Varför är hästförsäkring billigt?

Sv: Varför är hästförsäkring billigt?

Men alltså, en försäkringspremie på över 1000 kr i månaden och sedan självrisk och procent på behandlingskostnaden, medicin etc.. Det lär ju i de flesta fall inte löna sig att ha en försäkring?

Jag kan lova dig att de där pengarna kan vara de bäst investerade pengarna man har gjort i sitt hästliv. Det kan stå en otroligt dyrt att inte ha hästen ordentligt försäkrad, framförallt om man bara har en häst. Har man många är det en annan sak, då kan man förlora en häst då och då utan att det blir dyrare. Men säg att du hamnar i en situation där hästen inte går att bruka mer, och du har betalat en förmögenhet för hästen. Då står man där med sin tvättade hals. Bara att köra in hästen till klinik på jourtid om den har åkt på en akut skada i t e x ett ben, kostar lätt 10 000 kr. Och då har den inte ens sovit över på kliniken. 50 000 kr säger bara schwoooppp om man har otur och hästen skadar sig illa. I det läget är man rätt glad att man har en försäkring. I dagens läge finns det dessutom flera tilläggsförsäkringar som man kan teckna för en ringa peng och där finns det verkligen en god förtjänst att göra om man har otur. Då kan man få mediciner, kiro, chockvågor och allt möjligt som ersätts med en 1000-lapp varje kvartal.

Senast ändrad:

Det beror ju också på vad försäkringen täcker och vad man har för belopp... men jag har också reagerat det. Det man får tänka på är ju dock att försäkring för häst inte täcker speciellt mycket skador eller sjkudomar egentligen, i alla fall inte lika "mycket" som för hund.

Vet inte vad det är för hästförsäkring du har men den jag har täcker i stort sett det mesta, precis som hundförsäkringen. Däremot är veterinärvårdsbeloppet mycket högre på häst, på hund är den utökade veterinärvårdens maxersättning på 40 000 medan hästen har 100 000 och dessutom är självriskperiden 25 dagar längre än för hunden.
Så jag vet inte hur du får det till att hundens försäkring täcker fler skador och sjukdomar?

/Camilla

jag har inte kolat villkoren och inte jämfört, det är bara en känsla jag har. för trött för att breda ut det mer just nu tyvärr.

Jag har en häst försäkrad i IF (är uppe i dryga 12 000 i vet. vård på honom nu, försäkringen täcker inte någon del av behandlingen) och de andra två seniorförsäkrade i Agria. Två av hundarna har jag bara livförsäkrade medan den tredje har både liv och vet. vård. Samtliga hundar Agria men som de har krånglat så överväger jag att byta bolag.

Det är några år sedan nu iofs, men när jag hade min ponny (2-åring, hingst) skulle det kosta mer att försäkra min cocker spaniel än vad det kostade att försäkra hästen. Jag kollade både If, Agria och nåt bolag till.

Kl

Här är hästen billigare än hundarna. Jag betalar ca 1500 kr/år för hästen. En fjording med låg livförsäkring, dock är veterinärvårdsförsäkringen hög. Hundarna är inte särskilt dyra de heller, betalar runt 2000 kr/år per hund (den ena livförsäkrad, den andra inte). Billigast är katten :D

Den ene hunden har ett bolag som är billigt (tror det blev ca 2000 kr billigare än agria), täcker "allt" utan en massa tillval och har en självriskperiod på 365 dagar. Har använt dem en gång och pengarna fanns på mitt konto två dagar efter att jag la skadeanmälan på lådan.

Senast ändrad:

Folksam tog inte obduktionskostnaden, oavsett vad den utvisade - om vi valt att göra en obduktion. Går inte ihop att lägga ut xx 000 kr för att få x 000 kr.

Det beror ju helt på hur mycket man har djuren försäkrade för och vilket bolag.
Vi har 2 hundar en Dobermann på snart 2 år och en korsning Dobermann Rottweiler som är fyra, de är båda fullförsäkrade på veterinärvård, minns ej hur mycket det är men tror det är 40 eller 60000, korsningen fick min sambo gratis och dobermannen är en omplaceringshund som vi gav 4500 för, så någon livförsäkring att tala om finns inte på någon av em.
Båda är försäkrade i Agria. De kostar runt 1000 kr i mån tillsammans. Hästen, en 6 årig valack kostar mig ca 1400 kr i månaden, han har full vet försäkring och en livförsäkring på 100000, detta i Folksam. Katterna (2st, 7 och 10 år gamla) som bara har vetvård (full sådan) kostar 800 om året, även de i Folksam.

Hade förut två hästar varav en försäkrad för 85000 hos Folksam och den andra 50000 hos Sveland, dock låg bådas månadspremie runt 1000-lappen, vilket för mig tydde på att Sveland hade väldigt hög premie, de krånglade dessutom en hel del när jag skulle få ut livbeloppet då hästen avlivats. Folksam har alltid varit väldigt hjälpsamma och tillmötesgående, samt betalat allt som behövts.
Hade det inte varit för att min sambo hade den äldre hunden försäkrad i Agria när vi träffades hade jag gärna sett att även hundarna fått Folksam de med.

Mina hundars försäkring kostar strax över 6 000/år. Collien har en livförsäkring på 11 000, blandrasen har 4 000, och ändå är colliens försäkring billigare!

Mina fyra kallblodshästar har alla A1-försäkring på 120 000, tillägg för veterinärens resor och för mediciner, men har relativt låga livförsäkringsvärden (tre står i 20 000, en i bara 5 000). Total årspremie 7200 kronor.

Min connemara kostar dubbelt så mkt som min jack russell att försäkra.

Och billigt är väl inte det första ord jag kommer att tänka på...

Jag har en Rottweiler, Han är dyrare än båda mina hästar. Har ett kallblodssto och en miniatyr hingst. Hingstens premie är ca 1000:- året. Kallblodet 4000:- året och Rottan ca 6000:-/året.

Alla i Folksam. Så för min del är hunden dyrare än hästarna. Alla är A1 i vet och liv.

Ville bara höra om någon vet varför hästförsäkringar är billigare än till ex. hundar? Tycker det är lite lustigt då det borde kostar mer när en häst skadar sig än om en hund skadar sig och ändå är försäkringen till hästarna billigare.. Måste säga att jag tycker de är väldigt billiga jämfört med vad jag måste betala för hundarna..

Det är det verkligen inte.

Vår hund är betydligt billigare än vad den billigaste hästen är

Då har det gått upp lite, har två rottar och de gick då (för några år sedan) på 5000 kr/hund och år. 10 000 kr per år för hundarna alltså, och väldigt lågt tak för veterinärvården. Hittills har vi inte gjort något som täcks av försäkringen, trots utredningar och operationer.

eh...va? Hästförsäkring billigare än hundförsäkring? Hur bär du dig åt för att få det? Mina hästar är inte högt försäkrade, men nog är deras försäkringar högre än hundens. Har alla A1 försäkrade. En häst och hunden i Folksam och en häst i If.

givetvis är det så. Annars skulle försäkringsbolagen gå under ;) De är vinstdrivande företag, som dessutom har stora kostnader för reklam (agria jag tittar på dig), personal och lokaler.

Försäkringar är som ett lotteri, bara det att du får ut dina pengar när du behöver dem istället för när du har tur. (om du har tur, jag tycker att så fort jag behövt göra något med mina hästar har det funnits något undantag som gör att försäkringen inte gäller)
:o Jamen, det är klart det är så! Jag skrev nog lite fortare än vad jag tänkte där..
Vad jag egentligen menar är hur man kan resonera när det gäller vad man är villig att betala i försäkringspremie. Jag hade min häst försäkrad till "fullvärde" förut, men valde att ta ner livbeloppet då premien höjdes kraftigt samtidigt som villkoren försämrades. Min häst är inte värd så mycket, så skulle jag få ta bort honom kan jag leva med att inte få ut hela livvärdet. Veterinärvårdsdelen har jag dock att ha kvar på samma nivå, det är ju inte den som kostar.

*kl*

Även här är hundförsäkringen bra mycket dyrare än hästförsäkringarna.
Jag antar att jag har en 'frisk' hästras och en 'sjuk' hundras, islandshästar och golden retriever.

Hästarna har iofs lågt livvärde, 20.000 på unghästen och den gamla har väl kvar kanske 7000 på sin (hon är 23) men bra veterinärvård. Tror den gamla låg runt 1300 kr/år och unghästen 1700/år.
Vår golden har inget livvärde alls men mycket veterinärvård och hennes försäkring ligger på strax under 4000/år.
Så hunden kostar lika mycket ungefär som två hästar och en katt sammanlagt...
Har dock haft nytta av hundens försäkring då hon fick livmodersinflammation så jag har 'fått igen' inbetalda premier.

Min stora hund kostar 450:- i månden, 7000:- i liv o maximal vetvård
den lilla kostar 130:- i månaden 1000:- i liv o maximal vetvård
hästen kostar 600:- i månaden 50 000:- liv o enkel liv

Det beror på vad man har för försäkring.
Min häst (kallblodstravare) har full veterinärvård upp till 100 000kr med fast självrisk. Det kostar drygt 2000kr/år. Men då har jag bara 5000kr i liv.

Hunden kostar drygt 2000kr (annat bolag) med ombudsrabatt. Då är det ingen liv endast vet vård upp till 25 000kr tror jag.

Våra hästar har full veterinärvårds försäkring och fast självrisk. ingen livförsäkring. kostar 750kr/år för 4åringen. 1350kr/år för 27+11åringen. alla islänningar. hundarna har samma försäkring i samma bolag. kostar mellan 1100-1500kr/år.

livförsäkringen drabbar bara min plånbok. inget som drabbar hästarna negativt så valt bort den.

jag har inte kolat villkoren och inte jämfört, det är bara en känsla jag har. för trött för att breda ut det mer just nu tyvärr.

Jag har en häst försäkrad i IF (är uppe i dryga 12 000 i vet. vård på honom nu, försäkringen täcker inte någon del av behandlingen) och de andra två seniorförsäkrade i Agria. Två av hundarna har jag bara livförsäkrade medan den tredje har både liv och vet. vård. Samtliga hundar Agria men som de har krånglat så överväger jag att byta bolag.

Det är några år sedan nu iofs, men när jag hade min ponny (2-åring, hingst) skulle det kosta mer att försäkra min cocker spaniel än vad det kostade att försäkra hästen. Jag kollade både If, Agria och nåt bolag till.

Medan jag har använt min försäkring hos sveland massor både på häst och hund och aldrig ens haft någon diskussion angående att dom inte skulle täcka. Då har hunden ändå inte ens varit försäkrad som valp utan försäkrades in som vuxen ca 4 månader innan jag fick använda den första gången för en magöppning a'25 000 ungefär...

/Camilla

Hej!

Då min ponny var 18 år när jag köpte honom så tog jag över den befintliga försäkringen från förra ägaren. Första året kostade den 83 kr/mån.

De höjde detta året, kostar nu 162 kr/mån. Har endast vet.vård, 60000 kr.
Har 1800 i självrisk + 20%. Medicin ingår.

Jag har 3 katter försäkrade i ett annat bolag, de kostar 75 kr/st mån. Självrisk 1400 kr/st samt + 15%. På de har jag dock intjänad självriskrabatt, 600 kr resp. 900 som dras av. Medicin ingår inte.

Jag trodde att min ponnys försäkring skulle vara dyrare med tanke på att han är äldre, han är nu 20 år. Priset varierar nog mycket på vilken ras det är, min är svensk ridponny (russ/halvblod), hur hög vet.vård & liv man har.

Mvh Mussea

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 286
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
389
Senast: animalasia
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Malva1978
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 973
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023