstartare
I torsdags fick våran familj hastigt tillök, en liten katthona på 9 veckor flyttade in. (Och ja, det fanns ordentliga skäl till att separera ungarna från mamman så tidigt). Det är en underbar och tuff liten tjej som flyttat in och allt har funkat underbart bra ihop med våran Siameshane hittills.

Men nu ikväll såg jag att han vid två tillfällen bitit tag över hennes rygg, han liksom håller fast henne med munnen och trycker ned henne i golvet. Först tänkte jag att han visar dominans och talar om att han är herren på täppan men sedan blev jag lite orolig, tänk om han inbillar sig att han kan para henne. :o Jag har aldrig haft en fertil hankatt förut och heller aldrig sett någon katt göra sådär. Det ser ju inte ut som någon parningslek från hans sida och han är heller inte onödigt hård och elak, men hellre ställa en dum fråga än ingen alls. Nu ligger de och sover bredvid varandra. :)

Sedan vill jag även passa på när man tidigast kan sterilisera en hona, är det vid samma tid som hanar? Vi ska på vet. undersökning i nästa vecka men tänkte passa på att höra mig för lite innan.

Litenkisse+050.JPG

Litenkisse+058.JPG

Sv: Varför biter han henne? - Ny kattunge.

kan vara uppfostran han kör med men det är svårt att veta.. mammor "tuktar" sina små och honkatten är ju väldigt ung så kan kan ha tagit över mammarollen:D

Båda könen kan kastreras så tidigt som vid 12-14 veckor men de är inte alla veterinärer som gör de. Är hanen avelshane och du vill förhindra oönskad dräktiget på honan tycker du ska leta efter en som kastrerar före 6 månader. Har man otur kan en fertil hane hjälpa henne att starta tidigt...har varit med om både honor och hanar startat könsmognaden vid 4-5månader. Hanen lär märka det före dig..dom är ju kåtbockar:devil:

Ja, det är ju just för att Siamesen ska gå i avel som jag känner att det är viktigt att hon blir sterisilserad så tidigt som möjligt. Detta är ju min första katt med avelspotensial och jag har "stora planer för framtiden" och vill inte att det blir några simpla screw ups från min sida som oönskade kattungar på bondkattstösen.

Det blir att höra med veterinärerna i området hur tidigt de kan tänka sig sterilisera henne, men strömsholm ligger bara någon timme härifrån och de borde ju kunna sterilisera henne, kan man hoppas. Om man inte hittar veterinär inom lämpligt avstånd antar jag att det är p-piller som gäller, är inte alls glad i tanken att behöva använda pga riskerna. Men om det skulle bli aktuellt, hur tidigt kan man ge p-piller för att gardera sig? Sånt man frågar vet. om men jag tror inte de blir hemskt glada om man ringer med sådanna frågor mitt i natten. :angel:

Först å främst; Vilka gosiga kissar du har!!!
Läste nån stans att man kunde kastrera en katt allaredan vid 6 månader. Men om det stämmer vet jag inte. Veterinären vet.
Hur det är med p-piller vet jag inte heller. Jag tror att jag väntade tills kissen var nästan 1 år, men jag tror att man kan börja tidigare.

På strömsholm bör de väl kastrera vid 12 veckor? De brukar ju inte vara sena med nya saker vad jag har förstått.

Jag hade ringt och frågat så kanske du slipper åka två gånger (med tanke på din tid nästa vecka).

Underbart söt kattunge:love:

Det hanen gör är att uppfostra lillkissan, det är kul att höra att han tar sitt "föräldraskap" på så stort allvar.
När vi hade kattungar som fick nappas upp tog min lille hund på sig rollen som fosterpappa och han gjorde likadant, kändes lite otäckt och han fick aldrig vara själv med dem men att det var uppfostran det handlade om var det inget tvivel om.

Tack för era svar! :)

Jag har pratat med min närmaste vet. och de vill vänta tills hon är 6 månader, så det är strömsholm som gäller och det är ju några timmar bort, knepigt, när man inte har körkort! :crazy: I värsta fall får syrran låna med henne hem och ta henne till sin Vet. i stockholm! :)

Tack för era svar! :)

Jag har pratat med min närmaste vet. och de vill vänta tills hon är 6 månader, så det är strömsholm som gäller och det är ju några timmar bort, knepigt, när man inte har körkort! :crazy: I värsta fall får syrran låna med henne hem och ta henne till sin Vet. i stockholm! :)

Frågade du vad som gäller för p-piller?
Det kan ju vara intressant att veta.

Psst det heter kastrera!
Sterilisering förekommer inte i Sverige längre!

söta missar.

Min kastrerade hankatt gjorde så med min 12 veckors kattunge när jag fick hem henne, första veckorna. Han var väldigt väldigt hårdhänt och hon skrek tillochmed i panik. Han tog även över nacken och "sparkade" med bakbenen på henne. jag fick inte lämna dem ensamma, efter råd av veterinären, men sen tack och lov gick det över, och sen dess (4 år sen) är de allra bästa vänner och sover i varandras armar, busar och leker osv.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
566
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
812
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand...
Svar
13
· Visningar
1 219
Senast: Bison
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 604
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama