Varför är inte eng. fullblod vanligare inom distansen?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag är totalt okunnig inom distans, det närmsta var/är väl att nordisstoet och jag skulle starta en PP på den tiden jag hade henne, men den blev inte av. Sen anser jag att en PP distans ingår i grundutbildningen för en unghäst (innan man blir grenspecifik), men än är vi inte där heller. Så ni får förlåta om det är en korkad fråga med ett 'självklar' svar, eller om jag kanske till och med har fel.

Men satt och diskuterade med en kompis lite kring distans (HON är distansfrälst), och hur vi nu kom in på det minns jag inte, men jag kom att undra varför det inte är vanligare med engelska fullblod inom distansen. Vilket hon inte heller hade något riktigt svar på, så vi spånade lite om det var så att de blev för 'glada i hatten' och inte klarade så stora startfält, masstart osv utan att 'slå sig trött' och gå ut i övertempo och krokna. Tänkte då ffa på exgaloppörerna. Samtidigt, detsamma borde ju isf gälla extravarna, och de syns ju betydligt oftare.

Så, av ren nyfikenhet - varför ser man inte lika många eng fbl som travare t ex? Eller för den delen exgaloppörer som extravare?

*nyfiken Alex som hakat upp sig på att grubbla på det där nu*

Sv: Varför är inte eng. fullblod vanligare inom distansen?

Ja det kan man ju undra;)
Kanske är travarna mer uthållighetstränade för de går längre banor som travhästar? Ingen aning..
Du får fråga dom som har fullblod!:idea:
Själv tycker jag bäst om travisar!:love::)

Jag tror att det beror på hovkvalitén. Jag har liten erfarenhet av eng fullblod, men de få jag haft/känt närmare har haft lätt för att trampa av sig skorna.

Vet att många av fullbloden har mjuka sulor, om det kan bero på det:idea:

Jag tränade mitt gammla fullblod till distans, vi skulle starta i Göingeritten CR 50 så tappade hon en sko och blev halt.

Så när det gäller mitt fullblod så var det faktiskt hovarna. Dom var inte dom bästa. Skor flög av här och var;) Annars tror jag hon skulle klara distansritt ganska bra, fast kanske inte dom högre klasserna.

Engelska fullblod är inte så lämpliga därför att de har för mycket av "fel" muskelfibrer. De är snabba på kort distans men däremot inte särskilt uthålliga. Där är arabiska fullblodet outstanding, vad gäller muskelfibrer kontra uthållighet alltså. Alla raser kan naturligtvis gå tex en femmil men om vi talar om riktigt långa distanser är araberna bättre lämpade.

Engelska fullblod är inte så lämpliga därför att de har för mycket av "fel" muskelfibrer. De är snabba på kort distans men däremot inte särskilt uthålliga. Där är arabiska fullblodet outstanding, vad gäller muskelfibrer kontra uthållighet alltså. Alla raser kan naturligtvis gå tex en femmil men om vi talar om riktigt långa distanser är araberna bättre lämpade.
Jag har själv ett fullblod som har gått distans. Han passade inte på galoppen men var underbar på tävlingarna. Visst, ömma fötter om han tappade skorna men det gick att åtgärda. Problemet är nog mer det mentala. Mitt fullblod var cool utom i starten och jag har haft funderingar att skaffa ett nytt eng.fullblod som distanshäst men tyvärr lär jag inte hitta så många fler som honom.
Travarna hanteras ofta på ett helt annat sätt än galoppörerna och är nog av den anledningen inte lika "flippade".

Jag är totalt okunnig inom distans, det närmsta var/är väl att nordisstoet och jag skulle starta en PP på den tiden jag hade henne, men den blev inte av. Sen anser jag att en PP distans ingår i grundutbildningen för en unghäst (innan man blir grenspecifik), men än är vi inte där heller. Så ni får förlåta om det är en korkad fråga med ett 'självklar' svar, eller om jag kanske till och med har fel.

Men satt och diskuterade med en kompis lite kring distans (HON är distansfrälst), och hur vi nu kom in på det minns jag inte, men jag kom att undra varför det inte är vanligare med engelska fullblod inom distansen. Vilket hon inte heller hade något riktigt svar på, så vi spånade lite om det var så att de blev för 'glada i hatten' och inte klarade så stora startfält, masstart osv utan att 'slå sig trött' och gå ut i övertempo och krokna. Tänkte då ffa på exgaloppörerna. Samtidigt, detsamma borde ju isf gälla extravarna, och de syns ju betydligt oftare.

Så, av ren nyfikenhet - varför ser man inte lika många eng fbl som travare t ex? Eller för den delen exgaloppörer som extravare?

*nyfiken Alex som hakat upp sig på att grubbla på det där nu*

Jag har tävlat araber och provat en travare i distans. Araberna är överlägsna vad det gäller nedpulsning och bekvämlighet. Det jag saknar mest hos travhästen är en bekväm galopp som hästen går i med lätthet.

Nu har jag ett fullblod, som inte jag inte skaffat till distans, men givetvis kan jag inte låta bli lite distansträning och i jämförelse så kan inte mitt fullblod komma ner i puls lika lätt som en arab heller. Han är äldre och har alltid gjort saker i sitt liv och även gått galopp som ung, så han borde ha förutsättningar med tidig träning av hjärta lungor osv. Men det är inte alls jämförbart vad det gäller nedpulsning.

Däremot är mitt fullblod mycket tåligt för värme, ytliga blodkärl och tunn hud gör att han inte behöver svettas för att kylas av och tål värme bra. Han har mycket bra ork/uthållighet, minst lika bra som en arab. Galoppen är dock ett minus då det är så mycket mer ryggaktivitet jämfört med många araber och att han är tyngre och landar tungt. Traven är kanon och med bra påskjut.

Han har välformade hovar, klockformade och inte alls platta som många fullblod har och skor som sitter. Däremot är han sulöm på ett vis jag ej upplevt förr. Behöver defintitivt sulor. Hans hovkvalité är inte heller den bästa. Vore hans hovar bättre tror jag att han skulle vara en alldeles utmärkt distanshäst som skulle kunnat hävda sig om han var yngre, men att han bara behövde lite mer tid att komma ner i puls i grind. Det är dock nog han kunde ta igen genom att kunna gå fort på banan. Så hävda sig skulle han nog kunnat.

Vad det gäller muskelfibrer så kan de långa och långsamma bildas genom lång och långsam träning, så det tror jag ej är ett hinder. Muskelfibrer som därmed kan utnyttja fettförbränning utan syreskuld.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Tack för svar! Det där med muskelfibrerna har jag inte ens tänkt på mend et stämmer ju, fbl bygger ju lättare 'korta, snabb' muskelfiber. Fast till en viss gräns borde det vara en träningssak väl?

Ang 'temperamentet' så tänkte jag mer på det där med en fd löphäst, som tänder till och ska ikapp och om, och där skiljer ju inte mycket travarna från fullblodet, mer än möjligen då att fbl startar ur boxar och travarna måste vara hyfsat 'kontrollerbara' i iaf voltstarter.

Sen hovarna kan ju också vara en anledning ja, känsliga sulor är ju lätt åtgärdat, men tappar de en sko efter 3 mil av 5 vill det nog till man får en hovslagare till just den platsen ja, går ju sällan ens med 'lågfart' rida 'någon mil' till där man kan möta upp hovis kan tänkas..

Som sagt,d et bara slog mig att 'varfr ser man inte lika mkt fbl som travare?' och sen kunde jag inte sluta klura på det, men nu har jag lite tänkbara anledningar iaf =)

som jag har svarat tidigare, och det är min åsikt som jag står fast vid
att man kan inte säga att den ena rasen är den bättre än den andra.
alla hästar är olika indevider tror jag, min tro på det hela är att rätt träning mycket omsorg bra distanshäst,det finns ingenting som säger att arabhästar skulle ha bättre puls en andra raser, det finns araber som pulsar ner sämre en andra raser. och nu inget ont om arabhästar
ochså förvånat mig att det inte finns mer fullblod inom distanssporten
barbro annerberg här hemma i göteborg finns ialla fa´ll en som tävlar fullblod inom dinstansridning. jag uppmanar alla er som vill prova på med distans rid med den ras som passar er och tro på det ni gör. skjälv är jag ägare till 5 st underbara varmblod och tror på dem, det pratas om prestaionsavel hit o dit det är indeviden det handlar om och inget annat min åsikt mvh anne

Naturligtvis är det individen man får kika på, men jag var alltså bara generellt nyfiken varför man inte ser lika många fbl som travare. Sen, det finns bruksnordisar som går distans, där har jag dock inga problem att förstå varför det inte 'haglar' bruksnordisar. Lika lite som jag har svårt att förstå varf araberna dominerar.

Men jag undrade alltså rent GENERELLT.

Naturligtvis är det individen man får kika på, men jag var alltså bara generellt nyfiken varför man inte ser lika många fbl som travare. Sen, det finns bruksnordisar som går distans, där har jag dock inga problem att förstå varför det inte 'haglar' bruksnordisar. Lika lite som jag har svårt att förstå varf araberna dominerar.

Men jag undrade alltså rent GENERELLT.

Ja, det är intressant att fundera på varför en viss ras dominerar inom distansen, men det är ju samma inom hoppning o dressyr, körning m m. Det är ju ofta som halvbloden används inom hoppning o dressyr.

Sen att det inte är så mycket kallblod (bruksnordisar m m) inom distansen är att de ofta tar längre tid på sig att komma ner i puls ...
så satsas det inte lika hårt på dessa hästar. Åtminstone inte av de som tävlar för att vinna. Men vem har sagt att man måste segra varje gång man deltar?

Heej! har inte läst hela tråden....

Men jag rider en kompis fullbolds häst just nu som är avlagd galopör. Han filppar lätt ur... och är öm om hovara....! Så enligt mig är det ingen bra häst ib diestans !

Obs
Han är 1 av dom 2 fullbold som jag har ridit. Och är igen destans människa...! :o

Hej igen Alexandra:D

Gissar på hovarna.

Ang muskler så går det att bygga om i så fall. Min valack var långdistanshäst inom galopp och hade enorm kapacitet vad gällde uthållighet mm. Men hovarna hade aldrig fungerat för distans.

Ang 'temperamentet' så tänkte jag mer på det där med en fd löphäst, som tänder till och ska ikapp och om, och där skiljer ju inte mycket travarna från fullblodet, mer än möjligen då att fbl startar ur boxar och travarna måste vara hyfsat 'kontrollerbara' i iaf voltstarter.

Glöm inte att en mycket stor del av de araber som startar i distans med framgång, har ett förflutet som galopphästar i unga år.

Glöm inte att en mycket stor del av de araber som startar i distans med framgång, har ett förflutet som galopphästar i unga år.

Precis vad jag tänkte med när jag läste tråden...

Sen långt tillbaka är ju araber avlade för just galopp, men det är väl det att arabaveln har ändrat inriktning med åren och hästarna blir mer och mer avlade just för distansridning.

Så jag tror nog mest att det är att galoppaveln fortfarande främst är inriktad på galopp (kapplöpning alltså) och de har en annan galopp och lite annat temperament. Vore intressant om nån kunde börja avla eng.fullblod med distansinriktning och se hur det påverkar inom sisådär 30-40 år?:idea:

Och jag tror mycket på hovkvaliteten med!!

Sen långt tillbaka är ju araber avlade för just galopp, men det är väl det att arabaveln har ändrat inriktning med åren och hästarna blir mer och mer avlade just för distansridning.

Det kan man väl inte påstå?
Så långt har inte aveln i sverige kommit. Möjligen en generation som mest.

Däremot så har det engelska fullblodet ett annat temperament, som kan uppfattas som mer svårridet. En arab som är het och yr är ofta ändå ganska lättriden.

Jag menade inte just i Sverige, utan i världen. Och långt tillbaka i tiden.

Men stopp! Långt är flera tusen år, kort är hundratals år!
Och Mellanösterns ökenkultur hade speciella behov av transport- och krigs"maskiner" (ursäkta uttrycket) som genom årtusendena fram till vår tideräknings början för två tusen år sedan ledde fram till det vi idag kallar "arabhästen". Där lades grunden till den avel som idag kortsiktigt kan detaljjusteras i modern avel (?)

Men stopp! Långt är flera tusen år, kort är hundratals år!
Och Mellanösterns ökenkultur hade speciella behov av transport- och krigs"maskiner" (ursäkta uttrycket) som genom årtusendena fram till vår tideräknings början för två tusen år sedan ledde fram till det vi idag kallar "arabhästen". Där lades grunden till den avel som idag kortsiktigt kan detaljjusteras i modern avel (?)

Precis vad jag menade. Men jag uttryckte mig kanske inte så bra. Det var så jag tänkte iaf. De engelska fullbloden har ju inte samma historia, och det är kanske därför de inte lämpar sig lika bra för distans?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka