Sv: Varför är inte galopp publikvänligt?
Petronilla skrev:
Ursäkta min negativa morgontimme. Jag var nog mest gnällig och
ville bara vräka ur mig min frustration. Det var inte riktigt meningen.
Att låta så negativ.
Haha, vem har inte gjort det. Även om jag brukar tendera att bli snäppet elakare än du… Elak och sarkastisk, men alltid saklig… Men detta är frågor som verkligen behöver diskuteras! Så eloge för det!!
Petronilla skrev:
Det är för lång tid mellan löpen kan vi konstatera. Skulle kanske gå att få ner. Men samtidigt är det ju ryttare som ska stå i vinnarcirkeln och vägas in och sedan sadlas på nästa häst.
Jag antar att du inte var där en torsdag, efter som dessa löpningsdagar är smått hysteriska både för ryttare, publik och övriga aktiva som skall hinna med att få ner hästarna till start.
Efter som vi har systemet med vikter i stället för tillägg (vilket är travets motsvarighet) så krävs det tid för ryttarna att byta kläder, väga sig och lämna ut nya sadlar. Men kanske det skulle gå att hitta en mellanväg mellan hysterisk tidspress och dötid.. Men tro mig, som ryttare upplever du det inte som dötid, inte heller om du skall hinna se hur hästarna ser ut och hinna spela…
Petronilla skrev:
På sadlingen kan ju ske där den sker men efter defileringen så är ju hästarna på bortre långsidan och kanske man skulle kunna få se någon slags provstart för att kunna bedömma ekipaget lite mer. Men då utökar vi ju tiden.
Det sadlas oftast i stallet och långt ifrån alla starter sker på bortrelågsidan. Du kan stå precis vid rail och se på både 2000m starten och den över 1600m.
Det jag har sätt av travhäster och deras tränande (har praoat hoss en av Sveriges största tränare+kört lite på jägers+haft ”travpojkvänner”) har varit väldigt annorlunda gentemot fullblodens. Bland annat får de mycket mindre mat och en träning som inte riktigt har samma syfte. Fullbloden är mycket mer ”toppade” till start och hålla på med provstarter skulle göra att hästarna både skulle bli stressade, svårhanterliga eller helt enkelt inte kunna ta till vara deras optimala kapacitet. Vilket du som tränare är skyldig att pressentera för att spelaren skall ha en häst i så bra författning som möjligt att spela på.
Petronilla skrev:
En storbildstv ungefär vid oddstavlan för att kunna följa racet på bortre långsidan. Kamera som följer med runt hela banan.
Vi har i dagsläget två kameror som följer loppet under hela racet, en framifrån och en från sidan. Hur många kameror som överblickar racet för att uppnå detta är jag lite osäker på, men nog måste det vara 4 va (osäker). Enligt ATG så har TG, en avde bästa tv-studiosen i sverige bland trav och galoppbanorna, så dr finns inget problem.
Att alltid ha en storbildskärm är helt enkelt för dyrt, men när det är finare lopp finns den uppställd till höger om totalisatorn.
Petronilla skrev:
Det jag saknade mest var faktiskt att när jag nu har möjlighet att se på hästar så vill jag ju vara närmare.
Hmmm… Under alla de travlöpningar jag har varit på kan jag verkligen inte säga att jag kommit närmare hästarna (förutom när jag värmde en åt mitt ex polare), än den 1 meter du kommer nära i Ledvolten, och de få metrarna då hästarna cantrar till start eller de metrarna du kan komma nära under loppet. Ställer du dig vid rail får du ju sand på dig!
Petronilla skrev:
Galopp finns inte på Gotland där jag är uppväxt fö. Så inom hästsporten är det den sista vita fläcken för mig.
Jag har bott på Gotland och en häst som tränas dör skall starta på måndag. Jag kan inte uttala mig om travbanan, har bara hört den hemska historien om en ponny som kom lös… du vet säkert storyn. Har hört att banan är väldigt liten och kanske kan man då uppleva en helt annan närhet än den du möter på Solvalla och Jägersro…
Hoppas verkliggen att du vill ge Galoppen en chans till, Som sagt, på måndag är det Breeders, en gotlandstränad häst startar och vi hoppas på storbilds tv. Tips är som Tifo säger, att besöka startboxarna.
Hoppa att vi ses!
/Ninni