Varför äter inte min unghäst?

A

Anemonia

Jag har ett fullblod som är 2,5 år. Han är "normal" i hullet, men revbenen syns ganska tydligt (och han är avmaskad). Jag vill gärna få honom att gå gå upp lite mer i vikt nu när inridning och annan nyttig träning börjar komma igång, men jag får inte i honom tillräckligt med grovfoder. På kvällen får han ca 9-10 kg hö i hösäckar, men har oftast inte ätit mer än 3-4 kg. I övrigt verkar han ha ganska god aptit. Kan det ha något med tänderna att göra?

Jag har provat att byta ut hösäck mot hönät, men det fungerar inte alls. Vad ska jag göra? Snälla, kom gärna med tips och idéer.

Sv: Varför äter inte min unghäst?

hästar bör äta från golvnivå, för att förhindra problem med tänderna och ryggen i framtiden... :idea:

Sen är det ju omöjligt för oss som inte ser hästen att avgöra varför han inte äter. Det kan vara allt ifrån sjukdom och tandproblem (de byter ut en del mjölktänder vid 2½ års ålder) till en stressig miljö runt honom eller allmänt bara dålig aptit...

Stress? Kan leda till magsår och matstörningar. Står han uppstallad eller på lösdrift?

Några frågor.
På hur lång tid är det som han äter höet?
Får mer hö under dagen?
Om det är så hur mycket äter han då?
Hur är kvaliten på höet?
Vad får han mer för foder?
Med andra ord hur ser rutinerna ut runt hans utfodring.

Han står uppstallad sedan ungefär en vecka tillbaka. Höet äter han under ca 10 timmar. I hagen finns det ganska mycket gräs kvar som han äter av under dagarna. Har även gett honom hö i hagen under dagen, men den rör han inte. I övrigt får han ca 2-3 kg kraft samt betfor och mineraler utspritt på 3 ggr. Har planer på att istället ha honom på lösdrift, men det fungerar tyvärr inte för tilfället.

Våra fullblod är inte några "stora höätare" heller. Vi ger dem lucern eller Hippo alfa upptill det vanliga kraftfodret + ett par dl olja. Det brukar göra susen. Lycka till!

Vilken typ av lusern ger du då, i stråform eller pelletsform? Jag gav lusern i pelletsform upptill tidigare när han gick tillsammans med andra hästar som inte får äta så mycket. Kanske jag skulle börja med det igen?

Hej!
Jag har hört att många hästar hellre föredrar lusern hackadstrå framför lusern i pelletsform.
Så mitt tips är att testa lusern hackadstrå!
Det gjorde susen på min D-Ponny när jag fick honom och han var mager.

Lycka till! :)

Jag ger Kvarnbyfoders lucernpellets, blandat med betfor för smaklighetens skull:d

Jag har ett fullblod som är 2,5 år. På kvällen får han ca 9-10 kg hö i hösäckar, men har oftast inte ätit mer än 3-4 kg.

hej,
Har själv ett arabiskt fullblod på 2 1/2 år som är av normalhull men revbenen har precis börjat skymta av och även han avmaskad. Vill oxå att han ska lägga på sej lite mer. Han går fortfarande ute dygnet runt i en hage med mkt gräs. Han får 0.7kg Åsebroo Cool pellets om dagen. Men han ratar höt helt. Tar jag in honom så tar han en tugga sedan skiter han i det. I hagen ratar han det helt. Han kanske blir mätt av gräset i hagen men det är väl inte så mkt näring i det nu? När jag fått analysen så kommer jag troligtvis ta bort nästan all pellets (av inrådan av bonden jag köpte det av) pga att det skulle troligtvis vara mkt höga värden. Men vet inte hur jag ska göra tills han vill äta höt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 864
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 744
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 569
Senast: svea
·
Foder & Strö Mitt treåriga varmblodssto har svårt att lägga på sig och just nu är det gränsläge. Hon är inte så tunn att hon tar skada av det, men...
Svar
10
· Visningar
1 013
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka