Varför är nu kornkross till häst olämpligt?

fiaskurken

Trådstartare
De höll på att slå bakut i hästaffären när jag berättade att jag ger min vallack kornkross och lusern. "kornkross?! Det skulle jag verkligen inte rekkomendera. Det blir bara en smet i magen. Det ger man ju till KOR??:eek::eek:"

Så alla ni foderkunniga, varför är detta fel, om det nu är fel...?

Sv: Varför är nu kornkross till häst olämpligt?

Det är inte fel, det är de i foderaffären som vill sälja ett dyrt trendigt foder till dej.
De vill inte höra talas om att någon häst kan må bra på enkla råvaror utan vill att du ska gå på reklamen om den perfekta hästen om du ger den just deras mixade musli/pellets foder;) (som ofta innehåller korn:cool:)

De höll på att slå bakut i hästaffären när jag berättade att jag ger min vallack kornkross och lusern. "kornkross?! Det skulle jag verkligen inte rekkomendera. Det blir bara en smet i magen. Det ger man ju till KOR??:eek::eek:"

Så alla ni foderkunniga, varför är detta fel, om det nu är fel...?

Jag har gett mina hästar kornkross i 10 år och dom är jättefina. Däremot hörde jag någon gång att kornet tar hästen hand om i grovtarmen vilket då skulle ta plats från grovfodret medan t ex havren tas om hand i tunntarmen, vilket då skulle vara en fördel för pållen. (Obs! Mycket kort sammanfattning) Det var en forskning från någon agronom, SLU eller liknande.

Men visst, kornkross är ju billigt i förhållande till alla olika muslisorter á 10 kr per kg och som ändå innehåller ca 50% korn. Läs på säckarna...:angel:

sen är de ju så att köper man fel sorts kornkross så kan de damma tyvärr för mycket och de är ju inte så bra heller för hästen. så de kan vara lite därför också. jag ger min havre korss. köper av en bonde de är väldigt mycket billigare. för han tar 1.60kronor kg. och jag köper alltid 100kg

Jag har gett mina hästar kornkross i många år, har aldrig märkt ngn negativ effekt av detta. Jag gör som Florello, köper hos en bonde eftersom jag tycker de säckar man kan köpa i butik har innehållit mer grahamsmjöl än kornkross :)

Håller med övriga, finns inga direkta negativa effekter att utfodra med korn. Antingen (helst) ska den vara krossad då eller stöpd. Men det var ju kross du hade frågat efter, så det var ju ett lite konstigt svar du hade fått. Men håller med övriga att det måste förmodligen hänga ihop med att de skulle ha argument för att sälja ett dyrare foder till dig i stället.

jag har också hört att det ska vara dåligt för magen, att de inte kan hantera det typ.. min massör som sa åt mig att sluta.

Ger kornkross till mitt fullblod som har lite svårt med hullet och hon har lagt på sej bra :)
Tror oxå att det är att de vill sälja de dyrare fodren....

Får de för mkt stärkelse samtidigt så rinner det över från tunntarmen till grovtarmen och kan då orsaka störningar...

Vanligtvis seriösa sidan Hippocampus säger så här:

"Kan man enbart ge korn som kraftfoder till hästen?
Ja, det kan man i många fall.
Korn är något energirikare än t ex havre och innehåller mer stärkelse och mindre fett än havre. Hästen har dock svårare att bryta ner stärkelsen i korn än den stärkelse som finns i t ex havre varför risken för att stora mängder stärkelse skall komma till grovtarmen ökar om man ger stora mängder korn.
Om stora mängder stärkelse kommer till grovtarmen kan det orsaka störningar i tarmmiljön. Se därför till att inte ge mer än 0.4 kg korn per 100 kg levande vikt och utfodringstillfälle.
Till högpresterande hästar som ofta får mer än 1 kg kraftfoder/100 kg vikt, bör korn inte utgöra hela kraftfodergivan.
Kornets kärna är mycket hård, speciellt om den är hårt torkad efter skörd, och korn måste därför krossas eller stöpas (=blötläggas i ca ett dygn) för att kunna ges som kraftfoder till häst. I annat fall ökar risken ytterligare för att hästens grovtarm tillförs stora mängder lättsmälta kolhydrater. Krossat korn bör hålla en bra foderkvalitet i några veckor och kanske längre om förvaringen sker mörkt och kallt.
Anna Jansson, inst för husdjurens utfodring och vård, SLU"

Jag ger två liter om dagen så jag håller mig inom rimlighetens gränser. Julle väger 520 kg. Det här med hållbarheten fick jag svar på också, jag tar korn hemifrån gården och krossar ca en gång i månaden.Men då har jag det i en stängd bytta svalt och mörkt.

Tack alla för utförliga svar, nu kan jag ge svar på tal nästa gång någon påstår att kornkross är fel till häst :) Havre får jag ge massor av om han ska hålla sig lagom i hullet, desvärre blir han som en krutdurk. Men det där förstår jag egentligen inte, om det nu är mer energi i korn än havre borde väl hästarna trigga igång på kornet med??

Senast ändrad:

varför vissa reagerar som de gör på havre tror jag inte det finns någon forskning på faktiskt ? Jag har inte sett någon iaf...

Det är ju välkänt att havre ger mer explosivitet än korn på de flesta hästar har hört förklaringen men är inte säker, måste kolla upp det, har för mig att havren är mer lättsmält och ger direkt effekt.
Vet också att man med fördel ska ge äldre hästar korn för att de lättare får i sig näringen från kornet.

Jag har hört på flera håll att det helt enkelt är något som vi ryttare har fått för oss - alltså att havren ger hetare hästar i vissa fall. Det har gjort mig förbaskad många gånger, för då kan de gärna få komma och provrida min häst och se skillnaden... Din förklaring låter ju ändå ganska vettig!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 209
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 259
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 729
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 464
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31