Det tror jag är en bra idé! Sen är ju såklart frågan om inte det ytterligare skulle snedvrida konkurrensen, till fördel för Kina et al.
Saker som skulle få mig att prova i butik; riktigt bra storleks/passformsangivelser. På nätet kan man ofta läsa mått och se plagget på ett par olika modeller. I butik hänger det på en galge och det är helt omöjligt att avgöra om det är "rätt" eller inte. Jag vill veta om det har hög eller låg midja, om det passar en kurvig eller rak höft, platt eller rund rumpa, rymliga eller smala ben, osv.
Likaså angivelse av material, om man måste leta efter pyttesmå lappar på insidan av varje plagg när man på nätet kan filtrera med en knapptryckning så blir fysisk shopping så oerhört mycket mer tidskrävande.
Det som verkligen skulle bli en fördel är om man kan sitta hemma i lugn och ro och bläddra bland massa plagg man kan tänka sig att titta på, och sen ta med sig en "plocklista" till butiken så att man lätt hittar. För mig som är intryckstrött pga sjukdom är det snudd på omöjligt att överblicka och hitta något i en stor butik, och i en liten är tyvärr chansen att hitta något som passar rätt obefintlig.
Det skulle kunna vara en tjänst att köpa till att man får plaggen framplockade och inlagda i ett provrum till en bokad tid, som ett mellanting mellan "normal butiksservice" och personal shopping. (Dessutom kan man nog styra kunder till bättre flöde i butiken om man tydligt ser när det är lätt att få provrum. Jag hade lätt betalat för den hjälpen, det hade varit möjligheten för mig att faktiskt orka shoppa "på stan".)
För mig blir det alltså betydligt färre plagg som inte passar när jag handlar på nätet än om jag försöker prova i butik, och det måste man ju kunna lösa?!