Varför äter hästen på träd?

jennis

Trådstartare
Flyttade hästarna till nytt stall för några dagar sedan och helt plötsligt började den ena hästen gnaga på träden.
Hästarna har tidigare gått i skogshagar men har aldrig ätit/gnagt på träd tidigare. Varför har de börjat nu efter flytten?
Är framförallt björkar som verkar smaka gott:confused: ?
Hästarna har fri tillgång på grovfoder. Är samma grovfoder som i tidigare stall.
Kan det vara brist på någon mineral? Eller är det bara en ny sysselsättning som han roar sig med?
Hur gör jag för att skydda träden från att bli helt uppätna? Kommer inte att vara så mycket kvar av dem om han fortsätter äta i detta tempot:crazy:

Sv: Varför äter hästen på träd?

Parasiter i magen eller någon brist.
Bristen kan vara på fibrer, selen eller mat i allmänhet.

Prova att avmaska hästarna.
Träden kan du klä in i hönsnät.

Hästen har fri tillgång på grovfoder dygnet runt så brist på mat lär det inte vara;)
Har uträknade foderstater så det borde inte vara någon brist där men ska räkna igen för säkerhets skull.
Var ett tag sedan vi avmaskade, ska kolla det!

Det jag funderar mest på är varför de börjar gnaga efter flyttningen men aldrig har gjort det tidigare? Maskproblem eller brist på något kommer väl inte bara helt plötsligt?

Nja, jag skulle inte avmaska i blindo utan i stället skicka ett träckprov för att verkligen se att det behövs en avmaskning.

Att de börjat gnaga på träden just efter flyttningen kan ha flera orsaker, mask är en av dem, men även flytten i sig kan vara den utlösande faktorn. Det kan även vara så att de här träden helt enkelt är godare, är det möjligtvis lövträd? I så fall kan saven redan börjat stiga och då blir barken söt och god. Hönsnät runt de träd du vill ska vara kvar ett ett hett tips...
//marti

Träckprov ska skickas iväg omgående.
Är framförallt björkarna som är illa ute, kan ju då kanske bero på saven som du skriver.
Får nog ta en runda med hönsnät i helgen!

Tack för era svar!

Min häst får tillräckligt med mat (har alltid tillgång till strå) och har ingen mask. Hon käkar ändå bark. Jag gissar därför på att hon tycker det är gott helt enkelt.

Våra hästar käkar på träden i hagen. Björk verkar fantastiskt gott :)
Dom går in ganska liten hage men fodras 4 ggr per dag så mat får dom ofta.
Skulle inte tro att din häst har mask, jag gör träckprov 1 gång per år
och min häst har inte mask.
Jag tror att det är gott helt enkelt och tidsfördriv.
Det är ju iof bra att ta träckprov för snart ska dom ju ändå avmaskas.
Klä med hönsnät, vet inget annat bra tricks, min tycker dock om
hönsnätet oxå (!!!) så man kan ha på "smaka-illa-medel".
Har dom ätit runt hela trädet så dör trädet, bara så du vet.
På med hönsnät.
Nån som har nåt annat tips vad man kan klä träden med ??

Maskarna vaknar upp när det blir varmare efter nyår.
Nu så har värmen kommit litet tidigare, samt att hösten var lång och varm, så jag förväntar mig mera parasiter i år än andra år.

Jag märker klart skillnad på trädgnagandet före och efter avmaskning.
Det minskar radikalt efter en avmaskning med t.ex. ivomec men mindre efter Banminth.
Om det fattas några mineraler så kan gnagandet dessutom ta offantliga proportioner.

Äsh, jag tror inte det är så komplicerat som vi människor vill få det till (som vanligt) :). Det är helt enkelt GOTT. Mina hästar gnager året runt trots fri tillgång på hö och avsaknad av mask. Dom gnager både på björk och tall så till den milda grad att trädet faller omkull till slut! Fick laga hagen häromdagen pga nedfallande träd- dom hade gnagt genom stammen som en bäver :o

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 880
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 857
Senast: Cambrie
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama