Varför är det så VIKTIGTatt få hästen i form/på tygeln?!?

C

Candykills

Har sett att det varit mycket trådar om att "gå på tygeln" på senaste tiden..
Folk är bekymrade över att de inte lyckas med detta osv..

Men min fråga är VARFÖR ska hästen gå i form/på tygel ? Varför är det så viktigt? Är det för att det ska se snyggt ut? För det perfekta samspelet? För hästens hälsa/muskulatur?

Som jag uppfattat det och känt när jag ridit är att man har som bäst samspel då, att det är då det känns som att man verkligen förstår varandra. Harmoni helt enkelt. Så det köper jag, att folk sågar ner hästen i munnen för att det ska se snyggt ut köper jag INTE!

Jag kan däremot ha missuppfattat allt som har med det att göra..
Jag har aldrig ridit för prestige, inte tävlat osv. Var skogstypen då det begav sig och har inte ridit mer än tre gånger de senaste 8 åren så tala till mig som den nybörjare jag på nytt blivit men snälla hjälp mig förstå :angel:

Sv: Varför är det så VIKTIGTatt få hästen i form/på tygeln?!?

för att en häst inte är byggd för att bära en människa. Den bär naturligt större delen av sin vikt på framdelen, med en ryttare förflyytas hästen naturliga tyngdpunkt o därför vill man få hästen att förflytta vikten till rumpan, sätta under sig höja ryggen o bära upp sin ryttare. Detta för att skona hästen o få den mer hållbar. Lite lätt förklarat.
Sen att många inte har en aning om när hästen går korrekt o tror att det är bra sålänge hästen böjer på nacken det är en annan sak.

När hästen arbetar "i form" så bygger den för det första rätt muskler.. för det andra så blir den "avlastad" ifrån ryttarens tyngd. Jag brukar tänka : som när vi ska lyfta något. Böjer vi på knäna, rak i ryggen osv (hästen går i form) så avlastar vi ryggen och blir mer hållbara i längden. Lyfter vi däremot med raka ben och böjd rygg så sliter vi på oss själva.. samma sak med hästarna!

Så, för att få en hållbar och hälsosam häst så måste den bygga "rätt" muskler och bli avlastad, - gå i form.

Sen är det så att när hästen arbetar rätt så är den (mer än) ofta känsligare för ryttarens hjälper och "trevligare" att sitta på, vilket som också gör det lättare för oss som sitter på ryggen! Men framför allt så vill man att hästen ska arbeta rätt för hästens egen skull!

för att en häst inte är byggd för att bära en människa. Den bär naturligt större delen av sin vikt på framdelen, med en ryttare förflyytas hästen naturliga tyngdpunkt o därför vill man få hästen att förflytta vikten till rumpan, sätta under sig höja ryggen o bära upp sin ryttare. Detta för att skona hästen o få den mer hållbar. Lite lätt förklarat.
Sen att många inte har en aning om när hästen går korrekt o tror att det är bra sålänge hästen böjer på nacken det är en annan sak.

Hur flyttar den vikten bakåt? Går inte enligt den forskning som nyligen publicerats.

Håller med samtidigt som jag inte gör det.....
Tycker inte om alls när ryttare håller hårt och mer eller mindre tvingar ner hästen med tygeltag och skänklar,det finns så mycket snällare sätt att få hästen att bära sig själv.
Själv ser jag till att hästen får gå i en låg form först -på långa tyglar tills den har byggt upp sig lite över ryggen,sedan lägger du till lite säte och en gnutta skänkel och simsalabim hästen bär sig själv utan korta tyglar och slit i munnen...

Klart att hästen kan flytta tyngden till bakdelen,det är inte snällt att rida en häst som inte kan förflytta tyngden från fram till bak...
Tycker verkligen illa om att se hästar som går på bogen och en ryttare som samtidigt håller ner huvudet (så att kalla på tygeln):angel: och tycker att deras häst går skit finnt.......:cry:

Som jag uppfattat det och känt när jag ridit är att man har som bäst samspel då, att det är då det känns som att man verkligen förstår varandra. Harmoni helt enkelt. Så det köper jag, att folk sågar ner hästen i munnen för att det ska se snyggt ut köper jag INTE!

Den här delen av ditt inläggg gör att jag funderar på om du vet vad gå på tygeln egnetligen betyder. Att hästen går på tygeln har väldigt lite med huvudets placering att göra. Det handlar om hur den använder hela sin kropp med betoning på en bärande rygg och aktiva viktbärande bakben.
Utrycket gå på tygeln är inte bra eftersom det lätt medför att folk tror att det handlar om huvudet. Ett bättre utryck är att hästen går i lämplig form för det arbete som utförs. Vad som är lämplig form skiljer kraftig mellan olika typer av arbete.

Var hittar jag den? Vilka typer av hästar och vilken typ av arbete har man använt i studien?

Var ligger tyngdpunkten i en levad? Om den ligger på framdelen där äter jag upp min hatt! :D

Den här delen av ditt inläggg gör att jag funderar på om du vet vad gå på tygeln egnetligen betyder. Att hästen går på tygeln har väldigt lite med huvudets placering att göra. Det handlar om hur den använder hela sin kropp med betoning på en bärande rygg och aktiva viktbärande bakben.
Utrycket gå på tygeln är inte bra eftersom det lätt medför att folk tror att det handlar om huvudet. Ett bättre utryck är att hästen går i lämplig form för det arbete som utförs. Vad som är lämplig form skiljer kraftig mellan olika typer av arbete.

Jag som trodde jag va riktigt tydlig med i inlägget att jag INTE hade koll på läget och att det var därför jag frågade?!
Och sedan i den delen du citerat så skrev jag ju, som du själv kan se;
"att folk sågar ner hästen i munnen för att det ska se snyggt ut köper jag INTE!"
Eftersom jag förstod att det inte har med huvudets placering att göra..

Om man ska utföra dressyr så är det mycket enklare för då lyssnar hästen på dig. Men på tygeln så kan formen variera väldigt egentligen, det är bara första steget vid samling, visst kan en häst klara sig jättebra utan att gå i en speciell form. Det viktiga är att den får gå i den form som hästen är byggd för och klarar av. Formen kan variera väldigt, se tex distanshästar, eller titta på en fälttävlan där varieras formen efter ändamålet.

Det viktiga för hållbarheten är variation för hästen.

Klart att hästen kan flytta tyngden till bakdelen,det är inte snällt att rida en häst som inte kan förflytta tyngden från fram till bak...
Tycker verkligen illa om att se hästar som går på bogen och en ryttare som samtidigt håller ner huvudet (så att kalla på tygeln):angel: och tycker att deras häst går skit finnt.......:cry:

Det är en studie där man mätte tyngden på alla hovarna i olika moment och det gick inte att påvisa att nån tyngd flyttades bakåt.

Var hittar jag den? Vilka typer av hästar och vilken typ av arbete har man använt i studien?

Var ligger tyngdpunkten i en levad? Om den ligger på framdelen där äter jag upp min hatt! :D

Nu pratar vi inte om nån enstaka sekund utan ridningen som sådan.

Jag läste det i nån tidskrift för nåt tag sen och hörde det även av en föreläsare nyss.

Grundskolefysik: Tyngden i en fast massa kan inte omfördelas, tyngdpunkten är alltid densamma.

så ni är ute och cyklar, Korven har helt rätt..

men den variabel som man kan ändra är vart balansen ligger, en häst som inte går i form har bakdelen som framåtdrivande motor och stöttar upp hela ekipaget genom att "ta emot sig" och styra med frambenen (som när två människor "går skottkärra", den som går med händerna styr men har dte ganska jobbigt).. en häst som går i form använder bakdelen mer än bara som motor, bakdelen arbetar och styr resten av kroppen åt höger eller vänster och gör att framdelen inte arbetar lika hårt.. framdelen motarbetar alltså inte den framåtdrivande kraften från bakdelen..

hu va snurrigt det blev.. men syftet med att hästen arbetar i form är att hästen måste kunna hålla balansen med en ryttare på ryggen för att inte skadas.. och att frambenens struktur inte skall påfrestas i onödan..

Läste nyss i en HästFocus-tidning om en studie ang tyngdfördelning, är det samma som du läste tro? /L

Vad jag tycker är lite roligt är o veta vad man egentligen menar när man/vi/ni säger "gå på tygeln" eller i "form".. Är det den samlade eller lösgjordhet? Eller bara att den trampar in med bakbenen? Eller som vissa tror/tycker; att det ser snyggt ut.. Det beror ju helt och hållet på vem man är vad som anses.

Hur flyttar den vikten bakåt? Går inte enligt den forskning som nyligen publicerats.

Hästen trampar aktivare med bakbenen och bär större delen av ryttaren+hästens vikt där. Frambenen avlastas då mer.

okej, jag oformulerar mig.
Man vill at hästen ska arbete i uppförsbacke o inte i nedförsbacke på bogarna. Den ska komma upp med manken o bli lätt o rörlig i fram o det blir den per automatik när den kommer upp med rygg o länd o under sig med bakbenen. Då får man eller iaf jag känslan av att den flyttar vikten bakåt även om det nu inte är så.
Detta är min uppfattning o mina erfarenheter.

det beror ju på vem man frågar.. en som inte kan så mycket kan bara precis urskilja när hästen går i form eller inte.. en erfaren hästmänniska kan bedöma om hästen går i låg, mellan eller hög from.. en dressyrdomare urskiljer även samlingen, lösgjordheten, spänningar etc etc..

men generellt: i form = hästen bär sig och ryttaren på ett lätt och balanserat sätt..

Jag läste i en artikel att en häst som arbetar rätt och som går i rätt form får en välmusklad hållbar rygg. Medans en häst som hela tiden springer med huvudet rakt upp i luften med tiden kommer att bli mkt svankryggig och få en svag rygg.

Med andra ord kan du se på en gammal häst om han/hon har fått arbeta rätt genom åren beroende på hur ryggen ser ut.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 566
Senast: Liran
·
Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 932
Senast: _Taggis_
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 765
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag och min mamma har i åratal varit sugna på att skaffa häst. Tidigare har vi båda ridit ca 4 år men har aldrig själv haft...
Svar
12
· Visningar
1 563
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama