Varför betäcka?

rakel

Trådstartare
Varje år är det samma sak – denna tid på året poppar det upp annonser på åringar födda 2012, som bjuds ut till mycket låga (under)priser.
T ex köpte min granne nyligen en hingstunge efter en riktigt fin förstaklasshingst och undan mamma med bra stam för 7.000 kr. Kul för henne, men hur tänkte uppfödaren?

Min känsla är att det oftast är privatpersoner som har betäckt ett eller två ston och som sedan vill "bli av" med fölet när det är dags för avvänjning.

Det jag undrar är hur de tänker? Har inte folk en långsiktig plan och en målsättning när de väljer att betäcka sitt sto?

Själv betäcker jag inga ston för tillfället eftersom jag har hästar till husbehov så det räcker och inte vill sälja fina föl till underpris - ska man vara krass så har jag ingen lust att bekosta någon annans hobby.

Hur resonerar ni?

Sv: Varför betäcka?

Varje år är det samma sak – denna tid på året poppar det upp annonser på åringar födda 2012, som bjuds ut till mycket låga (under)priser.
T ex köpte min granne nyligen en hingstunge efter en riktigt fin förstaklasshingst och undan mamma med bra stam för 7.000 kr. Kul för henne, men hur tänkte uppfödaren?

Min känsla är att det oftast är privatpersoner som har betäckt ett eller två ston och som sedan vill "bli av" med fölet när det är dags för avvänjning.

Det jag undrar är hur de tänker? Har inte folk en långsiktig plan och en målsättning när de väljer att betäcka sitt sto?

Själv betäcker jag inga ston för tillfället eftersom jag har hästar till husbehov så det räcker och inte vill sälja fina föl till underpris - ska man vara krass så har jag ingen lust att bekosta någon annans hobby.

Hur resonerar ni?

Som jag uppfattar det , nej.-

Nej, många "hobbyuppfödare" som tar enstaka föl har nog faktiskt inte någon långsiktig plan med sitt "avelsarbete", utan betäcker för att de vill betäcka, för att stoet "behöver vara dräktig", för att de vill ha en avkomma (som sen kanske blev en hingst istället för önskat sto eller liknande) osv. Många tänker nog heller inte på vad det kostar - och i efterhand vad det HAR kostat - att föda upp fölet från betäckning till avvänjning. Ingen billig historia direkt.

Sen kan det givetvis skita sig med planerna också, livet kan ändras och man får tänka om... men det vanligaste är nog ändå att det inte blev så enkelt som man hade trott. Jag misstänker också att de föl som finns efter bra hingstar OCH bra möderne inte hamnar på såna priser och även är mer tanke bakom.. men det är inget jag har kollat.

(edit - sorry, missade att det var på Islandsforumet och inte på avel, men svaret gäller ju ändå)

Tyvärr tror jag att många betäcker för att det är kul, men har ingen direkt vidare plan. Visst är det en rolig hobby!! men idag finns det för många hästar och folk måste börja tänka till..
Har ex hört en ägare säga att den hinner inte med sitt sto, så då betäckte den ?! Då blir man lite mörkrädd... då får man ju 2 hästar ist. :s

Avla är kul och visst ska folk få göra det, men ha en vettig plan och tanke bakom det hela.

men det vanligaste är nog ändå att det inte blev så enkelt som man hade trott. Jag misstänker också att de föl som finns efter bra hingstar OCH bra möderne inte hamnar på såna priser och även är mer tanke bakom.. men det är inget jag har kollat.

)
Jag tror också att vissa tror/hoppas att fölet ska bli bra bara för att hingsten råkar vara första klass och mamman efter första klass hingst.. Men egentligen är var och varannan islandshäst med 1klass stamtavla. Alla hingstar är inte bra nedärvare och sen måste ju stot också vara av bra kaliber.

Om avkomman ska bli bra krävs det tur om båda föräldrarna är "bra" men ett mirakel om båda är "medelmåttiga".

Många avlar nog för skoj och det behöver inte generera i gris-hästar utan tvärtom...! Jag tycker att de "stora" uppfödarna kan vara nästan värre, som producerar många föl/år, jämte Svensson som gör 1 föl på hela sin livstid.
Det är inte bara Svensson-fölen som är billiga nu.

Priserna har sjunkit, en reaktion på att marknaden är mättad. Ett problem med det kan vara att människor gör ogenomtäntka beslut att köpa häst, vilket kan generera i hästar som inte får en så bra uppväxt som de borde ha.

Ändå ligger Islandshäst-skrået i lä...! Kolla på Shetlandssidan.. där kan vi snacka överproduktion. Folk står med jättejättefina ponnyer till salu i evigheter.

Vad har hingstägarna för ansvar då? Slår man upp nästa nummer av Islandshästen så svämmar det garanterat över av flashiga annonser på fina hingstar.... Reklam styr en hel del våra beslut.

Och det där... vad är en bra häst?
Hur stor är marknaden för 100 000 krs hästar? Och javisst: även flotta/bra hästar kan funka som skogsmullar/familjehästar.
Jag ser det inte som ett hot att man avlar på obedömda hästar. Det verkliga problemt är alla förbannade eksemston ....
Den hör vintern har jag sett minst fem olika ston till salu, bedömda, med eksem, dräktiga el, kan leverereras dräktiga, från säljare med "gårds/företagsnamn". Skäms på de, säger jag! :mad:
Hellere att Blesa, obedömd men kärnfrisk än att Svala förstaklass med eksem får ett fök....

Många betäcker för att det är kul att välja hingst, stoet är ju sådär "extra trevligt". Sen blir det en hingst och då blir det lite extrajobb vid avskiljningen.
Är man inackorderad så finns kanske ingen bra hage eller kompis. Inackorderings priset blir plötsligt för 2 hästar. Har man egen gård så vill man inte lämna på hingstbete då det är gratis att ha den hemma.
Är det ett sto så kan den gå med mamman men sen ska den ridas in efter ett par år . Det är många hästar som säljs vid 3-4 års åldern. Förr ett par år sedan var det vanligare att man försökte sälja ungstona dräktiga men det tycker jag har minskat.
Nu börjar man rida hästarna mycket tidigare för att kunna sälja dom som "inridna". Själva kvalitén på hästens utbildning och utvecklingsfas är det svårt att få betalt för.
Annonsörer säljer inridna 3-åringar som är hoppade och "dressyrridna".

Min tanke bakom de som avlar o säljer billigt varje år är att det är aveln som är deras hobby. De älskar hästar, men vill inte rida, då är det enkelt, roligt och spännande att ha ett dräktigt sto. Eller två... Sen säljs fölen så man kan börja om igen med val av hingst, planering och förhoppningar. Hästar tjänar man inte pengar på, de är en hobby som kostar och när fölens priser sänks, så är det bara en kostnad för deras hobby precis som vi som betalar dyra skoningar, träningar etc.

Jag har ju själv avlat på min "lite extra trevliga" märr, med halvkass (eller helkass) stamtavla. Men med syftet att inte sälja utan få en tronföljare med mammas Goa lynne och såklart för att jag skulle få nöjet att få ett föl! Att ha en häst där mamman är mon livskamrat sedan 10 år och där jag även kände mormor väl -det känns bra! Att fölet sedan ärvde mammas dåliga hovkvalitet och sura mage det är en annan sak ;-) ehm...

Och när jag köpte ett jämngammalt föl för att ha som sällskap så valde jag att köpa ett dyrare föl från uppfödare o inte ett av de billiga hemma-avlade som låg ute för halva det priset. O DET känns kanon! Köpefölet är verkligen bra på alla sätt o vis, välavlat och genomtänkt med en kanonstamtavla(alla kan väl ha en topphingst bakom sig, men 3 avelsmatadorer?) Henne hade varit roligt att betäcka i framtiden o få pussla in ytterligare bra häst i den stammen! Men jag skall inte ha fler hästar på många år, så det får vänta. Jag hade behållit oavsett sto/hingst så då får man vara beredd!

KL.
Jag kan bara svara för mig själv ang mina tankar med avel, betäckningar m.m.
Jag testade att betäcka mitt förra sto, Dalla, innan jag sålde henne. Vid betäckningstiden var tanken att jag skulle behålla stoet, ställa henne på vila och låta henne vara mamma för att sedan kunna fatta beslutet att behålla eller sälja.
Anledningen till att jag betäckte är dels för att jag älskade allt som hade med Dalla att göra, hennes lite knepiga huvud, explosivitet, gång men framförallt hennes mjukhet. Valde en hingst som jag tyckte skulle driva upp henne minustecken (klen exteriör), och förstärka hennes plustecken.
Tyvärr gick det inte vägen och fröken hamnade på strömsholm med skador.
Satte igång henne men kände att jag tappade mer och mer motivation och hon förtjänade bättre. Så jag sålde.
Planen med betäckningen var dock hela tiden att behålla ev föl själv.

Samma sak nu.
Jag är galet sugen på att betäcka mitt nuvarande sto, för att i mina ögon är hon PERFEKTION. (Sin långa töltsättning till trots).
När det sker återstår att se men jag betäcker för att ha kvar fölet själv, skapa en häst till mig själv. Oavsett kön på ev. föl så kommer den behållas.

Jag har tänkt detsamma! Har ett sto och det är jättemånga som undrar varför jag inte ska betäcka henne?
Varför det då? MÅSTE man det bara för att man har ett sto? Och sen då?

Jag har min häst att rida på och har inte användning av en häst till.Det dröjer ju minst 5 år till att man kan rida den och jag har bara en bak att sitta på!

Och betäcka för att sen sälja? Nej, det skulle jag inte kunna göra så det blir inget föl!

Lång töltsättning tycker inte jag är något som man behöver ta i beaktande, om det inte skulle vara extrem, typ fem år. Men ett år eller så för en häst men potential ser inte jag som ett superproblem. Men det kanske jag är ensam om :p Bara hästen har andra kvalitér, som flotta stabila grundgångarter, bra exteriör och ridbarhet. :) Bara ett litet inlägg.

KL
Om min 08:a, dubbelguling som står hus Gummi på träning under våren inför Wångenvisningen skulle vara så bra som jag hoppas så drömmer jag om ett föl. Men med marknaden som är kommer jag avstå. Jag har två hästar som jag tycker är unga, ell iaf relativt nära i ålder, en 08:a och en 01:a och det räcker iaf för nu.

Min plan var eg att det skulle ta längre tis att hitta "det" dubbelgula stoet med rätt stam. Ville absolut inte ha vad som helst och trodde det kunde ta upp till fem år. Det tod fem månader :p Så jag kommer avstå iaf några år. Fick ett halvt erbjudande om att låna ut magen på 08:an men valde att tacka nej, trots allt. Vill inte riskera henne annars +missa lång tid av ridning med risk för krångel och att stå där med en fölis jag inte vill ha om det på nått vis skulle skita sig. Samtidigt tror jag att hon har i avel at göra vilket delvis gör mig tveksam till att behålla.

Denna var planerat att bli efterträdare till 01:an som med stor sannolikhet har bristande hållbarhet och kommer att pensioneras rel tidigt. Men nu blev inte planen exakt som jag tänkt :)

*typ kl*

Skulle jag betäcka mitt sto skulle jag självklart behålla fölet. Det har varit tanken hela tiden, att jag ska betäcka mitt fina sto och behålla fölet. Men nu är jag så glad att hon inte är betäckt, då jag troligtvis inte kommer ha kvar några hästar till hösten.

Men att betäcka sitt sto för att man inte har tid för stoet - det är sjukt. Jag skulle aldrig kunna göra det.

Vadå inga hästar kvar i höst?! :eek:

*kl*
Jag är en sådan där som både avlar och köper mer med hjärtat än med hjärnan om jag ska vara ärlig, och sålde nyligen en egenuppfödd -12:a för vad många skulle anse är ett underpris. Men samtidigt var jag medveten om hur marknaden såg ut när jag valde att betäcka och var införstådd med att fölet nog skulle bli en "förlustaffär". Jag ångrar det inte alls, snarare tvärt om. Det var en underbar och spännande resa, men jag lär inte göra om det på ett bra tag, just eftersom marknaden är så mättad och inte i behov av fler mediokra åringar.

Jag kan dock inte påstå att jag är bekymrad över alla föl som "reas" ut, det är säljarnas sak att se till att de får bra hem, precis som det var mitt ansvar att se till att mitt föl fick ett nytt gott hem när jag valde att sälja istället för att behålla.

+ Eyjaros

Min älskade Filipus börjar bli gammal. Det syns på honom. Han blir stel av att bara stå, och jag har inte tid alls att hålla igång honom. Och dessutom med tanke på hans historia med fånganfall flera gånger och kotledsinflammationer osv så vet jag att jag måste fatta ett beslut. Så jag ger honom denna sommar och sen får vi se.. Jag vill inte att han ska lida eller tappa gnistan. Den dagen han somnar in tar jag en paus helt enkelt, då lånar jag ut B eller säljer henne.

Ja det är en anledning till att jag slutade avla, fem avkommor och inte helt friktionsfritt att hitta nya bra ägare. Jag tröttnade på att hela tiden behöva försvara varför jag ville ha det pris jag satte, överlåter det med varm hand till andra.:D

Intressant att läsa era inlägg. Jag tycker inte alls att det är något fel att ta föl på sitt egna älskade sto med syfte att behålla fölet och få en tronföljare när det älskade stoet börjar bli äldre. Då har man ju en plan, man vill producera en ny framtida ridhäst åt sig själv!

Men precis som några andra också skrev, blir jag också mörkrädd när folk "betäcker för att betäcka", utan målsättning och tanke bakom. Och dessutom betäcka sitt sto, "pga tidsbrist", för att man inte hinner rida. Eller betäcka eksemston, ston med spatt för att man inte kan rida dem (!) och liknande. Som om man inte kan ha ett sto drällandes i hagen något år när man inte hinner rida av olika skäl. Det hade man ju fått göra med en valack. Men nej, bara för att det är ett sto, ska hon automatiskt betäckas.

Jag tror säkert också, som orientalkatten och kvandi skrev, att många betäcker för att det är kul att välja hingst och därför att det finns så många fina hingstar att välja bland. Det är lätt att ryckas med i detta. Men återigen - vart ska alla avkommor ta vägen så småningom, när marknaden ser ut som den gör just nu?

Liknande trådar

Islandshäst Kommer ni att betäcka i några ston i år, trots det stora överskottet på hästar? Och OM ni betäcker, varför avlar ni i så fall. För...
Svar
6
· Visningar
1 686
Senast: silversvart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama