Egonson_
Trådstartare
Har funderat bra länge men hittar inga svar, så någon här kanske vet, varför ett sto bara kan få avelsdiplom/diplom vid tre års ålder? Jag vet vad som krävs för att få diplom osv (40 p och minst 7 på alla delmoment tex.) och jag har uppfattat att folk pratar om att det är den viktigaste grejen i avelshästens liv.
Nu blev inte mitt sto (Shetlandsponny) visad förra året (hon är fyra nu) på grund av min egen hälsa, så kan inte få diplom på henne förstås men funderar på varför det verkar så otroligt viktigt att just visa sitt sto som treåring. Varför inte senare liksom, varför är tre år den "gyllene åldern".
Är ett sto som inte fick diplom vid tre års ålder men får 40 poäng på premiering vid 4 års ålder, inte lika bra?
Varifrån kommer detta system?
Jag undrar bara av ren nyfikenhet och jag vill lära!
Nu blev inte mitt sto (Shetlandsponny) visad förra året (hon är fyra nu) på grund av min egen hälsa, så kan inte få diplom på henne förstås men funderar på varför det verkar så otroligt viktigt att just visa sitt sto som treåring. Varför inte senare liksom, varför är tre år den "gyllene åldern".
Är ett sto som inte fick diplom vid tre års ålder men får 40 poäng på premiering vid 4 års ålder, inte lika bra?
Varifrån kommer detta system?
Jag undrar bara av ren nyfikenhet och jag vill lära!