Varför är inte galopp publikvänligt?

Petronilla

Trådstartare
Jag tycker inte efter två besök på Täby att galopp är publikvänligt.
(Jag vet att jag jämför med trav!)

Tyvärr tycker jag att det var dötrist, dösvårt att vara på banan och få ut något positivt av det.

Tråkiga speakers, Hästar som defilerar på en sidan och sedan kommer ut på banan i en konstig massa. Olika typer av banor och olika lopplängder.

Banan är så stor så att man inte ser hästarna på närmare håll.

Spelet ska vi bara inte snacka om. Skitsvårt att förstås sig på.

Hur kan man göra det bättre? För jag kryper nog tillbaka till min travbana.(som tyvärr är stängd i juli)

Sv: Varför är inte galopp publikvänligt?

Ni har väl olika lopplängder inom travet också? Jag tycker travprogrammen är jättesvåra att förstå sig på, och jag tycker inte att det är kul att se på trav, varken på TV eller på bana.

Alla är väl olika, vi som älskar galopp tycker om att titta på det, men folk som inte älskar galopp utan har sitt hjärta inom travet kanske inte älskar galoppen lika mycket. Det är väl okej? Jag gillar inte att se på dressyrtävlingar heller, möjligen om jag känner till något om ryttarna och deras hästar. Samma med galoppen - att se helt okända hästar med okända ryttare gå löp är ganska tråkigt, men när man känner till ekipagen och tränarna bakom, så blir det en helt ny grej.

Jag tror inte att idén bakom galopplöp är att man ska kunna titta på hästarna på nära håll, förutom i ledvolten och under defileringen. Det är där man bedömer hur man ska spela. Trots allt är det spelet som är grunden, utan det skulle inte galoppsport genomföras. Så huruvida det är publikfriande eller ej beror nog på hur mycket pengar man själv har satsat. Eller hur nära man känner den och den ryttaren/hästen. Eller helt enkelt hur mycket man älskar att se på galopplöp.

Vad tycker du är publikfriande? Hur skulle du vilja förändra din galoppupplevelse? Varför vill du förändra?

Jag tror att mer kunskap om galopp och hur det går till skulle kunna ge dig en bättre upplevelse, och mer förståelse, men det är detsamma som för mig och trav. Jag har varit och tittat på travlöp med hästar och kuskar jag känner, och det var bara deras löp som var intressanta, de andra löpen bara "var". Men jag tycker inte att det finns något att ändra på ändå, vill jag ha en publikfriande hästupplevelse så söker jag mig till en maratonkörning eller poänghoppning istället.

Dina tankar er verkligen aktuella! Men istället för att konstatera hur dåligt det är, har du något förslag till förändring? Ta inte detta negativ! Vi inom galoppen behöver verkligen hjälp med förslag!

Petronilla skrev:
Jag tycker inte efter två besök på Täby att galopp är publikvänligt. (Jag vet att jag jämför med trav!)

På vilket sätt är travet MER publikvänligt? Syftar du på bättre/fler alternativa restauranger? Menar du på attityden gentemot besökare? Tänker du på ”dötiden” mellan loppen? Känns det som att det händer mindre på en galoppbana? Tex. Inga värmningar mellan loppen?

Petronilla skrev:
Tyvärr tycker jag att det var dötrist, dösvårt att vara på banan och få ut något positivt av det.
Humm… låter verkligen illa… Men vad är det du får ut av Travbanebesök som du inte får ut på Täby Galopp?

Petronilla skrev:
Tråkiga speakers, Hästar som defilerar på en sidan och sedan kommer ut på banan i en konstig massa. Olika typer av banor och olika lopplängder.
När du tänker på defileringen tänker du då på när de leds runt i ledvolten i väntan på rytarna? Skall jag jämföra med trav (har faktiskt kört lite på Jägersro) så finns motsvarigheten till detta moment även inom travet. Skillnaden är att det inte visas upp för publiken eftersom det sker på stall området.
Defilering till start sker på banan då hästarna cantrar/galopperar till start. Vanligtvis sker detta i nummer ordning under kontrollerade former…

Petronilla skrev:
Banan är så stor så att man inte ser hästarna på närmare håll.
Hmm.. Täbys banan är väl vad travet skulle kalla ”milebana”, så fasligt stor är den inte. Med tanke på att den saknar dosering borde du kunna se upploppet BÄTTRE än på en travbana… Vi har en amerikansk typ av bana, kommer du utomlands så tenderar de att vara ännu större. Men jag rekommenderar en kikare, eller att de ser inledningen av loppet på tv om du upplever att det är svårt att se bortrelång. Att sitta på läktarna brukar underlätta överblicken också, förvånansvärt få som åbäkar sig dit upp utan föredrar att myllra nere på backen.

Petronilla skrev:
Spelet ska vi bara inte snacka om. Skitsvårt att förstås sig på.

det var konstigt, efter som galoppen kör samma spelformer som travet, förutom att du faktiskt kan spela kombi alla lopp. Det måste vara programraderna du syftar på, i så fall finns dessa ibland att få i ”travform” hoss atg ombuden eller på atg.se.

Petronilla skrev:
Hur kan man göra det bättre? För jag kryper nog tillbaka till min travbana.(som tyvärr är stängd i juli)
Ja det är frågan! Snälla, du som upplevt detta så dåligt, vi andra känner tyvärr inte till något bättre (trotts att jag hållit till på Jägersro), har du inga förslag? Vad är det som gör travbesöket så mycket bättre än det på Täby Galopp?

/Ninni Westerlund, en som ihärdigt söker vägar att utväckla sporten.
PS. kanske du skulle ge Galoppen en chans till den Måndag den 17e Juli? Då är det flera fina lopp o får vi fint väder borde du kanske se upplevelsen som lite ljusare? *vädjande blick*

Ursäkta min negativa morgontimme. Jag var nog mest gnällig och
ville bara vräka ur mig min frustration. Det var inte riktigt meningen.
Att låta så negativ.

Men vi kan börja från början.

Det är för lång tid mellan löpen kan vi konstatera. Skulle kanske gå att få ner. Men samtidigt är det ju ryttare som ska stå i vinnarcirkeln och vägas in och sedan sadlas på nästa häst.

På sadlingen kan ju ske där den sker men efter defileringen så är ju hästarna på bortre långsidan och kanske man skulle kunna få se någon slags provstart för att kunna bedömma ekipaget lite mer.
Men då utökar vi ju tiden.

En storbildstv ungefär vid oddstavlan för att kunna följa racet på bortre långsidan. Kamera som följer med runt hela banan.

Det jag saknade mest var faktiskt att när jag nu har möjlighet att se på hästar så vill jag ju vara närmare.

Annars är Täby en fin bana och trevliga människor så jag var nog överdrivet negativ.

(Jag tror inte att jag tyckte att det var så lätt att förstå reglerna på travbanan första gångerna heller. Men efterssom jag tävlade i ponnytrav var jag ju mer intresserad.)

Galopp finns inte på Gotland där jag är uppväxt fö. Så inom hästsporten är det den sista vita fläcken för mig.

Tack för att du tog så seriöst på min kritik.

Egentligen är det lite lustigt, för det du upplever gör jag också, fast tvärtom! I ledvolten kommer man så nära hästarna att verkligen kan känna energin. På vägen tillbaka till läktaren kan man smyga in ett litet vad, på basis av vad man sett i ledvolten. Vill man se starten kan man söka upp en monitor eller så har man tur och det är ett 1600m löp; då står startboxarna till höger om läktaren.

Att se hästarna komma ut ur startboxen är obeskrivligt (jag var tvungen att tänka till ett tag där...). Att någon vågar sitta upp i det läget övergår mitt förstånd, men jag har träffat Ninni, Annika och några till och de verkar alla vara vid sina sinnes fulla bruk.

Om jag jämför med Solvalla så retar jag mig till förbannelse på ljudsystemet där, som oavset var man befinner sig är bedrövlig. Värst av allt är om man råkar befinna sig på Kongressen. Börjar dom prata värmningar kan du glömma allt vad konversation heter. Att jag sedan klarar mig utan "gick 400 i 1.30 tempo i bakvarv, såg fin ut" betyder inte att andra inte har glädje av det.

Jag tycker du ska göra som jag gjorde; jag fick en deluxe-visning av galoppen av Ninni, från ombyte och invägning till vinnarcirkel (åja, nästan...). Börjar man begripa sig på det där med formtal och relationen till vikter är galoppen bra mycket mer intressant.

tilläggas till min utläggning kan väl göras att jag släpade på en 1,5 åring och min man och hans spelarkompisar.

Kan väl ha gjort mig lite förvirrad.

Nej, nej, nej, det är INTE för lång tid mellan löpen. Det är precis lagom för att hinna från läktaren ner till ledvolten och se hästarna i vitögat. Igår var det ju extra action med en häst på rumpan och någon som jag tror försökte hoppa över staketet vid utgången från volten.

Tyvärr var det ju inga starter igår från 1600-meter så man hinner ränna ner till ilastningen i startboxarna.

Fast det är ju bara min uppfattningen om vad som är publikvänligt, att jag får vara nära. Om jag bara suttit på läktaren och spelat så tycker jag det är exakt likadant som travet.

Fördel galoppen alltså.

Petronilla skrev:
Ursäkta min negativa morgontimme. Jag var nog mest gnällig och
ville bara vräka ur mig min frustration. Det var inte riktigt meningen.
Att låta så negativ.
Haha, vem har inte gjort det. Även om jag brukar tendera att bli snäppet elakare än du… Elak och sarkastisk, men alltid saklig… Men detta är frågor som verkligen behöver diskuteras! Så eloge för det!!

Petronilla skrev:
Det är för lång tid mellan löpen kan vi konstatera. Skulle kanske gå att få ner. Men samtidigt är det ju ryttare som ska stå i vinnarcirkeln och vägas in och sedan sadlas på nästa häst.
Jag antar att du inte var där en torsdag, efter som dessa löpningsdagar är smått hysteriska både för ryttare, publik och övriga aktiva som skall hinna med att få ner hästarna till start.
Efter som vi har systemet med vikter i stället för tillägg (vilket är travets motsvarighet) så krävs det tid för ryttarna att byta kläder, väga sig och lämna ut nya sadlar. Men kanske det skulle gå att hitta en mellanväg mellan hysterisk tidspress och dötid.. Men tro mig, som ryttare upplever du det inte som dötid, inte heller om du skall hinna se hur hästarna ser ut och hinna spela…

Petronilla skrev:
På sadlingen kan ju ske där den sker men efter defileringen så är ju hästarna på bortre långsidan och kanske man skulle kunna få se någon slags provstart för att kunna bedömma ekipaget lite mer. Men då utökar vi ju tiden.
Det sadlas oftast i stallet och långt ifrån alla starter sker på bortrelågsidan. Du kan stå precis vid rail och se på både 2000m starten och den över 1600m.
Det jag har sätt av travhäster och deras tränande (har praoat hoss en av Sveriges största tränare+kört lite på jägers+haft ”travpojkvänner”) har varit väldigt annorlunda gentemot fullblodens. Bland annat får de mycket mindre mat och en träning som inte riktigt har samma syfte. Fullbloden är mycket mer ”toppade” till start och hålla på med provstarter skulle göra att hästarna både skulle bli stressade, svårhanterliga eller helt enkelt inte kunna ta till vara deras optimala kapacitet. Vilket du som tränare är skyldig att pressentera för att spelaren skall ha en häst i så bra författning som möjligt att spela på.

Petronilla skrev:
En storbildstv ungefär vid oddstavlan för att kunna följa racet på bortre långsidan. Kamera som följer med runt hela banan.
Vi har i dagsläget två kameror som följer loppet under hela racet, en framifrån och en från sidan. Hur många kameror som överblickar racet för att uppnå detta är jag lite osäker på, men nog måste det vara 4 va (osäker). Enligt ATG så har TG, en avde bästa tv-studiosen i sverige bland trav och galoppbanorna, så dr finns inget problem.
Att alltid ha en storbildskärm är helt enkelt för dyrt, men när det är finare lopp finns den uppställd till höger om totalisatorn.

Petronilla skrev:
Det jag saknade mest var faktiskt att när jag nu har möjlighet att se på hästar så vill jag ju vara närmare.
Hmmm… Under alla de travlöpningar jag har varit på kan jag verkligen inte säga att jag kommit närmare hästarna (förutom när jag värmde en åt mitt ex polare), än den 1 meter du kommer nära i Ledvolten, och de få metrarna då hästarna cantrar till start eller de metrarna du kan komma nära under loppet. Ställer du dig vid rail får du ju sand på dig!

Petronilla skrev:
Galopp finns inte på Gotland där jag är uppväxt fö. Så inom hästsporten är det den sista vita fläcken för mig.
Jag har bott på Gotland och en häst som tränas dör skall starta på måndag. Jag kan inte uttala mig om travbanan, har bara hört den hemska historien om en ponny som kom lös… du vet säkert storyn. Har hört att banan är väldigt liten och kanske kan man då uppleva en helt annan närhet än den du möter på Solvalla och Jägersro…

Hoppas verkliggen att du vill ge Galoppen en chans till, Som sagt, på måndag är det Breeders, en gotlandstränad häst startar och vi hoppas på storbilds tv. Tips är som Tifo säger, att besöka startboxarna.
Hoppa att vi ses!
/Ninni

Nu var vi ju på lunchgaloppen i torsdags och i tisdags kväll.

Så jag har ju sett båda... Ja vi får se om jag ger det nån mer chans. men inte än på ett tag. Ska smälta detta först.

Det var faktiskt roligare den här gången, då jag hade någon att hålla ögongen på. Bra ridet Ninni:)

Det var faktiskt roligare den här gången, då jag hade någon att hålla ögongen på. Bra ridet Ninni:)

Tack!
Hon var lite otålig i start, reste sig ett par ggr, men gjorde annars ett kanonlopp (över min förväntan!) där hon fick ta massor med sprut och gick upp i minemala luckor. Hon har variot väldigt stressad tidigare och att sadeln gled upp på manken senast gjorde saken inte bättre. Men hon var faktiskt lugn i går, hon hade svettats väldigt i stallet, men börjat att torka i ledvolten… Men en eloge till Amatörryttarna, sällan som det rids så tighta amatörlopp, jag sat5t knökfast tills McBell släppte ut mig 200 hemifrån… Hon spurtade upp till en 4e plats från att ha legat lååångt efter, mycket nöjd med andra ord.

Hoppas att vi hinner ta en kaffe nästa gång!
Ses! /Ninni

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka