Alltså försök inte att få en viktig klimat och miljöfråga till att handla om något slags diskriminering av "folk som inte har normkroppar".Nu väljer jag att svara, fast det inte är riktat till mig
Men om du shoppar online, vet du väl ändå mindre om hur kläderna verkligen passar, än om du kan prova och inse att de inte passar? Absolut, men online finns fortfarande oftast ett större utbud kring storlekar och liknande, vilket gör att det ändå blir svårt att shoppa i butik.
Att ha fler storlekar tillgängliga för att kunna prova i butik. Tyvärr oftast inte ekonomiskt försvarbart för butikerna att ha en stor variation på storlekar och utbud då mycket ändå inte kommer bli sålt. Det är billigare att ha centrallager att skicka ifrån. Det är därför ex HM för ett par år sedan tog bort hela deras plus size sortiment från butik.
Att det ska kosta att skicka returer, men att det skulle kunna läggas på plaggets pris - plaggen blir dyrare online om returrätt finns än utan returrätt. Straffa de som inte har normkroppar?
Att plagg som returneras måste återanvändas som plagg, t.ex. i form av outlet försäljning i butik. Om försäljningsstället inte kan visa att majoriteten av plagg återförsäljs, så får försäljningsstället betala sanktionsavgifter tills villkoren uppfylls. Lär ju inte bli ekonomiskt försvarbart för i princip någon butik. Och det blir ju dessutom konstigt att straffa butiken för att kunder lämnar tillbaka oönskade plagg? När jag lämnat tillbaka plagg på Lindex verkar de bara lägga ut det till försäljning i butik, utan någon slags straffavgift om just min BH inte blir såld.
Det är att blanda bort korten.
Alldeles för många som har kroppar som passar i "standardstorlekar", beställer flertalet plagg i olika storlekar/färger för att känna efter vilken som passar (om någon) efter leverans och returnerar.
Problemet med att få tag på kläder till dem/oss som av olika skäl inte passar inom normen, är ett helt annat problem.
Att kunna "beställa till butik" för provning, löser flera problem. Både att returer hamnar direkt i butik, och tillgängligöra "särskilda storlekar".
Det där med "särskilda storlekar" har alltid varit ett problem runt färdigsydda kläder på massmarknaden, och debatterats under den tid jag kan minnas.
Periodvis så har de satsats på särskilda sortiment för storvuxna, eller t.o.m. särskilda butiker, och så läggs satsningarna ner pga bristande lönsamhet, för att återkomma i ny form efter några år.
Det är inte enbart storvuxna som har problem:
Jag har inte kunnat köpa byxor utanför grupperna friluftsbyxor, arbet-(yrkes-)byxor, eller jeans med breda tumstorlekar sedan jag var tonåring. Är relativt normalbyggd men har midjan sittande längre ner än vanligt, och samtidigt långa ben.
Dessutom har jag mycket muskler på överarmarna, och de flesta ärmar är för trånga, så tröjor, jackor och damkavajer kan jag inte heller hitta något som passar av...