varför betfor???

Messy

Trådstartare
varför ger folk betfor egentligen?

enda anledningen jag kan tänka mig är för att blanda ut mineralerna eller om hästen är dålig på å dricka....
rent "fodermässigt" finns det ju inga fördelar?!

bomba för å emot!!!!

Sv: varför betfor???

de är bra för fodersmältningen.. och som du säger,, det är vätska i de,, man kan blanda i tillskottsfoder och mineraler i de.. jag har ju läst en massa fördelar för betfor men dom är som bortblåsta i huvet :angel:
jag är iaf för att fodra med betfor

Det är gott, det är fiberrikt, det är billigt, om man har mkt proteinrikt hö kan det verka kvotsänkande också.
Innehåller dock för mycket melass tycker jag, annars bra foder.

Betfor är ett smakligt foder med bra värden av både energi och protein, som nämnts är det även bra för matsmältingen. Kommer inte ihåg mer just nu, sitter dessutom på jobbet.

Jag är definitivt för fodring med betfor. För mig låter det helt befängt att inte göra det.

Använd sökfunktionen jag har för mig att det finns fler trådar om just betfor här!

rent "fodermässigt" finns det ju inga fördelar?!

Whut??:confused:

Fibrer som passar utmärkt i hästens matsmältningssystem, ett lagom mineralinnehåll, smaklighet osv, är det inte fördelar?

Jag gillar betfor och ger det gärna, men tyvärr har jag en lite för lättfödd häst för att ge större mängder. När min förra häst hade boxvila i 2 månader åt hon mycket betfor för att hålla magen igång.

visste du att betfor har en fiberhalt som gör det jämförbart med grovfoder?
så för hästar som har svårt med grovfoder kan man ge 2-3 kg betfor istället för att täcka upp fiberbehovet..

det gör vi men gott resultat på ett holländskt hbl (174 cm) som har tandproblem.. han får väl i sig 6 kg silage och dagen och vi ger ca 2-4 kg betfor till honom.. han börjar få bättre hull nu..

*svarar alla lite*

det är ju massa socker... vad tycker ni om det?

obs: försöker bara samla lite fakta... nu är det mest för... vad är negativt?

Jag vet inte..är lite emot det.
Det är ju så sött..gillar inte att stoppa i hästarna socker. Visst det mesta sockret är ju borta och kvar är väl mest melass om jag förstått rätt.Men iaf. :confused:

Nja mina klarar sig utan iaf.

En massa socker är det inte direkt, hästarna är ganska bra på att hantera sockerrikt foder, typ gräs.;)

betfor innehåller ca 23% socker.. och som pinky säger, hästar är bra på att hantera sockerrikt foder, man behöver bara göra som med alla andra fodermedel, vänja in..

Haha!

Min klarar sej också bra utan betfor, mest för att JAG klarar mej bra utan en connemarahäst som tror hon kommer direkt från Täby galopp och är sååå rädd för allt och bara måste bocka!!

/ Lavinia

För att förtydliga...

Min häst klarar sig också utmärkt utan betfor, skulle jag ge mer än ett par dl så bygger jag på hennes övervikt onödigt mycket.

Men det är ett bra foder om det passar in i foderstaten.:D

Det finns en hel del forskning om betfor. Vad man kommit fram till är att det är ett utmärkt hästfoder.
Socker får hästen i sig mer på bete än på en dagsgiva betfor.
Betfor höjer prestationsförmågan, minskar mjölksyran och hjälper hästen att spara på sitt energiförråd.
Sök gärna på trådar om betfor. Det finns massor av liknande trådar där du får jättebra svar med bla källor till forskningen.
// Linda

tack!!!
det ska jag göra...

det finns ju två sidor, de som är emot å de som är för...
men jag måste säga att det har kommit bra för-argument!!!

mitt motargument är SOCKER, och sen det praktiska, är man i stallet olika tider osv så kan det bli jobbigt.. men det har ju egentligen inte med FODRET att göra!

Har alltid gillat betfor och gett det i mer eller mindre mängd. Men så lär man sig mer och läser och tar in och då har jag blivit mer och mer säker på att betfor är ett bra fodermedel.

Det senaste som kom som en aha-upplevelse var när jag var på en foderföreläsning för hund och katt där det var information om de medicinska mag-tarmfoder som finns för våra mindre husdjur. I dessa foder (typ Hills i/d, Royal canins Intestinal) ingår just sockerbetsfibrer för dess positiva egenskaper att hjälpa tarmen att återupprätta och hålla en bra mag-tarmflora.

Betfor har alltså för mig blivit ett sätt att hjälpa min häst att må bra i magen och hålla en bra tarmflora vid tex foderbyten och göra dessa lättare för henne och ge mindre påverkan.
Så oavsett om det behövs rent siffermässigt sett i foderstaten så tillför jag åtminstone en daglig dos av betfor och hur mycket beror då på hur resten av foderstaten ser ut.
Det har för mig blivit det viktigaste argumentet FÖR att ge betfor.

Betfor är jättebra när man vill lura i hästen lucern :idea:

:D
Haha, om DET ändå funkade så hade det varit ännu bättre.
Lägger lite luzern i botten av hinken för att det ska hamna på toppen i krubban. Vad ligger kvar i botten när hon är färdid? Den kletiga luzernen! :angel: Torr luzern i en krubba bredvid så går en del ner men bara så lite uppblött och hon ratar det fullkomligt. :crazy:

är du betesvägrare också?

socker är ickestrukturella kolhydrader precis som stärkelse, i spannmål finns stärkelse, i grovfoder finns socker, båda med hög smältbarhet.
i tunntarmen spjälkas stärkelse till sukros (maltsocker) och socker spjölkas till glukos och fruktos.. hos föl spjölkas laktos(mjölksocker) till glukos och galaktos men hos vuxna hästar finns inte aktiviteten att ta hand om laktos utan där går laktosen vidare till tjocktarmen och orsakar diarré (för alla som ger mjölkprodukter till vuxna hästar)
så vad säger du? till och med stärkelse BLIR en sockerart i tunntarmen..

MJ i grovfoder = socker
MJ i spannmål = stärkelse

du ger alltså inte grovfoder med andra ord..

om man av praktiska skäl inte kan ge betfor så är det ju en helt annan sak än den fodermässiga..

har fått berättat för mig att maninte ska ge betfor till fång hästar, stämmer detta:confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 988
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 464
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
679
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka