Varför äter hästar hästskit?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Goldi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 2 157
Sv: Varför äter hästar hästskit?

Det är för att de har brist på något, kommer inte på vad just nu

Vet inte om det är sant, men jag har läst att hästar kan utveckla sk pervers aptit o äta gödsel o urin, pga saltbrist.
samma med hästar som slickar på jord och trä osv.
Inte så svårt och lösa- bara ge fri tillgång på salt/saltsten.

Det enda man kunnat konstaterat då det gäller bajsätning av vuxna tamhästar är fiber eller proteinbrist.

Proteinbrist, pga att de sätter ny päls så här års och då går det åt extra protein.

Vad beror det på? Ngn som vet?:confused:

Uteslutande är det hästar med dålig tarmflora som äter hästbajs, sällan sin egen utan dom brukar söka upp träck från en hagkompis som har en bra fungerande tarmflora. Detta för att naturligt försöka återställa sin egen bristande tarmflora.

En häst som äter träck skulle jag omgående ta ett träckprov på.

Jag har fått reda på i min skola att det antingen beror på fiber eller proteinbrist eller också att dem har tråkigt. Om din häst gör det kan du ju alltid prova att lägga in en leksak i hagen åt den och sen beräkna en ordentlig foderstat och se om det finns några brister:)

Nej, det brukar inte bero på tarmfloran då det gäller vuxna hästar. Föl brukar göra det pga detta, men inte vuxna hästar.

Svårt att säga eftersom dagens tarmfloreprover inte säger tillräckligt. Nästa problem är ju vad man skall göra om man verkligen tror vatt det är fel på tarmfloran???
PL

Saltsten har de ju fri tillgång till. Har svårt att tro att det är brist på protein då vi har ett bra grovfoder med bra värden. Han får extra B-vitamin nu vid pälsbyte. Ska lämna träckprov och funderar också på att ge stöpt linfrö, då det väl ska vara bra för tarmarna eller hur?:confused:
Har hört att man även kan ge filmjölk, ngn som gjort det?

Liknande trådar

Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
1 013
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
789
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
703
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 216
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka