S
Suskiv
Varför går så många dressyr hästar bakomhanden? Jag tycker var och varannan häst ser ut som den bara knäckt av i nacken och sen dragits ihop och de till och med i högra klasser, Är det så man ska rida nu för tiden?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför går så många dressyr hästar bakomhanden?
bakom hand är det inte många som är, men väldigt många bakom lod! det kanske är det du menar??
Där håller jag inte med dig...tycker det är väldigt vanligt med hästar som är bakom hand (=otillräcklig bjudning fram till handen) oavsett var huvudet befinner sig.
Vad är det för skillnad på bakom hand och bakom lod?
Vad är det för skillnad på bakom hand och bakom lod?
Tillägger till TS: Det optimala behöver inte vara nacken som högsta punkt. Inte på alla hästar, inte i alla situationer/utbildningsstadier. Man ska och bör variera formen mellan hög och låg/lång.
KL
Man kan inte avgöra om hästen är bakom lod förrän nacken är högsta punkt.
Varför går så många dressyr hästar bakomhanden? Jag tycker var och varannan häst ser ut som den bara knäckt av i nacken och sen dragits ihop och de till och med i högra klasser, Är det så man ska rida nu för tiden?
Hur menar du nu?
Mja, bakom lod är den ju hur eller hur, däremot behöver den inte vara bakom hand.
OK, du har rätt, men det är skillnad på bakom lod beroende på form.Bara för en häst är bakom lod när nacken är högst betyder inte det att den är bakom hand.