dubbelt
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Exakt. de flesta i denna stad kommer ju från mindre städer i tex Småland, Norrland, Dalarna.1. 80 % av "stockholmarna" är dina (inte ts utan vem som helst) inflyttade grannar från landet (och utlandet)
2. Jag reser med kollektivtrafiken i Stockholm flera gånger om dagen året runt och jag kan inte säga att jag känner igen mig alls.
3. Det är smått otroligt hur man kan dra en miljon människor över samma kam och säger sig veta både hur de borde uppföra sig och vad som skulle få dem till gladare människor. På tal om att vara otrevlig då..
Jag har läst någonstans att det är ett vanligt fenomen att huvudstadsbor ses som otrevliga. Alltså i många länder.
Det är väl lite skillnader mellan "stämningen" i olika orter för all del. Men lite fantasilöst att tolka skillnader i kulturella uttryck som att personerna är otrevliga.
Du menar alltså att man är otrevlig på samma sätt både i centrum och i alla former av ytterområden? I hela Stockholm?
Det där har jag funderat på. Varför tror många på landet att stockholmare ser ner på er?Jag tror att mkt har att göra med att många på landsbygden har nåt slags skumt beteende som innebär att de ANTAR att alla som bor i större städer är dryga översittare som ser ner på alla som inte bor i staden. Min erfarenhet är att det egentligen är småstadsmänniskorna som TROR att det är så och liksom skapar en sanning om att det ÄR så. Egentligen verkar det röra sig om att de ser ner på sig själva...?
Kan det handla om att makten tex politisk, media etc finns i storstäder?Jag har läst någonstans att det är ett vanligt fenomen att huvudstadsbor ses som otrevliga. Alltså i många länder.
Det där har jag funderat på. Varför tror många på landet att stockholmare ser ner på er?
Jag träffar nog aldrig på någon som uttrycker sig negativt om lantisar... så varför känner vissa så?
Jag tror att det bottnar i att många har riktigt usel självkänsla och känner att de måste hävda sig på detta högst mystiska sätt. Man väljer att se "stockholmare" som en fiendegruppering vilka är ok att hata och se ner på pga att de garanterat ändå ser ner på alla andra. Man förmodar liksom detta. Det är väl ett sätt att se ner på sig själv, förminska sig själv för att man valt att bo på landsbygden.
Jag tycker att alla landsbygdsbor ska vara stolta över att vara just det, jag förmodar att det är självvalt!
Det förstår jag.Visst kan det vara så, men jag tror även att det kan vara för att många beslut rörande landsbygden fattas i Stockholm av folk som inte bor på landsbygden. Och dessa beslut kanske inte alltid är till landsbygdens fördel vilket skapar missnöje och en negativ inställning mot Stockholm/stockholmare
Handlar det inte ibland om vad man anser vara otrevligt?
en vän som flyttade till sthlm från en liten stad tyckte folk var otrevliga för att folk inte såg henne i ögonen när de möttes på gatan.
Detta var alltså när vi var mitt inne i city. Jag ansåg då att det inte var otrevligt utan omöjligt att se alla i ögonen som man möter.
Tänk om det är alla inflyttade lantisar som har förpestat Sthlm med sitt kassa beteende
Jag tycker inte man ska se okända i ögonen så där. Personal i en affär, busschaufför, spärrvakt, person man möter i sin egen port osv.. ja då är det ok med ögonkontakt men att ta ögonkontakt med vem som helst som man råkar gå förbi på trottoaren är inte okej enligt mig.Handlar det inte ibland om vad man anser vara otrevligt?
en vän som flyttade till sthlm från en liten stad tyckte folk var otrevliga för att folk inte såg henne i ögonen när de möttes på gatan.
Detta var alltså när vi var mitt inne i city. Jag ansåg då att det inte var otrevligt utan omöjligt att se alla i ögonen som man möter.
Men tycker du att folk är otrevliga hela tiden eller är det vissa personer?Mycket möjligt, har inte en aning om var de buffliga stockholmare jag ser är ursprungligen ifrån, om de har flyttat till Stockholm i förra veckan eller är infödingar, allt jag vet är att de är otrevliga
Men tycker du att folk är otrevliga hela tiden eller är det vissa personer?