varför äter hon inte upp??

L

Livie

Hej! :)
Jag har ett d-ponnysto som inte äter upp mineralerna och vitaminerna. Jag har verkligen försökt. Jag blandar maten men hon lyckas ändå sila igenom den. Hon lämnar jämt en klump kvar i botten av krubban. Jag har provat att stoppa i det i äpplen, och det funkar, men så kan jag ju inte hålla på resten av livet. Snälla! Hjälp. Jag vill inte att hon ska få vitaminbrist!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: varför äter hon inte upp??

Finns pelleterade mineraler som är så gott att man kan ge dem som godis. Se bara till att du får rätt preparat som fungerar med övriga fodret så det inte blir fel.

Varför skulle hon få vitamnbrist ? Hästar har nästan aldrig något behov av extra vitaminer. Spara dina pengar istället.

finns det? jag trodde bara B-vitamin fanns i flytande form. Och, ja, jag har betfor jämt men hon lämnar iaf. Och till Mynta2: Nästan aldrig, nej, men nu gör hon det och jag sparar inga pengar om det är för hästens bästa. Men det kanske du gör!

Mina slutar med mineralerna när dom inte behöver det längre. Sluta ett tag så tar hon det senare i höst.

Prövat med pellets??
Krafft har både mineraler och B, E samt Multi - vitaminer i pelletts form.
Smakar smaskens om du frågar mina pållar iaf... dock 3 ganska glupska valacker...;)

Min erfarenhet är att hästar gillar olika fabrikat av mineraler olika mycket, Kraffts brukar de gilla iallafall. Min häst gillar alla pelleterade mineraler, men är mindre förtjust i "grus"-varianter. Men är du säker på att hästen behöver extra mineraler/vitaminer? Det beror ju på fodret i övrigt, och hur hästen rids. Om du ger färdigfoder så ingår ju oftast mineraler/vitaminer så att det räcker. En häst som går höga klasser och tränas väldigt hårt, reser mycket, kan behöva extra. En vanlig ridhäst klarar sig ju oftast på bara grovfoder om det är bra, dock brukar man behöva täcka upp för selenet.

Nästan aldrig är hästar som är sjuk tex. är din häst sjuk ? Hur vet du den behöver vitaminer, och vilken vitamin behöver den då ? Sedan får man tänka till lite ang mineraler med. Det överutfodras ganska så friskt med mineraler bland hästfolk, och är du alldels säker på att din häst verkligen behöver mineraler ? Att släng ut pengar behöver inte alltid vara till hästen fördel om man bara chansar att ditt eller datt måste den ha för att må bra.

Men har du provat att skaka om maten så all mat blir som klädd av en vit hinna av pulvret? Det funkar med min. Var krubbitare och skulle äta något lugnande pulver tidigare. Annars kanske hälla ner det i betfor. Förresten, är det verkligen nödvändigt att ge hästen mineraler och vitaminer? Varför ska du ge det och vilka vitaminer och mineraler ska du ge?

Nej hon är inte sjuk. Men jag vet att hon behöver vitaminer och mineraler. För dom som jag ger finnns inte i höet hon äter och vissa hjälper henne att bygga muskler, för min häst tävlas i princip varje helg nu under tävlingsperioden. Och vi kollade redan för två år sen då jag köpte henne vad hon behövde och analyserat höet och det har vi ju såklart gjort fler gånger för att hon ska få rätt foder. Så nog har jag koll på vad hon behöver.

Men tack ändå.

Det kan ju vara en fördel att ge all information på en gång. Vitaminer analyserar ju inte i ett grovfoder, vet inte ens om man kan. Men det ingår då inte hos de lab jag analyserat hos. Vitaminer kan du gott skippa.

Men genom att analysera höet får man ju reda på vilka vitaminer och mineraler som "fattas". Och du känner inte min häst och vet inte hur hon är och vad hon behöver så du kan gå och dra nåt gammalt över dig. Men frågan var varför äter hon inte upp? så jag vill inte höra din åsikt för du vet INGENTING om min häst!!

Men frågan var varför äter hon inte upp?

Förmodligen för att hon tycker det är äckligt. Finns massor med hästar som inte äter vitaminer och mineraler, då får man prova ett annat fabrikat. I värsta fall kan man ju spruta vitaminerna direkt i munnen på hästen, mineraler är ju svårare.

Jag håller med dig. Jag har aldrig gett vare sig vitaminer eller mineraler. I och för sig har mina alltid ätit foderjäst. Jag har haft och har gamlingar och mina har hållit sig friska och fina. Hållit hull och hälsa (förutom att den ene var fånghäst vilket inte har vare sig med vitaminer eller mineraler att göra). Tror faktiskt att det är som med människor. Äter man en varierad kost håller man sig frisk. Vitaminer har ju snarare enligt forskning många gånger visat sig vara av ondo.

finns det? jag trodde bara B-vitamin fanns i flytande form. Och, ja, jag har betfor jämt men hon lämnar iaf. Och till Mynta2: Nästan aldrig, nej, men nu gör hon det och jag sparar inga pengar om det är för hästens bästa. Men det kanske du gör!

Chevinal plus är flytande och brukar finnas på g****gården

Jag håller med dig. Jag har aldrig gett vare sig vitaminer eller mineraler. I och för sig har mina alltid ätit foderjäst. Jag har haft och har gamlingar och mina har hållit sig friska och fina. Hållit hull och hälsa (förutom att den ene var fånghäst vilket inte har vare sig med vitaminer eller mineraler att göra). Tror faktiskt att det är som med människor. Äter man en varierad kost håller man sig frisk. Vitaminer har ju snarare enligt forskning många gånger visat sig vara av ondo.

Jo men man kan ju inte variera kost hursomhelst till hästen för den kan må dåligt av det. Och du kanske inte fattar att alla hästar inte är likadana. Min häst behöver mineraler och vitaminer vilket dina hästar kanske inte gör. Men ni ska egentligen inte lägga i er vad jag ger mina hästar och vad jag spenderar mina pengar på. Jag har fått svar på min fråga, så tack för det. Ha ett bra liv!

finns mineral och vitaminer i form av hästgodis, det ratar iaf inte min kräsna dam!

Varför är du så otrevlig? Det är ett diskussionsforum och då får man både svar man vill ha och inte vill ha, så är det bara.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 717
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 187
Senast: malumbub
·
Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 980
Senast: Oknytt
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 615

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka